7 fetaste länderna ligger i Söderhavet.
Kan anledningen vara all frukt? Jag tvivlar på att det finns speciellt många McD på dom öarna. Men har dom övergett kokosnöten?
aswedishsmorgasbord.com
aswedishsmorgasbord.com
Jag har svårt att tro att det skulle ha med frukt att göra, det har de ju haft god tillgång på "alltid". Det är väl större sannolikhet att det är som det står i artikeln, att det är den kraftiga importen av västerländsk skräpmat?
Min son gjorde ett skolarbete om de fetaste länderna, och då kommer jag ihåg att han hade läst sig till att fetman och diabetesen ökade kraftigt när de införde västerländsk kolhydratrik mat i sin diet.
Största problemet är den västerländska maten, inte frukten. De få som lever traditionellt (frukt, fisk, griskött, kokosnötter) är inte överviktiga.
Läste i nån bok om det där… Vanligaste maten är friterade kycklinggumpar, kycklingens "svans". Den är i stort sett bara fett, den doppas i frityrsmet (vetemjöl) och friteras. Sköljs ner med läsk. Resten av maten är vetemjöl i olika former och annat som vi andra inte vill ha… De får vårat "skräp".
Dessutom är det vanligt att bara äta en gång om dagen och det funkar ju inte på kolhydratkost. Det var iaf vad som stog i den boken. Tänk vad bra om jag kom ihåg vilken bok det var
…
Kan det ha varit Pollans bok "Till matens försvar"? Nån annan som känner igen?

… på en del öar är det också en kultursak. I vissa kulturer göds de unga flickorna i månader för att bli eftertraktade giftermålskandidater …