Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 6202 ggr
kaffemoster
0

Kokosmjöl i Uppsala?

Någon som vet om, och i så fall var, man kan köpa kokos(nöt)mjöl i Uppsala? Jag har både Googlat och letat här på siten, men hittar inget svar på min fråga.

Sweli
0

jag köper kokosmjöl på iHerb.com på nätet. Det är både billigare, kommer i en lättvikt metallbehållare och kommer till din postlåda. Den är även godare än den man köper i Sverige. Om du är första köpare kan du använda  min kod så får du $5 rabatt. Frakten är bara $4 och ibland  får man även rabatt på det som  första köpare Skrattande

Även kokosfett är mycket billigare och godare än i Sverige, nästan halva priset mot vad de tar här.

YEW765

Coconut Secret, Raw Coconut Flour, 1 lb. (454 g) $5.81 $6.19 (6% Off)

(61)

yvonnel
0

Sweli, har du några bra beprövade recept med kokosmjölet? Det är ju snart jul och då kan man kanske behöva veta något bra.

[Pennylane1]
0

# 1 hur vet man om man är första köpare på koden?

Fiana
1

#1 Det är mindre fiber och mer kolhydrater i det där kokosnötsmjölet än det som säljs i sverige på t ex lchf-butiken vad jag kan se.

Så ja att det smakar annorlunda och godare kan jag tänka mig. Det som säljs i lchf-butiken har ca 60% fiber och ca 4 gram kolhydrater per 100 gram. Det du länkade har ca 40% fiber och ca 21 gram kolhydrater per 100 gram (efter fiber borträknat då det är amerikansk site ).

Nu använder man ju relativt lite av kokosnötsmjöl så kolhydrats mängden är ju kanske inte så väldigt "big deal" - men man får räkna med att det inte kommer bete sig lika i recept osv.

Sweli
0

#3 Koden kan användas av många men får användas vid första köp.

Man blir registrerad som köpare, så de vet om man har redan köpt där.

#4 det hade jag inte kollat. Jag trodde att all kokossmjöl var lika.

Det ser man.

#2 jag är ingen expert på kokosmjölet, jag gillar den bara för att det är så användbart till allt möjligt.

Till att göra muffins, till panering t ex.

Hittade denna beskrivning vid produkten

Use for baking, to thicken gravy, or as a supplement to super boost fiber content in smoothies and any recipe! Coconut flour readily absorbs moisture, so we suggest that you blend with other flours at a ratio of 1/4 cup coconut flour to 3/4 cups alternate flour.

When using 100% Coconut Flour, it is necessary to add eggs at a ratio of 4 eggs to 1 cup flour. It is also helpful to increase the liquid content in coconut flour recipes. For extended freshness, refrigerate after opening.

Sweli
0

#4 Fiana. Hur räknade du? När jag jämför med beskrivningen på iHerb så står det att på 2 tbsp(matskedar) har man 3% kolhydrater.

På LCHF butiken: 1 hel matsked kokosnötsmjöl innehåller endast 30 Kcal och 10g fibrer. Inget gluten, ingen fytinsyra, ingen cyanid och inte mycket kolhydrater (4%).

Jag tycker att LCHFs butikens beskrivning är vilseledande. Varför går man från att prata om gram sedan att prata om percent?

I USA alla beskrivningar har exakt samma formulering.

Fiana
0

#6 Om du kikar på värdena på den på iherb så får du fram att det är 3 gram kolhydrater på 14 gram kokosmjöl. Det du misstar med % på iherb sidan är den kolumn där de anger hur många % av amerikanskt rekommenderat dagligt intag på en 2000 kcal diet som en serving ger dig. Den kolumn du behöver titta på är den till vänster där ser du innehållet antal gram per serving (vilket här anges att en serving är 14 gram). Där ser du att på en sådan serving får du 8 gram "total carbohydrates" och 5 gram fiber - då det är amerikanska innehållsförteckning så är fibrern inräknad i totalen tillskillnad från i t ex Sverige alltså måste du dra ifrån den - 8-5=3 - alltså 3 gram sk digesterbara kolhydrater per "serving" alltså per 14 gram produkt. För att sen få fram några procentvärden på innehållet i varan eller ett jämförbart "svenskt" värde alltså per 100 gram kan du t ex räkna fram hur många servings på 100 gram du får (dividera 100 med 14) och multiplicera det värdet med antalet gram kolhydrater per serving - då får du fram ca 21 gram - vilket alltså är antalet gram kolhydrater per 100 gram.

Jag håller med att lchf-butiken behöver rensa upp sin beskrivning lite, det där per matsked har nog kommit från någon amerikansk beskrivning där de gärna anger per "serving" vilket alltså blir lätt lite förvirrande i svenska sammanhang då man oftare vill veta per 100 gram. Det med 4% har hon nog lagt till själv för att hjälpa att översätta det till mer svensk "norm" dock tycker jag det borde vara vettigare att även i den texten ange det som 4 gram kolhydrater per 100 gram (vilket står på översikts sidan) snarare än som 4% även om det i det här fallet är samma sak.

Titta *aldrig* på de procent värdena som finns på iHerb på det viset, det är inte relevant alls för någon som äter lchf - de talar alltså inte alls om vad som finns som andel i varan - utan *bara* relativt rekommenderat intag 2000 kcal "normalkost".

Fiana
0

PS. Man kan dock som lite "roligt räknexempel" ur de värdena utläsa att ur de standardvärden som där rekomenderas så vill de att en person som äter 2000 kcal om dagen ska äta ca 242 gram kolhydrater om dagen. (om 8 gram är 3% så räknar man om det hela till vad 100% är och drar sedan av rekommenderad mängd fiber - 5 gram är där 20% av rekommendrat fiberintag - alltså 25 gram som ska dras av i det här fallet)

hemul
0

Vilka otroligt låga fraktpriser! Jag ska ta och testa mjölet. Ska bara leta runt och se om de har nåt annt intressant också. Skrattande

Sweli
0

# Fiana, tack för en rolig och upplysningsrik beskrivning. Det uppskattar jag.

Jag blir lätt förvirrad när man jämför det amerikanska sättet och det Svenska man är van med.

#9 De har många roliga saker på iHerb och ja!! man blir förvånad hur klarar de utan att förlora pengar att skicka 2kg paket till sverige för bara $4-6 det är ofattbart.

Jag köpte andra saker som jag har lagt på tråden iHerb.

Gå aldrig upp över 2kg för då går den direkt till DHL-frakt=170kr. Flört

Jag brukar köpa i två eller 2 försändelse/gång d

Att rekommendera deras kokosfett super god! Finns även i mindre förpackningar men när man ändå köper…

Jarrow Formulas, Coconut Oil, Extra Virgin, 32 oz (908 g) Great Value! $19.95 $28.50 (30% Off)

hemul
0

Det är konstigt det här med kolhydraterna. iHerb har två andra sorter ju och de innehåller ungefär lika mycket kolhydrater (den ena något mer). Jag googlade runt lite och hittade bl.a. en diskussion om ett märke som plötsligt högt kolhydratvärdet jättemycket.

Primulan
0

Jag har handlat för första gången idag och jag använde en kod här på nätet och det gick bra, jag fick rabatt. Fram till den 30/11 är det fri frakt om man handlar för 40$ och det inte väger mer än 1,8 kg.

Det var skoj.

Köpte multivitamintabletter, d-vitaminer och b-vitaminer. Stevia och en hudkräm och ett "cerat" av kakaofett. Ett paket husk fick också plats.

Blir spännande och se när och om det kommer…

Primulan
0

Föresten, lycka till med letandet i Uppsala. USA tar ju i alla fall 10 dagar.

yvonnel
0

Jag köpte tandkräm med det roliga namnet "Kiss my face".

Med organic aloe vera gel, detta för att slippa fluor som ju finns i alla vanliga tandkrämer i sverige.

Jag borstade nyss med den och den smakar lagom mentoligt.

Det står på burken att det är "long lasting effectiveness", det visar sig väl.

Sweli
0

Jag väntar på mina paket denna vecka, ska testa deras shirataki fetucini.

Såg i hälsokost Life att de börjar att sälja kokosmjöl och mandelmjöl per kilo.

Kanske dags at jämföra priser?

Million
0

Idag hittade jag kokosmjöl på Tant Gröns skafferi i Håga!

gun92884
0

Kiss My Face är ett märke som säljs hos hälsokosten här i landet. De har smink och solskyddskrämer också.

yvonnel
0

När jag första gången köpte kokosolja på en hälsokost ca 3-4 år sedan fick jag betala 205 kr för 500 gram, vet inte vad priset blir idag, men det dröjde inte länge för mig att söka på annat håll och några ggr köpte jag från Mora Yoga, som håller jämförelsevis bra pris men inte garanterar virgin-kvalitet.

Min senaste sändning från iHerb kostade 192 kr inkl.frakt och innehöll 1 burk 1lbs kokosolja 1 tub tandkräm 2 förpackningar Stevia.

Så ja, Sweli, det tycker jag också, att det är hög tid att göra jämförelser.

Angelfish
0

Jag har nu köpt kokosmjöl från iHerb och använde din kod. Med rabatten jag fick så kostade det  $4.81 och då är frakten på $4 inräknat. Skrattande

Sweli
0

#19 visst är de fantastisk! grattis. Nu får du en egen kod som du kan ge bort till andra.

Glöm inte att ha kokosmjölet i kylskåp efter öppning. Den håller sig fräshare.

Det är så underbart gott! jag har det ofta i mina micro muffins

kaffemoster
0

Jag hittade så småning om ett kokosmjöl på Life (?) i Gränby centrum. Köpte det men hann inte testa före jul… Så, äntligen härom dagen gjorde jag ett bröd enligt ett recept härifrån. Tyvärr gillar jag det inget vidare, det smakar alldeles för mycket kokos. Kanske duger det att göra kaffebröd av, men inte matbröd!

När jag synade påsen lite bättre så upptäckte jag att det står att det innehåller 17,8 % kolhydrater. På leverantörens hemsida står hur mjölet tillverkas - det görs på samma sätt som jag läst om här i tidigare trådar. 

http://www.superfruitstore.com/kokosmjol-1kg--eu-eko-p-95-c-138.aspx 

Är detta ett annat mjöl eller är allt kokosmjöl likadant? Jag bara undrar. Finns det någon här som faktiskt har jämfört olika kokosmjöl? Att kolhydratmängden anges lite olika litar jag inte på. Det kan lika gärna vara mätmetoderna som varierar. Ett annat exempel på det är kolhydratmängden på mandel, som anges olika för olika märken. Mandel som mandel, tror jag…

#16 Million: Vad är det för mjöl de säljer på Tant Grön?

Om någon här kan intyga att det faktiskt *är* skillnad på olika kokosmjöl kanske jag ger det en chans till. Annars får jag hålla mig till oopsies, de duger väldigt bra för min del, jag skulle bara vilja hitta något att variera mig med ibland.

Marianns LCHF Mat & bak
0

Då är det "fel" kokosnötsmjöl för att baka med, man måste hitta ett mjöl med max 4 gram kolhydrater per 100 gram. Då smakar det inte kokos och man kan baka med det.

Det är stor skillnad på olika kokosmjöler, det bästa är att alltid bara köpa det med 4 gram kh, finns ingen deklaration så köp inget.

AmanPrana är ett märke jag använder.

Viktig fakta om kokosnötsmjöl

Sammet1
0

#21 Life på Gränby hade inte rätt sorts kokosmjöl sist jag frågade där, så du har nog hittat någon annan produkt.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

kaffemoster
0

Att det blev "fel" kokosmjöl har jag redan konstaterat. Jag köpte det mjöl som jag länkade till i #21.

Idag var jag ute vid Håga och tänkte kolla vilken sorts mjöl de har, men de hade inget hemma. Expediten visste tyvärr inte vilket märke de brukar ha och inte visste hon heller hur mycket kolhydrater det innehåller. Hon försökte dock hjälpa mig och ringde ett par samtal, men fick inte tag i rätt personer, så jag vet fortfarande inte vilket mjöl de brukar ha. Någon som vet?

Att köpa mjölet via LCHF-butiken har jag ingen lust med. 238 kr inkl frakt tycker jag är för dyrt. (Jag lägger gärna extra pengar på att köpa bra kött, men inte brödsubstitut…)

Ewa N
0

Hej kaffemoster Jag köper mitt kokosmjöl på Hälsokraft.(Den bruna påsen som marianne rekomenderar) Dom har ett stort sortiment av allt man kan behöva tex. sukrin, vanilin, buljong, mm. Och blir man medlem får man rabattkupong med procen när man handlat för en viss summa, och då är det bara att fylla skafferiett.

Sweli
0

Hittade en kokosmjöl i Lifebutiken i Jakobsberg. Den innehöll 23 g kolhydrater per 100g

Då är det bättre med den jag köper i USA Skrattande

kaffemoster
0

Ewa N: Tack för tipset! Jag är så sällan nere i centrum, så jag hänger inte med. Googlade på Hälsokraft och såg att de har öppnat i Kvarnengallerian. Sist jag var på stan höll de fortfarande på och byggde om där… Det blir till att ta sig en tur till centrum någon gång nästa vecka Skrattande.

gun92884
0

Jag tittade på kokosmjölet från Tropical Traditions som ska vara toppenkvalitet … 64,8kh per 100gr varav 38,5 är fiber. Så vad är det för mjöl som säljs i Sverige och innehåller bara 4kh per 100 gr … är det mest damm?

Det kan väl inte vara hela världen med ett fullvärdigt proteinrikt mjöl som innehåller 26 kh per 100gr … det används ju inga mängder eftersom man måste använda så stor mängd vätska. Enligt Tropical Tradition så bör man räkna med åtminstone 4 ägg per cup - drygt 2 dl - mjöl … och så har man ju oftast annan vätska också.

gun92884
0

iHerb säljer Coconut Secret Flour och det är - när fibrerna är borträknade - 4kh per 14gr … likaså Bob's Red Mill Coconut Flour fast de deklarerar 3kh per 14gr …

gun92884
0

… här är Amanprana http://www.noble-house.tk/html/engels/kokosmeel_eng.htm

och det ser misstänkt ut som Tropical Traditions värden,bara att Amanprana delar upp sin kolhydrater i flera 'läger' … lägger man ihop fibrerna och vad de deklarerar som kolhydrater - vilket är mest socker - så är värdena snarlika Tropical Traditions när fibrerna inte är avdragna där …