Kycling o tillbehör, tips snälla.
Hej!
Ber om ursäkt att jag skapar en hel tråd för denna frågan men jag hittar helt ärligt talat inte ett bra tillbehör till vanlig kycklingfile!
Jag skulle vilja ha tips på hur man kryddar en kycklingfile god, och vad man kan ha till?
Kryddsmör? Vad ska man krydda/smakasätta smöret med?
Bea-sås köper jag ibland men tröttnar tyvärr :(
Helst så liiite kolhydrater som möjligt såklart :)
Annat tips på proteinrika måltider får gärna komma också. Jag är inte kräsen, äter för att bli mätt. Dock lite ont om pengar eftersom jag studerar.
Först och främst, bläddra i avdelningarna som innehåller måltidstips och recept och billiga ingredienser.
Gör gärna sökningar, som på t.ex. kryddsmör, det finns flera trådar med många recept.
Till kycklingfilé kan man äta svampsås, smörstekta grönsaker, cole slaw, currysås, göra thai-curry-gryta, etc, etc, etc.
Ett tips är att inte köpa kycklingfilé ur dels råvarusynpunkt. Det är fettsnålt och blir lätt torrt. Dels ur konstnadsynpunkt. Hel kyckling, eller lår är långt billigare. Billig filé, eller kött öht, är gärna vattenskadat och dant.
Titta i dina matvarubutiker vad för kött som är billigt, eller köp kött som har kort datum. Gör grytor på hel kyckling, eller kött med ben,så är måltiderna klara utan extra pyssel.
Slösa på smör, grädde och kokos/mjölk/grädde. Det finns ju många sätt att krydda kyckling, på TV-reklamen med Mannerström visar han ett fint recept med tunnskivad kycklingfilé som han rullar med bacon+lökfyllning i, det ser jättegott ut, man kan ju själv skära fram bröstfilén från fryst, kanske lättare om den inte är helt tinad, onödigt dyrt att köpa färdigskivad.
På Willy´s kan man oftast köpa ojämna laxbitar för ungefär ½-priset mot dom snygga bitarna, ligger precis bredvid den vanliga.
Ibland har jag sett kycklinglår-del (alltså utan benet inte hela klubban) så billigt som 10-15 kr/kg, det är oftast ganska mycket fetare, men blir gott att steka väl kryddat. Har du en stor gryta så kan du ju koka soppa, finns ju kokhöns eller olika ben med eller utan kött som blir både gott occh väldigt nyttigt.
Lycka till!
Smör är ett jättebra tillbehör.
Min favorit är kycklingfiléer skurna i mindre bitar (som innerfilén ungefär) som kryddas med garam masala (Santa Marias), lite extra svartpeppar och salt. För att få snyggare färg pudrar jag över lite paprikapulver också.
Stek på hög värme på ena sidan, när du vänder vrider du ner värmen och tillsätter 50-100g smör (till två filéer) som kycklingen får koka klart i. Kycklingen läggs upp på tallrik och smöret hälls över. Jättegott och alldeles lagom fett.
Jag gillar bara kycklingfilén så det är den jag köper men jag ser till att alltid ha ordentligt med fett till. Har jag inte rent smör så är det en gräddig sås med ordentligt med fett i.
Citronsmör! Fantastiskt gott till kyckling. Blanda citronskal med rumstempererat smör, salta efter behov.
Inget tillbehör men väldigt gott är att fylla kycklingfilé med en bit brieost och sedan linda in i bacon..mums mums..vitlökssmör till…!
Kycklinlårfilé är mycket billigare och saftigare än bröstfilé.
Jag brukar "panera" den med först kokosmjöl, sedan ägg och till slut finhackade mandel.
Fritera i kokosolja eller annan olja.
Supergod med blomkålsmos.
Koka en blomkål, mosa den med lite grädde, salt,peppar och muskottnöt.
Marinad på vinäger, soja och citron är min favorit. Och sen krydda med cayennepeppar och curry.

Ett snabbt sätt att tillaga kyckling på är att använda sig av en dessertost. Botanisera bland sorterna och välj ut den med minst kolhydrater och den smak du vill ha. Vitlöksost väljer vi oftast.
Stek kycklingen med salt och peppar. Slå på ostburken och späd med en skvätt grädde. Låt småsjuda ett par minuter så det tjocknar lite.Smaka av med salt. Servera som det är eller med kokt broccoli, blomkålsmos eller shiritakinudlar.
Logga in på www.matklubben.se här finns massor av underbara recept som är mycket användbara även om dom inte är märkta LCHF. Med små förändringar funkar dom alldeles utmärkt ändå. Men där finns också massa LCHF recept. Naturligtvis är sidan gratis