Tack och farväl!
Hej alla trogna LCHF-are!
Nu lägger jag ner denna kost sedan 1,5 år tillbaka. Jag är nog en av få som det inte funkar på. Mina flodfettsvärde är illa och då är det bara det onda. Kommit bra överens med min husläkare och hon uppmuntrat då blodsockret gick ner till normalvärde. Men nu vågar varken hon eller jag längre då jag ej kan äta Statiner.
Ska träffa en bra dietist nästa vecka och till dess äter jag GI. Funkar förvånansvärt bra då blodsockret har gått ner ytterligare och håller sig framför allt jämnt. Tappat 2 kg på 2 veckor med.
Sorgset känns det men samtidigt roligt. Jag äter gröt och gudars skymning vad jag saknat det.
Jag önskar Er allt gott och tack och hejdå!
Lycka till! Hoppas du får fason på hälsan!
MVH Sandra
Har samma problem med efter snart 3år med LCHF kost. Har med funderingar äta GI kost men det tar emot men är kanske för jag inte är påläst.
Öenskar dig lycka till med värdena
Om ni med det menar att äta mer kolhydrater så är det väl bara att göra så. Lycka till med hälsan!
Jaha.
Det är ju bara att gratulera om du älskar gröt och dessutom klarar av att äta det utan att magen vänder sig ut och in i smärta från fibrerna.

Det var tråkigt att det inte fungerade för dig.. men som sagt varoen får testa sig fram med lite olika varianter av fördelning på kosten.
Sen så finns det ett fåtal som har genetiska defekter som gör att man inte kan hantera stora mängder fett.. ett fåtal som väl är.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag tror att du kommer tillbaka till LCHF. Det funkar helt enkelt inte att äta kolhydrater i större mängd när man har diabetes. Om det som du uttrycker som "inte funkar" handlar om att vikten inte har minskat som förväntat eller att blodfetterna är höga, så är det inte sannolikt att vare sig det ena eller andra blir bättre för att du går ifrån att begränsa kolhydraterna.
Däremot det där med blodfetter är inte särskilt väldokumenterat. Vi vet helt enkelt inte om det är något problem med att ha höga blodfetter, och vi vet inte varför statiner antas hjälpa mot vissa hjärtproblem; det har kanske inte något att göra med deras inverkan på blodfetterna, eller så kanske det har det, men att det inte finns ett orsakssamband.
Det finns faktiskt anledning att oroa sig mer för pendlande blodsocker med varierande höga och låga nivåer och tillförsel av insulin; kanske mer insulin än vad som är nyttigt. Och när man som typ 2 tar insulin går man vanligen upp en hel del i vikt också.
Så lycka till, och välkommen tillbaka om du ångrar dig.

Här är en sex år gammal artikel av Professor Göran K. Hansson vid CMM, KI om immunsystemets roll vid åderförkalkningssjukdomen ateroskleros.
Förenklat beskriver han hur infektioner och inflammationer har stor betydelse för ateroskleros och hjärtsjukdom.
Kolesterolet är alltså inte orsaken till sjukdom som man tidigare trott. Att försöka sänka kolesterolet är kontraproduktivt. Det är visat att äldre kvinnor med högt kolesterol lever längst.
Har man en resident infektion orsakar den dessutom förhöjning av kortisol och insulin vilket gör det svårt att gå ner i vikt.
Hoppas du hittar en läkare som inte är kvar i gamla vanföreställningar. Professor Göran K. Hansson vars artikel jag länkade till är vice ordförande i Nobelstiftelsens styrelse.
Förslagsvis ber du din läkare kolla upp dina infektioner och inflammationer. Ta med artikel ovan och be om en kommentar.
Kostmässigt kan det vara bra att lägga stor vikt vid omega-6/omega-3 kvoten, som skall vara så låg som möjligt, dvs. att dagligen äta fet fisk och att undvika industriprodukter med mycket omega-6, t.ex. charkuterier och vegetabiliska oljor.
Vidare är det viktigt att eliminera all form av stress. Att banta är i högsta grad stressande. A1-mjölk, den mjölk som säljs i Sverige, innehåller BCM7 som också samvarierar med diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar. Sluta med mjölk! Vete och gluten bör också undvikas helt.
Väljs motion som gör dig glad utan stress, t.ex. dans, skidåkning eller naturpromenader!
Det är förresten intressant att notera vad Göran K. Hansson skriver om statiner i artikeln.
Tack för alla inlägg.
Vill berätta att jag dock gått ner 16 kg och så lågt blodsocker så jag behöver ej äta medicin.Har diabetes typ 2 och kunde inte tåla Metformin, så det var därför jag började se över kosten och hamnade på LCHF. Det nya är baljväxter, mathavre, korn, råg o frukt i liten mängd. Mitt blodsocker har sänkts ytterligare med GI, hade problem med morgonsockret som gärna ville ligga runt 6-7. Nu är det 4-5. Blodtrycket bra. Men det är det onda som är på tok för högt. Har det i släkten, alla mostrar och mamma hade det. Dock har ingen haft några hjärt och kärlsjukdomar. Mår dock mycket bra och får inga sugningar efter sötsaker.

#9 Men det är det onda som är på tok för högt.
Ibland önskar jag att det var skottpengar på legitimerade läkemedelsförsäljare och dietister.

"Kolesterolet är ett av kroppens viktigaste byggnadsmaterial. Att skapa nya celler eller nervtrådar utan kolesterol är omöjligt. Kolesterolet är även förstadiet till många av våra hormoner och med solens hjälp omvandlas hudens kolesterol till D-vitamin.
Varje cell producerar sitt eget kolesterol och om det inte räcker hjälper levern till. Vi producerar 3–5 gånger mer kolesterol än vi äter. Äter vi för lite ökar produktionen, äter vi mycket tar cellerna paus. Det förklarar varför det är svårt att påverka kolesterolet genom koständringar.
Mer än tjugo studier har till och med visat att äldre människor med högt kolesterol lever längst.
Hjärnan är vårt kolesterolrikaste organ och att normal hjärnfunktion kräver en ständig lokal produktion av kolesterol."
Ovan citat från artikeln ”Högt kolesterol är ofarligt för kvinnor och friska män” DN 2011-04-26
av
Uffe Ravnskov
med dr, docent, oberoende forskare, Lund
Karl E Arfors
professor, tidigare explorativ forskningschef Pharmacia AB
Christer Enkvist
f d landstingsöverläkare, tidigare medlem av SBU
Tore Scherstén
professor, tidigare huvudsekreterare i Statens medicinska forskningsråd
Ralf Sundberg
docent
Jørgen Vesti Nielsen