Kycling o tillbehör, tips snälla.
Hej!
Ber om ursäkt att jag skapar en hel tråd för denna frågan men jag hittar helt ärligt talat inte ett bra tillbehör till vanlig kycklingfile!
Jag skulle vilja ha tips på hur man kryddar en kycklingfile god, och vad man kan ha till?
Kryddsmör? Vad ska man krydda/smakasätta smöret med?
Bea-sås köper jag ibland men tröttnar tyvärr :(
Helst så liiite kolhydrater som möjligt såklart :)
Annat tips på proteinrika måltider får gärna komma också. Jag är inte kräsen, äter för att bli mätt. Dock lite ont om pengar eftersom jag studerar.
Först och främst, bläddra i avdelningarna som innehåller måltidstips och recept och billiga ingredienser.
Gör gärna sökningar, som på t.ex. kryddsmör, det finns flera trådar med många recept.
Till kycklingfilé kan man äta svampsås, smörstekta grönsaker, cole slaw, currysås, göra thai-curry-gryta, etc, etc, etc.
Ett tips är att inte köpa kycklingfilé ur dels råvarusynpunkt. Det är fettsnålt och blir lätt torrt. Dels ur konstnadsynpunkt. Hel kyckling, eller lår är långt billigare. Billig filé, eller kött öht, är gärna vattenskadat och dant.
Titta i dina matvarubutiker vad för kött som är billigt, eller köp kött som har kort datum. Gör grytor på hel kyckling, eller kött med ben,så är måltiderna klara utan extra pyssel.
Slösa på smör, grädde och kokos/mjölk/grädde. Det finns ju många sätt att krydda kyckling, på TV-reklamen med Mannerström visar han ett fint recept med tunnskivad kycklingfilé som han rullar med bacon+lökfyllning i, det ser jättegott ut, man kan ju själv skära fram bröstfilén från fryst, kanske lättare om den inte är helt tinad, onödigt dyrt att köpa färdigskivad.
På Willy´s kan man oftast köpa ojämna laxbitar för ungefär ½-priset mot dom snygga bitarna, ligger precis bredvid den vanliga.