Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2249 ggr
lillaana
0

Jag förstår inte hur det funkar!!!

Alltså - jag är väldigt fettskrämd efter att i hela mitt liv dragits med ätstörningar, men lever med en man som ska ner ca 20 kg och jag skulle kunna tänka mig typ 3-4 kanske. Han gick på väldigt strikt Atkins för ett halvår sedan och gick ner 5-6 kilo på bara några veckor. jag gick inte ner nåt alls…

MEN! Jag förstår inte detta riktigt! Hur det kan funka! Vad är det som gör att jag går ner om jag äter fett? Vad är det för skada kolhydraterna gör? Hur hänger det ihop? Och varför går han ner och jag inget??? Vi äter ju samma sak även om jag äter lite mindre av allting… Funkar det bara om man har mkt övervikt?

Jag läser om att ni bombar er med fett - t.o.m i kaffet och det känns verkligen läskigt för mig att ens prova för tänk om jag går UPP i vikt istället…. Det vore en katastrof!!!

En dag för oss just nu ser ut ung. såhär (exempel bara) - är det OK eller?

Frukost: Äggröra på två ägg, grädde och typ parmesan. ½ paket bacon (jag väljer bort bacon för jag tycker inte om). Kaffe/the.

Lunch: Köttfärsbiff (utan ströbröd - bara grädde och ägg i smeten), kanske fylld med fetaost. Grönsallad/gurka samt vinägrett.

Middag: Laxfilé med grönsallad/gurka eller wokad broccoli (med vitlök och smör), kall sås på crème fraîche/röd rom/lite rödlök.

Dricker Cola Light jämt och ständigt och en hel del vatten.

Mellanmål: Små bitar brieost, cheddar, hallon med lite grädde, några oliver…. (inte allt på samma dag dock *L*)

Jag känner mig så osäker - kan det här funka även på mig tror ni?

Sorry att det blev väldigt långt, men jag måste ju fråga alla er kunniga här….!

Kram

/lillaana

Skogiz
0

Visst bör det funka för dig också. Men dels är det svårare för tjejer att gå ner och så går det knappast speciellt snabbt om man bara har några kilo man ska gå ner. Jag tycker din meny ser bra ut, men cola light är inte speciellt nyttigt, och det håller sötsuget igång. Jag tycker det går mycket bättre sen jag slutade med  läsk. Det står massor här på kolhydrater i fokus om mekanismerna som gör att man går ner på mycket fett/lite kolhydrater men förkortat så undviker man blodsockerhöjningar genom att äta minimalt med kolisar, därför ligger insulinnivån konstant lågt och fettinlagringen kan inte ske utan insulin. Kroppen ställer snart om sig till att elda med fett istället för socker och då börjar vikten krypa neråt. Lycka till.

lillaana
0

Jag har inget problem med sötsug - av någon anledning tappade jag det runt nyår från att ha varit en våldsam godis/kaffebröds-älskare. Har inte ätit en enda godisbit sen dess och inte saknat det heller…. Undrara varför….?

Jag tror inte att Colan gör så stor skada i så fall va - eftersom den inte triggar igång något för mig…. Jag får jätteabstinener utan den…. *L*

Margareta
0

Colan kan höja insulinhalten i blodet och därmed förhindra viktminskning.

Eftersom de flesta av oss inte betraktar detta som en viktminskningdiet utan som en hälsodiet där kroppen själv ställer in sig på sin "idealvikt" är det inte säkert att Du och kroppen är överens när Du har så få kilon kvar.
Det finns inga garantier för viktminskning då.

Angående fettet så går vi inte upp av fet mat utan av att kroppen har fel balanas mellan blodsocker/insulin och annat i blodet. Det finns mycket att läsa om det. Kolhydrater höjer blodsockret och banar väg för fettinlagring. Det finns massor att läsa om detta.

Numer pensionär i Nynäshamn

zeretki
0

Ugh, vill bara säga detta: SKIPPA COLAN! :) Du kommer att må mycket bättre om du slutar med allt vad läsk heter. Vill du ha naturligt socker så ät hellre frukt. :)

Bara min åsikt. ;)

Moonbeam
0

Skippa colan Lillaana! Särskilt cola light som innehåller aspartam! Drick rent vatten istället eller grönt te kanske. Lycka till.

magma
0

Mina tips är också att skippa läsken, för en del är så känsliga för bara den söta smaken att det kan räcka för att höja ditt blodsocker. Då släpps insulin ut i kroppen och då lagrar insulinet fett i kroppen- det är det som är nyckeln i LCHF när det gäller viktminskning. Får man inte förhöjt bs så frisätts inte en massa insulin i kroppen. Det är i sin tur insulin som kallas "det fettlagrande hormonet", eftersom det krävs insulin för att lagra fett i fettcellerna. Det där kan Pasi bättre än jag, hoppas jag har förklarat rätt. Flört En annan sak du skulle kunna prova är att avstå från hallon under en period- det är långt ifrån alla som kan äta bär och ändå gå ned i vikt. Lycka till!

bejbe
0

det är viktigt att man förstår vad som händer i kropper med viss mat och du själv frågar hur det är möjligt att man äter fett och går ner och vad som är skada med kolhydrater. jag kan rekomendera några bra böcker som man fastnar vid och lämnar inte ifrån tills man är klar med läsning Glad t.ex. "Välfärdens ohälsa" av Lars Wilsson, "Maten vi borde äta" av Jenny Reimers och "Det ofullkomliga djuret" av Göran Burenhult. Spännande förklaringar ur evolutionert perspektiv