Ekologiskt smör och gräddyoghurt
Efter lång tids tjat hittade jag äntligen 1 kg förpackning av ekologiskt smör i min närmaste Coop butik idag. Pris 42:90 kr/kg dvs ungefär hälften mot att köpa 250 g förpackning. De hade också tagit in vanligt smör i 1 kg förpackning. Pris 35 kr/kg. Det lönar sig att tjata.
Min närmaste ICA-Kvantum gladde mig med att nu ha Lindahls ekologiska gräddyoghurt 10%. Den är gjord i Österrike. Pris 22.90 kr/kg. ICA hade också tagit in en 250 g förpackning belgisk smör från Lindahls. Pris 13.90 = 55,60 kr/kg. Det var inte ekologiskt smör men Lindahls kundtjänst hävdar att de belgiska korna går ute året om.
Både den ekologiska yoghurten och det ekologiska smöret smakade underbart. Det belgiska smöret var dumt det heller.
Det kanske vore bra om du skrev ut var de här affärerna är belägna.

JAA VART?!!??!!
Ja, inte bor du i Göteborgstrakten i alla fall, här tar Coop ca 60-65 kr per kilo för ekologiskt smör.

Åh vad bra! måste tjata på min affär också. har handlat 250g paket med ekologiskt smör. Blir ju jättedyrt!
Blev också glatt överraskad när jag hittade det ekologiska 1-kilospaketet på Prisextra, det är ju dock ingen särskilt billig affär och 69:- blev det på notan. Dock mycket billigare en den lokala butikens 250g-paket.
#6 Om du inte tycker att 69:- är billigt skall du betänka att 89:- är vad som gäller för min del. Skitkul. Not.

Har berättat förut om det Åländska smöret som jag köper i Östertälje (strax utanför Södertälje). Det kostar 24 kr /kg - alltså hälften av det svenska.
det är mycket gott - har försökt att få kontakt med mejeriet för att kolla vilken slags mjölk de använder och hur de tillverkar smöret. Det står på paketet att det är naturligt kärnat… Ska forska vidare.
Brukar köpa på mig 5 kg när jag passerar förbi som jag fyser in.
Passar också på att köpa lever där för 39 kr / kg och frysa in.

#0 Vad är det för leverantör/tillverkare?
(Så att jag vet vad jag ska tjata om…
)
Fabricati diem, pvnc!

ja 1kg smör hittar jag inte ens på stora coop forum i haninge, så att hitta det ekologiska.. ojoj!..
däremot har de den ekologiska grädden på 1 liter.. men jag har svårt att känna att jag verkligen äter upp 1 liter själv på så kort tid..
och den ekologiska TYn från Lindahls har högre kolhydratgräns än den vanliga.. så där får man bestämma sig..
har de smör också!?.. coolt, det skulle ju vara nått att prova.. =)

Fasiken att man inte kan ha en egen kossa va, men det blir väl för trångt i lägenheten…*L*

Hos Matrebellen, Götgatsbacken, T-Slussen/Götegatan, Söder, Stockholm hittade jag idag 1 kg gräddyoghurt från Wermlands Mejerier för 15 kr/kg. Gjord i Sverige av närproducerad mjölk och grädde från svenska kor som sluppit GMO-foder.
Behöver det påpekas att den värmländska yoghurten smakade gudomligt, inte alls så metalliskt som Lindahls.
Passade även på att köpa kycklinghjärtan, ägg, nötlever och litauisk nötfärs till lågpris. Det litauiska nötköttet de säljer smakar fantastiskt. Helstekt litauisk högrev i lampkupan (halogenugnen) var som en marmorerad entrecote med härligt fin smak på fettet. Hade varit intressat att veta omega-6/omega-3 kvoten. Någon som vet någonting om det litauiska lantbruket. Polackerna har ju kämpat mot GMO i EU men har inte sett någonting om Litauen.