Äter jag för mycket?
Har preci börjat med LCHF (4:de dagen idag…) men funderar på mitt matintag. Tror att jag kanske äter för mycket?
Det här är vad jag ätit hitills:
Dag 1: 2 skivor ryggbiff med bea. 1 tomat, lite sallad, ca 50g ädelost, 2 kokta ägg, en handfull pecannötter, 1 kycklingfile.
Dag 2: 2 ½ stekta ägg, stekta i smör, 2 skivor entrecote med MYCKET vitlökssmör.
Dag 3: 1 kopp te med grädde, 1 stekt ägg, 1 skiva entrecote, ca 200g varmrökt lax med en smörklick.
Dag 4 (so far): 3 ägg mosade med smörklick, ca 100g varmrökt lax, 1 kopp te med grädde, 4 skivor ost med ca 10-15g smör på. Kommer nog att äta en köttbit eller så ikväll också.
Ska kanske sägas också att en skiva kött är för mig ca 130-150g otillagat.
Jag har en stor övervikt (ca 40-45kg) och vill ju inte gå upp i vikt…
Tar gärna emot kommentarer och tips/råd. Toppenbra sida det här, har läst hur mycket som helst!
Spontant skulle jag säga att det absolut inte är för mycket iaf. Men du är fortfarande inne på din första vecka, så fokusera bara på att äta dig lagom mätt, varken mer eller mindre, det tar tid för kroppen att ställa om sig, om du hållt på ett par månader och inte når de resultat du önskar, först då kan det vara på sin plats att börja analysera lite djupare om du äter bra eller om det finns dolda kolhydratkällor man kan fundera på att skära bort.
Det där med lagom mätt är det svåra! Jag känner hela tiden ett sug (har tidigare ätit socker i mängder) men funderar på om jag bara vill äta sött eller om jag är hungrig på riktigt…funkar sådär, haha.
4 dagar nu utan socker, inte ens fejksocker eller naturligt socker…det känns tufft, men ändå bra!
Tack för ditt svar Lurtz. :)
Som redan nämnts är du alltför ny och i omställningsfas för att fundera på om du äerför mycket. I nuläget handlar allt om att du skall ta dig igenom omställningen. En del tappar aptiten, andra får massiv hunger. Andra har sug hela tiden, Ett sätt att hantera det är att äta på av riktig mat.
Efter ett tag, 3-4 veckor kanske, kommer du att kännaav hunger och mättnad på ett annat sätt. Det är få som inte gör det iaf.
Att skilja på sug och hunger är nog det svåraste under omställningsfasen, been there, haha. Jag brukade lösa det genom att äta något fett och proteinrikt, det dämpar suget och gör att omställningen kan gå snabbare.

Jag tycker du ska se till att äta mer fett om du är sugen på sötsaker.
Precis som dom andra säger så ska du inte bry dig om mängden alls just nu - bara se till att du äter "rätt" saker och får bort sötsuget.
Jag ser till att ha äggmjölk färdigt hela tiden eller tar en sked Bregott rakt av bara.
Med så stor övervikt kommer du så småningom att rasa i vikt och bli överlycklig - bara du tar dig över första hindret - omställningen!
Lycka till!
Tack Yrja!
Har försökt släppa viktfixeringen…jag har trots allt levt med denna stora övervikt i många år nu, ska ta omställningen för vad det är nu!
En fråga, har läst att nötter ska man inte äta så mycket av, vad är mycket? Hur ofta är för ofta? Eller ska man undvika det helt?

Nötter innehåller en del mineraler som är bra.. kan du hålla det till en handfull om dagen så är det nog ingen ko på isen.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack Zepp! Har bestämt att macadamianötter ska få äran att bli mitt "fredagsmys".
har nu gått en vecka och jag har tappat typ 2 kilo. :/ fattar nada…troligen mest vatten men ändå, konstigt är det!