Vad var ANIS bra för?
Hittar inte på internet vad ANIS var bra för mer än att det smakar som lakrits och tar bort viss doft i munnen…
Någon som kan svara på detta?
// Shintaida

Bra för att göra dåligt hembränt drickbart!
Är NÄSTAN nykterist, Pasi!! Blir så sjuk av "potatisen" eller vad det nu är… *fniss*
// Shintaida

Du ska inte göra det på potatis utan blanda bara vatten, socker och superjäst!
Bättre att göra bra hembränt från början. 

hemul - Det är fusk….. men jag lovar att smaka på ditt nån gång!
Magmunnen tål inte sockret..*fniss* kräks om jag får i mig för mycket *asg*
// Shintaida

- bloating
- wind
- colic and heartburn
- digestive
- restoring equilibrium
- stress and irritation
- tight chest
- bronchitis
- breath sweetening
- antispasmodic
Oooh, tack Bookjones…nu ska bara min ärthjärna översätta! *fniss*
VISSTE väl att det var bra för mer än bara andedräkten och själva smaken på det.
// Shintaida
Anis är bra för magen och hosta som te. För magen kan man gärna blanda med fänkål och kummin och koka te av, drick varmt i lagom klunkar.
Hej! kan Anis hjälpa till med förbränningen? smakar gott!!!
MVH // Ninni

ingnyh1 - Knappast troligt!
Förbränningen beror ju främst på hur mycket man rör sig och på hur mycket sköldkörtelhormon man har rullande i ådrorna.
Örter och kryddor (o naturläkemedel/hälsokost/träningspreparat) tillskrivs ofta botande egenskaper som kanske inte är riktigt sanna…och knappast skulle kunna gå att påvisa vid en studie, iallafall vad jag tror.

Här anvands anislikör till allt fran efterratter, bakelser och nubbar som gubbarna tar det forsta dom gor pa morgonen. Jag tal inte ens lukten langre! Pa ett stalle jag bodde hallde konditorn vatsken pa alla bottnar och liknande till bakelser och tartor.
Å, nu kom jag på det enda aniskryddade jag gillar! Pastis! Ah, min flydda ungdom… dyngrak på pastis i Arles. 
Okey! då vet jag,
men jag tar en nypa då och då under dagen och tuggar. Det är väl inte skadligt att svälja eller???? ska man inte göra det?En del kryddor hjälper ju till att öka förbränningen, så det var därför jag undrade över Anis funktion. Jag känner mig lite bubblig i magen när jag ätit anis under en dag, kanske det hjälper mot tarmtömning, vore ju inte helt fel…..
MVh// Ninni
Du har ju redan fått svaret, men jag kokar te på anis till både mig och dottern (tre år) när vi har hosta. Det funkar!
/LO
Dansa kan man alltid göra!

Apropå anis så har jag precis köpt Weledas calendulatandkräm: Som att borsta tänderna med Pernod!

Ulf_S - Kanske skulle borsta tänderna med den riktiga varan istället…eller kanske med whiskey!?
Undrar vad farbror polis säger när de stoppar en på morgonen när man är på väg till jobbet? 
Pernod…!
Tack för att du påminde mig om en underbar sås….! :)
Buljong, pernod, creme fraiche och lite stänk cayennepeppar…
Gott till kalv….!
Men kalv är kanske inte så fett…. ;)
Man tänker ju lite annorlunda nu för tiden…. :D

Pasi, som tur är svänger jag förbi 7-11 och köper kaffe som sköljer bort spritdoften det första jag gör på vägen till jobbet…