Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4889 ggr
[Malin]
0

Stevia i bak?

Jag har sett att några har väldigt, väldigt lite stevia i vissa bakverk och tänkte fråga om det egentligen gör någon skillnad att utesluta det?

gun92884
1

Stevia är oerhört koncentrerat så det blir märkbar skillnad om du utesluter … du får en osötad istället för sötad produkt.

romraf
0

Den Stevian som jag köpt är 250ggr sötare än socker….så…

jag behöver lite lite för att söta ett bakverk.

Romraf

"ingen fråga är för dum för att ställas"

[Malin]
0

Oki men vissa har både sukrin och stevia i, spelar det fortfarande stor roll?

romraf
0

erytriol- sukrin tror jag man utvinner av frukt o svamp. Stevia är en ört….jag vet inte vad som är skillnad mer än vad de kommer ifrån….kanske lättare att vispa upp en smet med ägg ???? vet ej. Ny användare

jag tror att man får prova sig fram, eller det kanske är någon annan som läser här som kan svara.

Romraf

Fiana
0

Alltså, stevia är supersött, så vill du ta bort stevian i ett recept med båda måste du troligen åtminstone dubbla mängden sukrin för samma sötma, smaken kommer bli annorlunda då också.

Bakmässigt som konsistensmässigt gör naturligtvis inte 1/4 krm stevia någon skillnad, smakmässigt däremot gör det det.

Marianns LCHF Mat & bak
1

Precis!
Om du har ett recept med 3 msk erythritol (sukrin, sötrix eller sötin) och 1/4 krm stevia, så om amn tar bort stevian blir det väldigt osött.
Du behöver då ta 0,5 dl som minst och då hänger det på om du och de du bjuder kakan på är okänsliga för erythritolens biverkan/smak.

Det är för att både erythritol och stevia har sina bismaker som man väljer att dra ner drastiskt på båda och därmed uppnår en perfekt sötma utan bismak.

[Malin]
0

Ah, då hänger jag med! Tack!

romraf
0

Jag har inte bakat med Stevian ännu, bara haft lite lite av  det i Te….

Kan jag bara ta Stevia till en mjuk kaka, och då ta kardemumma, eller pepparkaks kryddor o på så sätt få bort bi-smaken ??

Tänkte baka till helgen…..

Romraf

yvonnel
0

Jag kommer inte riktigt överens med sötningsmedlen, sukrin ger en isande metallsmak och stevia är svårt att dosera.

Jag lite avundas Margareta och andra som klarar av att hantera detta med bakning.

Hittills har jag i stort sett bara prövat en massa bakningar som mest liknar misslyckande så det är bättre att avstå, men jag behöver ju egentligen inte äta sånt så det går ju liksom bra ändå.

Marianns LCHF Mat & bak
0

#8 du får prova, det är svårt att säga, för att jag doserar stevian i 1/4 krm och max 1/2 krm för annars går stevia smaken igenom. Vet inte om den döljs av kryddor, tror inte det, då det är de beska receptorerna på tungan som får smaken ändå.

dg-d
0

#8 romraf - Jag kan inte få tag i Erithrytol (sukring) så jag använder bara Stevia i min bakning.

Jag har tänkt som du, att ta starka kryddor för att dölja bismaken och det fungerar hyfsat bra men inte helt. Som Mariann säger så är det ju olika receptorer på tungan som känner av. Men visst går det, om man inte tycker att bismaken är för hemsk, och man bir van vid den. Dessutom har jag märkt att personer som i vanligt fall gärna dricker lightläsk inte märker bismaken alls!

2sure
0

Angående Sukrin så har jag  läst att den isande känslan av Sukrin bara uppstår när det blandas med vatten (text i salivet). Är det däremot utspätt i fett så får man inte den effekten.

Det har jag själv känt när jag bakat. tex så testade jag mandelkakor och de fick jag kasta för de smakade inte bra när man fick den isande känslan. Men i de recept jag testat från tex Mariann så får man inte den effekten alls eller inte så mycket i varje fall.  

Angående Stevia så känner jag att sötman försvinner vid uppvärmning. Fast jag kanske bara inbildar  mig.

[Pennylane1]
0

sötman hos både stevia och sukrin försvinner lätt om man värmer för mycket… under 180 grader bör man hålla sig!

konichiwa
0

borttaget. kom fel.

romraf
0

Tusen tack för alla tips…..Glad

jag ska testa, är väldigt känslig för beskt, o-gillar grape och andra produkter som är beska.

Använder inte mer stevia i Te, testade bara ett par ggr. Hade inte socker i Te innan LCHF,ska inte vänja mig med sött…….=)

OK jag gör i stället de supergoda "hårda brödet" gjort på frön, som jag hittat på nätet ?…. har blandat i kanel, kardemumma eller pepparkakskryddor för att variera…..de har jag med ost till fika och frukost.

Romraf

yvonnel
0

Intressant, detta med värmen, om man bakar en mjuk kaka ska det ju vara mer än 180C på ugnen. Hur löser man det problemet?

[Malin]
0

#16 Nja, det ska det väl inte? Alla recept jag har hittat har legat under 180 grader.

[Malin]
0

Förresten, är steviasocker och steviapulver samma sak?

[Pennylane1]
1

nej steviasocker är en blandning av erythritol och stevia… ungefär som Mariann beskriver ovan. Hon göra alltså en egen sådan blandning.

[Pennylane1]
0

#16 i min Sju sorters kakor är det bara två sockerkakor  (av säkert tjugo) som ska ha mer än 175 grader och båda dessa har 175 med varmluft.  Vill man prompt testa något av dem som har högre kan man ta lägre värme och grädda längre, man provar ju  hursomhelst alltid med sticka för värmen varierar ju med olika ugnar.

[Malin]
0

#19 Okej, det går alltså inte att använda steviapulver i de recept som står steviasocker?

Marianns LCHF Mat & bak
0

#21 Jodå, det går utmärkt. man behöver bara veta hur man doserar.

säg att 1 msk stevia socker (färdig blandning) motsvarar 2-3 msk sukrin och 1/4 krm steviapulver.

[Pennylane1]
0

och med enbart stevia blir det ju kanske en halv tesked månne? Jag vet inte men typ eller? Kanske mindre… man kan ta ett halvt kryddmått och sen smaka av och öka tills det verkar bra.