Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-kötträtter
Läst 10270 ggr
Seglarina
0

Hjälp! Hur ser svålen ut?

Köpte en bit späck, tänker mig att göra ister och fettgrevar som i fäljande länk:

http://gittosmat.taffel.se/2010/06/05/fettpopulister-vs-dietister-kom-sa-gor-vi-ister/

Nu blir jag osäker, hur ser jag om svålen är kvar?

MimLan
0

Är det bara vitt fett/späck så har du ingen svål. Svål är grisens hud.

Seglarina
0

OK tack, då är det nog ingen svål.

yvonnel
0

Jag läste någonstans att man ska köpa fläsk med svål och skåra svålen samt steka den hela biten med svålen neråt i 20-30 min och sedan vända svålen uppåt och steka färdigt för att få den där knapriga ytan.

Kanske är det svårt att få tag på bara svål utan att beställa i förväg så då får man väl kanske finna sig i det och göra något annat som är gott. Ister lär det ju bli över iallafall. Och knapriga svålbitar, dessutom lite fläskstek.

Fast man kan ju undra över varför det ska vara så svårt att få tag på det man helst vill ha, särskilt när det har brukat vara en vanligt förekommande detalj.

Undras om det inte skulle gå bra att göra ischoklad med ister?

bustas
0

Nja, skall man inte skilja på ister och späck. Ister är ett mjukt fett, som finns upplagrat i närheten av tarmarna, njurarna och revbenen. Det är vad som kallas talg hos idisslare. Späcket sitter under huden på grisen och är det vi normalt kallar fett. Detta fett är ännu lösare än ister. Då är min fundering, kan det verkligen bli ister av smält späck?

konichiwa
0

Ja bustas, det kan det! Jag har smält ut fettet ur ett kilo späck.

Det ser ut precis som ister när det stelnat. Fast lite gulare kanske.

Vet inte precis om jag tycker det var värt besväret, det går åt mycket el och arbete. Väldigt flottigt och kletig disk.

Men det var kul att prova!

Fettgrevarna var goda men som sagt, det är knappast värt besväret.

Wildrat
0

#3 Ister är inte helt smaklöst så det funkar inte att använda istället för kokosfett. Det luktar lite svagt som när man gör julskinka i ugnen och kombinatonen skinka/choklad tror jag inte är nån höjdare.

Svårt att få tag på är det nog dels för att det räknas som skräp och dels för att de flesta affärer inte längre styckar köttet själva. Då får de bara de bitar som vanligtvis säljs och inget annat.

Zepp
2

Åh.. ischoklad med baconsmak. Tungan ute

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
1

Man måste specifikt beställa späck med svålen kvar. Annars får man bara späck.

Men fettgrevarna kommer inte av svålen ivf. Det är det som blir kvar av fettvävnaden när fettet smält ut. Om du tittar på bilden på sidan du länkar till så ser du att hon bara tärnat ner rent späck.

Men beställ med svål nästa gång. Det är bra att ha. Gott att steka eller fritera plus att lite svål i buljongkok garanterat får den att geléa sig.

Nåt som jag tycker är väldigt gott är att lägga med strimlor av svål när man smälter späcket. Ta upp dem när de fått lagom färg. Eftersom man har svag värme så blir de inte friterade och krispiga utan väldigt sega. Som godis!

yvonnel
1

#6-8

Härligt med folk som delar med sig av sina kunskaper!

Zepp, du är bara för härlig!

[AntoniautanX]
0

Jag brukar slänga med hackad sidfläsk också. Det blir mycket tuggmotstång i istern, men det är supergott att steka ägg i, eller bre på en lchf-våffla.

bustas
0

Jo visst kan man smälta späck men blir det inte bara just smält späck?

Hur kan det bli ister?

Sindri
0

Åh, jag undrade just häromdagen vad skillanden var mellan talg, späck och ister. Här får man då reda på allting.

Har en egen fråga angående detta. Jag brukar göra min skinka i folie ugnen, och i år lyckades jag spara spadet som blev. Nu har fettet (späcket?) lagt sig som ett lock ovanpå och ajg har tagit bort det. Det kan jag väl använda som stekflott?

Det som är kvar ganska mycket (dryga halvlitern) av väldigt gelatinös buljong. Kan jag göra något med den förutom att ha i soppa eller gryta?

konichiwa
0

Man smälter ut fettet ur späcket genom att skära det i små bitar och koka det med lite vatten i flera timmar på låg värme. Det som blir kvr, cellväggar eller vad det nu är, är 'fettgrevar'. Jag kan inte svära på att det utsmälta fettet kallas ister men jag tror det! Det används på samma sätt som det som kallas ister.

Seglarina
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde som berättades om i #13 detta blev resultatet. Ställde ett värmeljus framför så ni ska förstå hur mycket det blev. Gjorde på nästan 0,5 kg späck. Nu gäller det att ta reda på hur jag ska använda det.Glad

yvonnel
0

Du har ju delat med dig (i trådens början) av en alldeles utmärkt länk om istertillverkning.

I den länken kan man även hitta recept på baconkola, med tanke på Zepp´s förslag på ischoklad med baconsmak.

Dessutom trevligt kåseri kring flera både intressanta och speciella recept. Även om vi måste avstå eller omarbeta recepten så kan det vara skoj att läsa.

Seglarina
0

Det är just den länken jag använde mig av då jag tillverkade detta ister och fettgrevarna. Det som skrevs i #13 var en kortversion av detta recept, vill man göra det, är det nog bra att använda sig av de t i länken eftersom det är utförligare.

yvonnel
0

Har du hunnit avsmaka dina fettgrevar och ister? Vad tyckte du isf?

Läste om vegetariska måltider för nyårshelgen, lite trist, men du kan ju ta med lite gott fett och grevar för utfyllnad.

Seglarina
0

Jag lovar att komma med en rapport när jag har smakat, Felix (min katt) verkade inte gilla istret i alla fall.

Halvdansken
6

Här har ni knaprig svål!! Klassisk dansk julmat (flæskesteg)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

yvonnel
0

Den bilden var ju ett praktexempel på god mat. Grattis!

Är det färskt eller rimmat fläsk eller bog du har där?

Seglarina
0

#19 Spännande!

Halvdansken
1

#20. Det heter "svinekam" på danska, tror det är typ kotletten. Så här ser det ut innan den åkt in i ugnen.

Halvdansken
0

PS. Färskt, inte rimmat.

yvonnel
0

Sånt köttstycke har jag inte sett på många år häromkring, månne man behöver åka till Danmark för sådana fynd? Fast det såg ut som om svålen inte var med.

Halvdansken
0

Jodå, svålen är med, den är bara väldigt ljus. Svålen är det viktigaste, tidningarna är fulla av "såhär får du knaprig svål" - artiklar veckorna upp till jul.

Detta exemplaret är en Antoniusgris som är både en gris-sort och ett koncept på uppfödning av grisar med god djurhållning, foder, stall, medicinering osv, dock icke ekologisk, det fanns inte.

Seglarina
0

Hej igen ni som bidragit till denna tråd (och alla ni andra också). Jag har ytterligare en fråga angående detta: Nu har jag ju mitt fina ister. Har smakat på det inte så tokigt, men vet inte vad jag ska använda det till. Någon som kan förklara. Ska nu steka lamfärsbullar i det får se hur det smakar.

Har någon något förslag?

penny
0

Dansk fläskstek (eller pork with crackling, som det heter i England) är en av mina favoriter.

Jag hittar det på City Gross, iband på Willys och Netto.

Ister är jättebra att steka i. Det användes förr till det mesta, istället för smör som var dyrt, innan margarin blev vanligt.

Seglarina
0

Ja jag har nu stekt, i ister och ätit av mina lämfärsiffar. Istet betädde sig ungefär som olja, låg där aldeles stilla i stekpannan innan jag lade i av köttet, då börjada det spotta och fräsa något alldeles förskräckligt, så en varning kan man utfärda här. Men biffarna stekte inte als fast i min gjutjärnspanna som dom kan göra i smör. Gott blev det också.

yvonnel
0

I Skåne kallas det för FLOTT och om än det inte precis gäller mig så är det en delikatess för väldigt många med "en flottamad" = skånsk kavring med tjockt lager flott + salt.

Jag ska leta efter dansk fläskesteg för det längtar jag efter, är ganska lessen att jag inte har lyckats få tag på svål eller späck men nån gång ska jag hitta rätt, tror att det kan vara lättare på landsbygden eller mindre orter.

Seglarina
0

Jag köpte min på ICA maxi, borde väl finnas även i Gtbrg, fast det kanske bara var för att det var jul.

Kavring är ju inte direkt aktuellt just nu.

gun92884
0

Det där är crackling … kommer ihåg the Sunday roast i Scotland … där skar man alltid svålen i rutor innan det hela sattes in i ugnen …

JohanKarl
1

Hmm… jag var i Bayern nyligen - där åts mycket fläsk, Schweinhaxe å liknande rätter med en helt magiskt knaprig svål. Undrar hur de gjort, och om någon här har smakat nåt liknande?

yvonnel
0

När jag var barn i Skåne så minns jag att vi fick sådan fläskstek, men det är ju nu ganska längesedan, fick det en gång ombord på en Norsk fraktbåt när vi låg i hamn på NewZealand och den svålen var nog lite för hård för jag bet av en kindtand och fick besöka tandläkare i Auckland och det blev till resultat att han bara slipade av kanterna för han hade inte kunskapen och materialen till ny fyllning, men det är också längesedan, mer än 40 år.

Jag har nog en del lite ovanliga minnen, och dom dyker upp helt oväntat ganska ofta, måste vara alla trevliga personer här som skriver och liksom lockar fram det.

Seglarina
0

Ja det må jag säga Yvonne. Varitmed Norsk fraktbåt ända till NewZealand och hos tandläkare i Auckland. Här får man höra Glad

Halvdansken
0

Ja, jag blev också nyfiken, berätta!

yvonnel
0

Jomenvisst ska jag berätta. Ursprungligen var det så att jag emigrerade till USA, året var 1965. Jag sökte ett jobb i Los Angeles som aupair från annons i DN hos en svensk familj, det var en annan tjej som också sökte och hon hade barnskötarexamen så hon fick jobbet men familjen gillade mig av någon anledning och kontaktade en skeppsredare i San Francisco och rek. mig dit, så var det SF för mig. Blev inte kvar hos den familjen mer än 3 mån. och var arbetslös ung. lika länge men jag hade hittat ett par skandinaviska tjejer att dela hyran med så det gick ju bra ändå. Jag fick ett jobb på något som hette Media Records och där var jag "bookkeping machine operator" jobbet gick ut på att samla material för att göra statistik till handeln och vi gjorde mätningar på annonserna i alla dagstidningarna i hela USA, jag förde in dessa siffror i en specialmaskin som dundrade rätt mycket och en annan maskin fick göra jämförelsen mot säljsiffror. Det var ju ett ganska okomplicerat jobb när man väl lärt sig tekniken och det var bara jag som inte var amerikan så jag lärde ju språket ganska bra. Hade faktiskt ganska kul, flyttade till egen lägenhet på upper Market mitt bland svenskättlingarna, lärde mig att dansa nighambo på en bar som ägdes av ett svenskt par, det var den dom kunde från sina föräldrar. Gick ofta till Young Scandinavian club och till Scandinavian seamens church så jag fortsatte att träffa skandinaver, oftast myvcket trevligt.Var med i mottagnigskommitten när Kronprinsen Cael Gustav kom med Älvsnabben och det blev fina danskvällar och goda maträtter med vackra kavaljerer i uniforn.

Detta får vara kapitel 1, fortsättning följer måste sova lite nu.

penny
0

När dkriver du dian memoarer?

karmar

yvonnel
0

Njäe, det blir nog knappt någon ork till det, då måste man nog vara säker på ett intresserat mottagande, vilket nog inte lär visa sig - kanske om jag kan dikta in något thrilleraktigt i handlingen. Göra det lite mer spännande. Lite mer Läckbergsaktigt.

Men tråden fick ju en annorlunda vinkling helt plötsligt, lite kul kanske, hoppas inte #0 misstycker.

Seglarina
0

Nä, absolut inte. Prata på ni. Jag har fått mina svar och tillagat mitt ister, så jag är nöjd.

Det enda i så fall är om någon har förslag på annat användningssätt än att ha det på macka (som jag inte äter) och steka i (som jag redan gjort).

Om denna tråd kan uppmuntra Yvonn till att börja skriva sina memoarer, så är jag enbart stolt. Glad

yvonnel
0

Vet inte om det finns någon koll på spec. ister bland annat fett från nyttighetssynpunkt, isf kunde du ju äta en liten sked då och då så som man rek. med kokosolja. Behöver inte dina katter lite extra fett? Annars är det ju lång hållbarhet särskilt om det står i kylen.

Seglarina
0

Katterna är nog lika fettskrämda som övriga svenskar och det är svårt att föra en konstruktiv diskussion med dom, tial and error (mest error) är det som gäller. Jag lade i alla fall en klick på en tallrik; Felix smakade i allfall, dvs slickade mycket försiktigt, kanske fick han i sig någon mollekyl, sen fick jag slänga resten.

yvonnel
0

HA HA HA HA! Kul!