Ska man bry sej om kalorierna?
Jag är ju nybörjare på det här (inne på min tredje vecka). Har fört in det jag äter i CalCounter i typ en vecka, och jag ligger typ på 75% fett, 3% kolhydrater och resten protein varje dag, men kaloriantalet varierar. Det ligger på mellan 1700 och 2200 om dagen. Är det för mycket? Ska man över huvud taget bry sej om kalorierna?
Har tidigare i livet (många år sen) varit viktväktare och har väl i princip alltid (när jag har velat gå ner i vikt) räknat kalorier, det är ju något man är itutad hela livet. Är det verkligen så att man inte alls ska tänka på kalorierna längre?
Rör rätt mycket på mej i jobbet, men annats motionerar jag måttligt, simmar ibland och promenerar då och då, men inget regelbundet (får väl köpa hund igen :)
Ska jag helt glömmma kaloriräknandet (det vore ju förstås allra skönast) eller ska man hålla ett öga på det? Eller är det så att det som är viktigt är VAD kalorierna kommer ifrån (fett/protein/kolisar)?
Hur gör ni?
Jag räknar inte kalorier men skriver ofta in maten i calcounter. Jag ligger väldigt olika, 1400-2000 kcal. vissa dagar är mer hungrig och äter mer. Jag ser också att det har ingen betydelse för vikten.
Jag tror att det handlar om vad du äter, inte kalorier. Det ser bra ut med % .
Går du ner??

Ja, jag går ner, sakta men säkert. Försöker låta bli att väga mej, men det känns bra iaf :) Vägde mej dock imorse, och har gått ner ca 3,5 kg nu… (sammanlagt sen jag startade). Får väl vara nöjd med det.
Men jag funderar ändå på om man ska fundera på kalorierna (är ju så van vid det). Om jag ligger på samma procentsatser, men färre kalorier - går man ner fortare då? Och är det isf positivt eller negativt? Jag överäter ju lixom inte, utan äter så att jag inte är hungrig, kan hända minskar portionerna efterhand, men jag vägrar att gå hungrig, det är det värsta jag vet - det är jag fördig med :)