Rimma köttet själv!
Förra helgen kom jag äntligen till skott och rimmade en bit färskt sidfläsk själv. Rimmat julskinkan har jag gjort förr, men aldrig något annat! Fläsket blev jättegott och det känns mycket bättre att äta än färdigrimmat, nitritssaltat fläsk!
Fläsket vägde ca 400 g och jag gjorde en lag på en knapp liter vatten, ca ½ dl salt (och en gnutta socker, om man vill). Lagen ska precis täcka köttet. Det fick ligga i en plastbunke med lock ca 14 timmar i kylskåpet. Kan verkligen rekommenderas!
Idag har jag tagit fram en bit nötrulle, som legat länge i frysen. Den ligger nu i saltlag och ska tillagas imorgon. Den är inte stor, så jag tror det räcker att rimma den knappt ett dygn.

Tack för tipset, det lät ju inte så värst kompicerat så det ska absolut testas 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ett ord som rimmar på "köttet" hmm. Det en utmaning det.
Lustigt, pratade med sambon i morse om att man borde rimma själv istället för att äta kött med nitrit i. Superbra tips du kom med!Tänkte att det skulle va bra mycket jobbigare!!!
Det är hur enkelt som helst! Kräver bara någon dags framförhållning, om det är mindre köttbitar det handlar om. En julskinka på några kg behöver rimmas ca 12 dygn.
Jag brukar rimma kalkonfile eller kycklingfile och sedan koka för att ha i st.f. "smörgås"-pålägg. Till julen grilljerar jag kalkonfilén som en julskinka. Min svärdoller äter inte rött kött. Barnbarnen tycker också att det är gott.
Nu ska jag pröva färskt sidfläsk också. Tack för tipset Kaffemoster.