Protein protein protein!
Hej!
Jag har länge funderat över det här med proteinet man äter, jag tränar väldigt HÅRT, 4-7ggr i veckan, varierar mellan styrketräning och konditionsträning.
Jag försöker äta minst 1,5 gram protein per kg kroppsvikt. (64kg) fördelat över dagen.
Hur kan man vara säker på att kroppen använder proteinet som byggstenar och inte som energi, eller gör kroppen inte det om man även äter fett?
Om man äter en proteinrik-måltid tillsammans med fett så används inte proteinet som energi antar jag?
När är det som bäst att äta protein när det kommer till träning? Före? efter? jämt fördelat över dagen? kvällen?
Hur tror ni det är? :)
Finns det en annan energikälla tar kroppen den eftersom det är ganska ansträngande att använda protein till energi. Det är till och med så att det går åt energi för att få energi från protein! Tror det blir 1g glukos av 1,5g protein eller nåt sånt.
Tränar du extremt hårt kan du ligga ännu högre på proteinet 2-2,5g per kilo kroppsvikt är inte helt fel.
1,5g låter aldeles lagom som hårt tränande motionist. Du behöver inte äta mer protein, men det är inte farligt om du gör det.
För att ge dig något att jämföra med: En toppidrottmann som tränar hårt 2 pass om dagen ligger sällan över 1,8g protein/kg kroppsvikt sålänge han är i energibalans. Möjligen en toppidrottsman i växt ligger på 2g/kg.
Sålänge du tillgodoser ditt energibehov är proteinerna sällan ett problem.
Protenerna används b.la. till att reparera muskler, och producera olika enzymer och transportmolekyler i kroppen. Utöver detta kommer proteinerna användas som energi. Men detta är ingenting jag tycker du ska bry dig om. Lite energi från protein gör ingenting..
Jag fösöker ibland komma upp till 2gram per kroppsvikt, men minst 1,5 iaf. Beror lite på hur hårt träningen har varit.
Men om man tar en powerwalk efter en fett+protein-måltid så blir alltså proteinet inte till energi till exempel till benmusklerna?
Försöker gå upp i vikt nämligen o det är inte bra för jag har bara stannat, tänkte då lägga till mer protein som nu och kanske försöka "optimera" muskeltillväxten och liknande :)
Vad som händer med proteinet efter det utfört sin primäruppgift beror på ditt totala energiintak. Om du ligger i energi balans kommer överflödiga proteiner förbrännas och användas till energi. Om du ligger i energiöverskott kommer överflödiga proteiner lagras som fett, precis som överflödigt fettintag eller kolisintag.
Hur gammal är du?
Om du vill gå upp i vikt skulle inte jag rekommendera LCHF. Om du styrketränar hårt och har som mål att gå upp i vikt, är en väldigt vanlig orsak till misslyckande att man inte tillgodeser energibehovet. Jag hade kört på med kolhydrater. Detta kommer stimulera din insulinproduktion som kommer ha positiva effekter på din aptit, stimulera till muskelväxt samt antagligen ge dig större prestation på träningspassen.
Angående kost ifm träningen. Ät gärna protein innan träning då det ser ut som att aminosyrer stimulerar till ökad proteinsyntes och muskelväxt. Om du väljer att inte köra LCHF så är det bara att köra på med kolhydrater sålänge du inte av någon anledning inte tål dem.. Det du önskar är att ha fulla glykogenlager till varje träningstillfälle. Om du tränar hårt varje dag kan det vara en fördel att inta snabba kolhydrater rätt efter träning och sen inta kolhydrater i varje måltid fram till nästa pass..
Okey okey, då antar jag att jag bara ska köra vidare som jag gör…perfekt o tack för svaret! :)
Och med risk för att låta otrevlig men jag kommer ALDRIG gå över till kolhydrater som energikälla, Styrketräningen har aldrig gått så bra som den gör nu på strikt lchf och det vet jag då jag vecka efter vecka förra året verkligen testat med att kolhydratsladda eller träna i ketos. Fett slår kolhydrater när det kommer till mig o min kropp iaf.
Jag är 19 år och har nu kört lchf 1 år varav 6 strika månader nu i slutet av 2011. Mår otroligt mycket bättre, aldrig sjuk, ökat träningsdagarna från 3 till upp imot 7 dagar i veckan.
Är väldigt smal byggd, men vältränad väger 63kg o är 178 cm lång.
Kanske lägger till lite kolhydrater inför styrketräning, ett glas mjölk kanske kan vara bra?
Ok, då är det bara att fortsätta med träning och LCHF! :)
Ja, många experimenterar med kolisar ifm träningspassen.. Några intar tex 15-20g innan och 15-20g efter och är fortfarande i stark ketos…
Vill du ha mer muskler så ska du överäta och främst överäta protein. Lite av det kommer lagras som fett men överskott ger tydligen muskelbyggarsignaler också. Här kan du läsa om en undersökning som visat detta: http://www.fathead-movie.com/index.php/2012/01/09/another-bad-study-badly-reported/
Finns det övervägande forskning som stödjer det menar du?
Ingenting jag läst om kvävebalans har visat någon nytta av protein intag på över 1,4g /kg kroppsvikt. De visar att resten kommer ut i urinen.
Inga studier jag har sett på stort proteinintak i form av proteinshakes har heller visat någon större nytta av överintag av proteiner i förhållande till muskelväxt..
Jag tror inte ett överätade av protein faktiskt ger en bättre muskeltillväxt.
därimot tror jag att man ska lägga sig omkring 1,5-2gram per kg kroppsvikt.
Och sen får man förbättra annat, så som att få tillräckligt med sömn, fett, mineraler o vitaminer.
Alla dessa små saker, alkohol, stress osv :)
#9, Det tror jag oxå. Den viktigaste ensamfaktorn för dig som ganska hårt tränande aktiv ungdom på 19 är kanske att du klarar att tillfredsställa ditt energibehov. Speciellt om du är en "hard gainer" vilket du verkar vara. Jag själv var helt lik.. Åt som en häst och tränade som en galning, men så ändå ut som ett streck..
Sköter allt annat väldigt bra det gör jag, jag får resultat också i form av muskler. Det ser både jag och mina kompisar, så det är väldigt skönt att jag iaf bygger muskler. Men det är jobbigt när fettet försvinner, börjar få väldigt smalt ansikte osv. Men magen börjar faktistk bli ganska snygg, synliga magrutor är ju inte fel. Eller jo, på en person som är smal som ett streck ser det inte så snyggt ut vare sig vilket.
Men men, jag fortsätter och se hur det ser ut om några månader. Får kanske börja med lite kolhydrater, mer fett, mer protein eller vad det nu får bli :)
Härligt! Bra jobbat! Håll vikterna tunga och ät mycket mat! :)