Ska man bry sej om kalorierna?
Jag är ju nybörjare på det här (inne på min tredje vecka). Har fört in det jag äter i CalCounter i typ en vecka, och jag ligger typ på 75% fett, 3% kolhydrater och resten protein varje dag, men kaloriantalet varierar. Det ligger på mellan 1700 och 2200 om dagen. Är det för mycket? Ska man över huvud taget bry sej om kalorierna?
Har tidigare i livet (många år sen) varit viktväktare och har väl i princip alltid (när jag har velat gå ner i vikt) räknat kalorier, det är ju något man är itutad hela livet. Är det verkligen så att man inte alls ska tänka på kalorierna längre?
Rör rätt mycket på mej i jobbet, men annats motionerar jag måttligt, simmar ibland och promenerar då och då, men inget regelbundet (får väl köpa hund igen :)
Ska jag helt glömmma kaloriräknandet (det vore ju förstås allra skönast) eller ska man hålla ett öga på det? Eller är det så att det som är viktigt är VAD kalorierna kommer ifrån (fett/protein/kolisar)?
Hur gör ni?
Jag räknar inte kalorier men skriver ofta in maten i calcounter. Jag ligger väldigt olika, 1400-2000 kcal. vissa dagar är mer hungrig och äter mer. Jag ser också att det har ingen betydelse för vikten.
Jag tror att det handlar om vad du äter, inte kalorier. Det ser bra ut med % .
Går du ner??

Ja, jag går ner, sakta men säkert. Försöker låta bli att väga mej, men det känns bra iaf :) Vägde mej dock imorse, och har gått ner ca 3,5 kg nu… (sammanlagt sen jag startade). Får väl vara nöjd med det.
Men jag funderar ändå på om man ska fundera på kalorierna (är ju så van vid det). Om jag ligger på samma procentsatser, men färre kalorier - går man ner fortare då? Och är det isf positivt eller negativt? Jag överäter ju lixom inte, utan äter så att jag inte är hungrig, kan hända minskar portionerna efterhand, men jag vägrar att gå hungrig, det är det värsta jag vet - det är jag fördig med :)
Enda sättet att veta är att testa. Om du går ner så håll dig till det du gör, utan att räkna. :) Jag tycker normalt sett att det är dumt att strula runt om det går bra. :) Varför ändra ett vinnande koncept? :) Går du ner för fort så hinner inte skinnet med. ;)

Ett fåtal verkar ha hungersystem som är totalt ur balans och kan behöva räkna kalorier för att gå ner i vikt, andra har stress-symptom pga vårt numera felaktiga leverne och för dessa verkar inte ens kaloriräkning hjälpa.
Normalt sett kan man lugnt lämna över till kroppen att tala om hur mycket och hur ofta den behöver mat.
Motion gör av med kalorier vilket kompenseras genom att hungern ökar och man äter mer….. så man kan nog ganska lugnt säga att motion har ganska måttlig effekt på vikten.

Det som gör mej en del findersam är att jag slutade röka i december (efter 20 år, duktigt va? :) - då ersatte jag det med snus (något bättre iaf) och nu har jag lagt av med snuset också.
Kan tro att niktoinsuget ibland förväxlas med hunger/törst….. Så ibland vet jag inte om jag är hungrig "på riktigt" eller om det egentligen är en cigg jag vill ha. :)
Men jag får väl försöka lita på att kroppen vet vad den vill (så småningom), jag är nöjd bara jag går ner, vill få på mej alla mina gamla jeans..
Hmmm, en hel del av de kilon jag vill bli av med kommer ju från att jag slutade röka, tyvärr, mycket snask blev det då….
Känner igen problemet. Hjärnan skriker efter belöning…nikotin men kan nöja sig med socker.
Det tar tid innan man fattar vad som fattas. Jag har fortfrande svårt att skilja hunger från törst. Tvärtom kanske. Jag är törstig men tror att jag är hungrig. Så när signaler kommer går jag numera först till vattenkranen i stället för kylskåpet.

Bra idé att gå till kranen först :) Ska införa detta hos mej själv…
Om du går ner behöver du inte ändra något. Det är ganska dumt
. Justeringar i kosten kan man ta till när vikten stannar, det brukar det göra någongång.

kolis - Men det kan ändå vara bra att testa lite olika sammansättningar på kosten även om det inte är nödvändigt….man lär sig hur ens kropp fungerar och har möjlighet att hitta den sammansättningen som ger bästa välmåendet och hälsan.
Jag tycker som du att "gå hungrig" är värdelöst, ger sämre hälsa, mindre muskelmassa och gör att man når platåer snabbare….inget bra. 

Jag tror att jag äter för mycket :( Grejjen är den att jag börjar jobba klockan 7, sen har jag inte chans att äta något förrän kl 9.30-10 nån gång. Så alltså måste jag äta vid klockan 6 innan jag åker till jobbet (annars blir jag svinhungrig). Brukar göra äggröra och bacon på morronen. Blir hungrig igen till rasten vid 10 och äter kanske två kokta ägg med smör. Har lunch vid 13.30-14 och äter då nån medhavd godsak, köttfärsbiff/kycklinglår/lax osv tillsammans med vitlökssmör/dressing/majjo. Sen kommer jag hem vid fem och äter igen.
Alla dagar är inte såhär, jag börjar ju inte alltid vid 7, men det blir jobbigt att lägga upp "matschemat". Jag har ett rörligt jobb så man blir rätt hungrig när man jobbar.
Har kollat med CalCounter nu, jag ligger på 1900 - 2400 kalorier per dag (2400 var någon extremdag :) Jag HAR ju gått ner 4 kilo på tre veckor, men jag tror ju heöa tiden att det ska stanna upp om jag äter så här mycket…
Vad tror ni?
Det där går över! Snart kommer du inte att varken vilja eller kunna äta med några timmars mellanrum. En annan sak som fungerar, ivf mig, är att om man äter innan man går och lägger sig så är man inte hungrig direkt på morgonen.
Men kroppen måste nog ställa om sig innan sånt där börjar funka. 

Men jag är inte hungrig på morgonen, men jag MÅSTE äta då, för annars hinner jag bli svinhungrig till klockan 10 (då jag har chans att äta nästa gång). Eller ska jag börja smuggla med mej lite smörkulor och ostbitar och äta medans jag jobbar ;)
Det är det där med tålamod, men jag får väl avvakta och se hur saker och ting utvecklar sej….
Kanske minksar portionerna, jag har svårt att veta hur mcyket jag ska äta, är inte sepciellt hungrug, men om jag börjar äta så äter jag det jag har lagt upp lixom… Men jag lär mej väl, är ju bara en liten nybörjare 

Om vikten stannar upp pga att du äter för mycket så är det mycket lättare att bryta (bara minska matintaget något) än om du nåt en platå pga att du ätit för lite!
Jag äter nästan alltid upp allt jag lagt upp….blir det för mycket så är jag mätt längre och behöver inte äta på länge…så för mig är det självreglerande.
Jag gör som hemul - äter på kvällen precis innan jag lägger mig.

Vad äter ni då på kvällen när ni ska lägga er? Är inte så sugen på att äta då för det mesta… Äter ni typ en riktig måltid då eller ?
Ja, det blir så av nödtvång. Jag klarar mig inte riktigt på bara två mål utan behöver tre och eftersom det går 6-8 timmar mellan målen så blir det så . 

Japp…riktigt mål *Slurp*
I regel räknar jag aldrig kalorier, men jag tror att det är en nödvändighet om man är mer fri i sitt intag av kolhydrater.
Den enda situationen jag kan se där man som strikt SSS-are fortfarande kan ha nytta av kaloriräkning är exempelvis som kroppsbyggare och är ute efter ren definition.
Men om du går NER så äter du inte för mycket. :)

Men jag äter så lite kolhydrater jag bara kan…..Ligger på ca 2-3% per dag. Spelar det då ingen roll med kalorierna? Ursäkta om jag verkar helt korkad, men jag får inte riktigt in det här i huvudet…..Är väl kaloristörd ;)
Är det såhär:
Ju mindre kolhydrater man äter, desto mindre roll spelar det hur mycket man äter av annat? Och hur mycket kolhyrater kan man isf ätå innan mängden mat spelar roll (ja, det är ju såklart individuellt)..
Nej, jag måste sova nu, är för trött för att tänka, kanske därför det kommer så många dumma frågor. :)

Freja42 > Men jag är ju rädd för att jag inte ska gå ner mer :) Har ju inte räknat kalorier annat än sista veckan ,det är det som har fått mej att reagera, men nu är det läggdags för kolan :)
kolis, om du går ner nu ska du fortsätta som du gjort tills du hamnar på en platå. DÅ kan du börja experimentera. Du behöver inte göra det precis så här i början när allt är nytt för dig, det låter som onödigt jobb för dig. :)
Precis som Freja tycker jag…
Numer pensionär i Nynäshamn

Då ska jag lyda er kloka människor :) Äter gött och mår bra…. Fast idag har jag varit extremtrött och grinig, vet inte vad det beror på, om det är så att jag har jobbat för mycket och fått för lite sömn/att jag har slutat med nikotinet/att kroppen protesterar mot omställningen till slut (den har ju inte riktigt gjort det innan).
Hoppas det går över iaf, så vi slipper ha världskrig varje dag här hemma :)