Det perfekt tillagade ägget?
Det finns inga genvägar till det perfekta ägget. Åtminstone inte om man får tro Stockholms stjärnkrögare som värpt fram egna ägg-teorier. Lagom till påsk har kocken Jens Linder hittat en anspråkslös lösning på äggets gåta.
http://www.pastan.nu/ataute/slapp-agget-lost-1.1245910
"Idén är sålunda.
Äggvitans olika ämnen koagulerar vid 61 och 84 grader, äggula någonstans däremellan. Alltså får man gå en medelväg och värma ägget på en temperaturnivå någonstans mellan 60 och 70.
Olika kockar har skilda tolkningar av denna kompromiss. Somliga föredrar 61, andra så varmt som 68.
Som alltid när det gäller lågtemperaturmatlagning får man ha ett visst tålamod. Ett ägg tar mellan 45 minuter och två timmar, beroende på om det lagas i vattenbad i ugn, ångugn eller i cirkulator (ett slags doppvärmare).
Resultatet av dessa vedermödor är ett ägg med en krämig gula och en lätt dallrig och knappt stelnad vita."
---
/L
Man knäcker ägget i en stekpanna och steker det tills det blir hårt… Det är ett perfekt ägg. =)
Nä man kokar ägget så vitan blir stel (absolut inget vitan dallrar här *urk*) o äggulan lite lagom lös - Det är ett perfekt o mumsigt ägg

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ta fram ägget och lägg i kallt vatten i en kastrull och låt stå en stund (5 min?) Salta.
Sätt plattan på högsta värmen.
Lyssna!
När man hör att äggen hoppar sätter man timern på 3 min och stänger av plattan.
När timern ringer häller man av det heta vattnet och spolar med kallt vatten.
Nu är ägget perfekt med koagulerad vita och god krämig gula!

Eller …lägg äggen i kallt vatten….sätt på spisen. När det börjar koka stänger jag av plattan och när det slutat bubbla tar jag av äggen och sköljer under kallt vatten. Alltid perfekta, …för mig, om än lite olika beroende på ägg-storlek. Som Jojo´s antar jag..
Kanske energislöseri, borde kanske investera i äggkokare, men är inte förtjust i en massa hushållsapparater som står o tar plats så risken är att den hamnar långt inne i ett skåp o blir bortglömd.
Vad kostar en doppvärmare?

#4 139 kronor på Biltema. Anslut via timer så du inte orsakar brand
Använder själv lampkupan, halogenugnen, till ägg, inget vatten, nedersta gallret, 125 grader, 15 min

Eller, kör på systemet: sätt på äggen på spisen, gå och gör något annat en stund och kom på efter ett tag: Oh, shit, jag glömde bort äggen!
Då brukar de vara riktigt bra 

Så här gör jag varje morgon: mät noggrannt upp rätt mängd vatten med mätglaset, häll vattnet i äggkokaren, tag fram två ägg, gör ett hål i den tjocka änden med en äggpickare, sätt in dom i äggkokarens ram sätt på locket och sätt igång äggkokaren. När äggkokaren surrar häll ner äggen i en skål med kallt vatten, låt dom ligga där medans du lägger baconet i stekpannan och skär upp svamp och tomat och lägger dom också i stekpannan, sen tar du upp äggen och skalar dom, perfekta ägg! Fast vita och krämig gula.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#6 Så brukar jag också göra mina ägg ibland. 

#6 Det gjorde jag en gång för mycket. Äggen torrkokade och både ägg och gryta exploderade.
Finfördelat ägg satt på väggar och skåpdörrar och botten på grytan hade omformat sej till nåt pyramidliknande monster. Efter det här har jag aldrig lämnat äggen utan uppsikt.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Plötsligt är jag i god ekonomi….kanske det blir en doppvärmare i alla fall…hihi 
Det blir i alla fall nya underkläder o kanske ett par vårplagg..hihi 
Ska jag lägga äggen i vatten o stoppa ner grejjen?
Behövs det mått på något, typ vatten?
.Yes! klarar räkningarna i 3 månader…. minst!!…
…skön påsk jag får…
(Jag är så glad nu att jag inte vet vad skriver!!)
Önskar Er detsamma!!

#4 och 10
En doppvärmare i en glaskanna, typ Melitta-kanna, verkar optimalt ur energisynvinkel, om man är orolig för att plast och metall i en vanlig vattenkokare inte är nyttigt. Tror inte kineserna bryr sig värst mycket om vare sig ftaler eller bly och ingen testar.
Bryggkannor i glas finns ofta billigt i returvaruhus/second-hand.

Äggkokaren måste vara den energisnålaste till kokta ägg, dessutom är den lätt och bekväm att använda.
När jag steker bacon äter jag naturligtvis stekta ägg till.
#5 Anders
Använder du halogenugnen till äggen? hur gör du då?, eller har du vatten i den och kokar som på spisplatta?
Jag steker bacon och fläsk i min ugn och sparar mig från en massa jobb med stänkande fett att tvätta rent. Det är faktiskt det allra bästa med den ugnen, tycker jag, iaf än så länge.

Använder lampkupan, halogenugnen, till att koka ägg.
Jag använder inget vatten. Torr ugn.
Jag lägger äggen, oftast 6 ägg åt gången, direkt på nedersta gallret, utan någon tallrik, och sätter termostaten på 125 grader och timern på 15 minuter.
I början provade jag med högre temperatur men det blev inte bra. Är äggen riktigt stora får jag höja tiden till 18-20 minuter.
På nätet anges kortare tid men då skall man ha förvärmt ugnen vilket jag tycker bara är onödigt arbete.
Vill man ha perfekta löskokta ägg får man prova lite olika tider och notera storleken på äggen tills man vet vad som gäller för de ägg man brukar köpa.
Bäst är att det bara är att lägga i äggen, starta ugnen och sedan göra något annat. Inget "pickande" av äggen, inget vatten att mäta upp och man behöver inte vända dem heller.

Jag använder äggkokaren. Ett par cl vatten till 6 "medium" ägg. Tar några minuter, sen piper den. Hur svårt kan det vara. Varför ska kockar göra det så besvärligt?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag har läst igenom alla förslag - och kommer att fortsätta med
- fyll minsta kastrullen med så många ägg som får plats (5-6)
- fyll på kallt vatten och lägg på lock (jag vet att man inte ska)
- sätt på högsta värmen, koka upp, sänk värmen
- låt koka i 4-4,5 minuter beroende på storlek
- ta upp så många ägg jag vill äta just nu och spola dem i kallt vatten
- låt resten koka tills de är hårdkokta
Den dagen jag hittar en äggkokare som kan fixa några hårdkokta och några lagom ska jag fundera på att köpa en.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Varfor fortsatta att koka aggen i vattnet efter vattnet har kokat upp? Lagg istallet pa locket, stang av varmen och lat sta 10 minuter. Hall av vattnet (aggen aker med sa skalen knacks) i slasken, fyll kastrullen med kallt vatten, lagg i aggen tills du har tid att skala dem … vad kan vara lattare?
Glomma aggen har jag ocksa gjort och oftast har de aggen akt i soptunnan eftersom de blir svarta och smakar brant. Darfor ar denna metod inget att rekommendera om man inte vill ha ny kastrull, forstas. 

När jag glömde mina ägg på spisen fick äggskalsmönstrad tapet en ny innebörd…
Har man en varmluftsugn med ånga kan man sätta in hela facket på ett galler i ugnen och köra på bara ånga i ca 10-14 minuter. Sen välter man ner alltihopa i kallt vattenbad.

Vad ar varmluftsugn med anga? Jag har convection i min vanliga ugn … och ocksa i min microwave … den senare har jag inte funderat ut hur det fungerar annu eftersom jag inte kunde fa tag pa en bok till den. Min son forsokte fa tag pa en at mig i Sverige men den ar utgangen … finns det na'n som har en som kan salja mig den kanske … ? 

Varmluftsugn med ånga = convection steam oven

Jovisst, det forstod jag, men jag undrade vad for slags djur detta var … har aldrig sett na'n sa'n ugn har … ar det na't modenytt?
#17 Jo, jag stänger ofta av värmen när äggen kokat upp. Jag kallar det väl lite slarvigt för "koka" ändå. De får stå kvar på plattan några minuter, så plockar jag upp några (lagom kokta), och resten får stå kvar och förhoppningsvis hinna bli hårdkokta.
Däremot känns det inte som någon bra idé att slänga dem i slasken; de jag ska äta nu vill jag ha i en äggkopp, plocka av lite skal och äta med sked. Och de som är hårdkokta hamnar förmodligen i kylen tills någon vill äta dem, och jag har nog gärna skal på dem tills dess. Men idén kanske passar någon annan.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

… nu kommer jag ihag dem, fran tidens begynnelse 
Arbetade ett sommarlov i ett sjukhemskok. Blir varldens trakigaste potatis i dem … som ett knottrigt gummiskinn … det ar nar den ar skalad … angkokad, oskalad har jag aldrig provat.

Eftersom jag har stainless steel i diskhoarna och gor rent dar dagligen sa har jag inget problem med att halla ut aggkastrullinnehallet sa att skalen spracks automatiskt … personligen foredrar jag att ha aggen skalade och fardiga i kylen, men detta ar ju helt personligt val hur man foredrar dem … jag pratar naturligtvis bara om hardkokta agg …

#24 Håller med dig om att ångkokt potatis i sådan ugn är botten. Det var kokta ägg jag pratade om.
Sen blir både kött och fisk bra i sån ugn. Tex helstekta revben blir mört och mycket saftigt i varmluft/ånga.

Aggen har ju skal som skyddar sa det forklarar kanske konsistensen.

Eftersom det var kortslutning i spisen imorse blev det ägg på två olika sätt i lampkupan (halogenugnen) idag:
Använde fyra ägg till en omelette. Tog lite uppkokt vatten från vattenkokaren och hällde i en nästan tom gräddyoghurtförpackning och skakade om. Rörde ner det med de fyra äggen i en kastrull tillsammans med lite kokosflingor. Satte kastrullen, typ gryta utan skaft, ner i lampkupan på nedersta gallret i 10-15 minuter. Blev perfekt, lagom konsisten och fin yta.
Resterande två "kokade" jag som jag beskrivit i #5 och #14.
Sedan var äggen slut. Måste köpa nya till frukost imorgon och då är det praktiskt att de i affären i närheten är uppe med tuppen och öppnar butiken klockan 7. Tänker dessutom gå och träna lite innan, öppet dygnet runt, och handla frukostäggen på hemvägen.
Verkar som jag kokar mina ägg på något konstigt sätt. Såg inte att någon lägger ner äggen i kokande vatten.
Jag kokar upp vatten, lägger ner pickade ägg, ställer timern på 12 minuter. Perfekta hårdkokade ägg för mig.

Jag lägger mina i kallt vatten, låter koka upp, lägger på lock, stänger av värmen och låter dem stå 10 minuter … eller tills jag har tid att skala dem.
Jag lägger mina ägg en kastrull mrd 2 cm kallt vatten sätter på plattan samtidigt sätter jag på vattenkokaren med resten av vattnet när det kokat upp häller jag det på äggen, i kastrullen och låter allt koka upp efter knappt en minut stänger jag av plattan efter ca 10 min är äggen klara.
Eftersom jag har varmt vatten i kranen om det får rinna lite först så lägger jag i äggen och spolar lite så dom blir ljumma, sätter kastrullen på full speed, kokar upp och stänger av när det bubblar ordentligt, lägger på locket och stänger plattan, 10 minuter senare har jag perfekta ägg. Kallsköljer alltid så det slutar koka.

Jag har ingen timer på köksspisen/plattorna. Har därför förbrukat ett otal kastruller under årens lopp på äggkokning. Hinner oftast bli engagerad av något annat innan äggen är klara och inser för sent att huset riskerar att brinna upp. Äggen brukar explodera och sedan ligger det sotiga skal runt om den förstörda kastrullen.
Kanske är det ärftligt. Min gamla pappa brukade klaga på att folk alltid ringde när han lagade mat och att det inte var någon där när han gick och svarade. Att det var brandvarnaren begrep han aldrig.
Därför är lampkupan, halogenugnen, utmärkt för mig. Den inbyggda timern stänger av lampan och det är ingen eftervärme.
I höstas när jag bryggseglade ett par månader och hade landström men ingen elspis brukade jag koka äggen i kaffebryggaren. Det fungerar jättebra. Däremot är vattenkokare inget bra alternativ för där stängs strömmen med en gång vattnet börjar koka.
33
När vattenkokaren har kokat upp lått äggen ligga kvar i det varmavatten i ca 10-15 min.
De blir inte överkokade om man glömmer kastrullen, om man stänger av plattan när den kokat upp.
# 34 kan man verkligen koka äggen i vattenkokaren!? Skulle trott att rören blir för heta!
Ursäkta jag läst nog lite fört i 33# och bladade ihop kaffekokare och vattenkokare. Jag har inte testa vattenkokare.
Det som jag menade var om man kokar upp vatten och då kan man lämna äggen i det varma vattnet med avstängd värmekälla, så gör det inget om man glömmer bort dem i 20-30 min utan att man har gröna ägg.
ok jag såg inte #33 att ha dem i kaffebryggarens kanna, det kan jag förstå att det går, men i vattenkokaren tror jag att äggskalen blir brända mot rören.