Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1641 ggr
[Meinfinity]
2012-01-11 07:39
0

Frukt?!!

Hej alla!

Jo jag ätit LCHF i över 1 år. Jag har haft mina "egna val" ett par ggr.

Jag har inte ätit någon pasta , 1 gång har jag ätit ris och 3 ggr potatisgratäng. Jag har INTE ätit någon frukt… (jo bär) så jag undrar kan man lägga till det i kosten?

Har tröttnat lite på att alltid äta kött och typ bea och ost. (äter bara tonfisk när det kommer till fisk.) Har börjat äta lite mera grönsaker också och tar mellangrädde ist för visp.

Jag vet hur mycket kolhydrater frukt innehåller och "sockret i sig är inte min trigger" Det är Fredagsmyset i sig.. Love Fredagar!!

Jag har nått mitt mål med vikten och jag vill inte sluta med LCHF då jag anser jag mår bra av det. Gick väl kanske upp i jul då som många andra..Men det är obetydligt.

Går det att kombinera med lite frukt? Minska på fettet har jag hört. Stämmer detta? Tänker ju inte moffsa i mig massor av frukt.. utan kanske ett äpple om dagen?

Vad säger ni experter?

Ha en fin dag alla! *värme*

starhawk
2012-01-11 07:53
1

Är ingen expert men ett äpple om dagen kan väl knappast skada, är själv ingen fruktätare direkt, hoppsan! Skäms jag äter ju faktiskt en frukt om dagen, det ingår en tomat i min frukost, men därutöver äter jag frukt ytterst sällan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sweli
2012-01-11 08:08
1

Det finns en del frukt som inte har så mycket kolhydrater.

Jordgubbar - nätmelon och andra melonsorter men inte vattenmelon.

Äpple har ganska mycket kolhydrater.

Kolla näringsdeklarationen och välj de som har minst utöver bär.

starhawk
2012-01-11 08:20
1

#2: Fast Jordgubbar och Melon är inte frukt, det är bär!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
2012-01-11 08:54
1

Vad du kan eller inte kan äta för att hålla formen, det kan du bara ta reda på genom att testa. Jag äter ibland 1/3-1/5 äpple eller clementin och det går bra, men bara efter en riktig måltid, när jag s.a.s. bottnat med mat. Jag kan aldrig äta frukt när jag är hungrig, då blir jag dålig, uppblåst i magen, och blir bara mer hungrig efter ett tag. Men så var det redan innan LCHF för mig, speciellt med äpplen.

Prova dig fram, börja med mindre bitar och öka så länge du mår bra.

Sweli
2012-01-11 08:57
0

#3 behöver man vara så petig ?Obestämd

dufva
2012-01-11 09:25
2

Bara att testa

Fortsätter du att vara viktstabil och inte heller får ökat sug efter annat kolhydratstinnt så har du hittat din egen hållbara nivå

Själv avstår jag oftast eftersom både vikt och sötsug ganska snabbt går åt fel håll om det blir frukt på daglig basis för mig.

hemul
2012-01-11 10:21
1

Har du inte problem med sug tror inte jag att det är ett dugg farligt. Jag äter inte så minimalt med kolhydrater och har sista året ätit frukt periodvis. Jag märker noll skillnad på viktnedgången de perioder det alltså blir lite mer kolisar än vanligt. Det behöver ju inte bli mer, man kan ju kvitta bort det, men jag gör inte alltid det och det går bra ändå.
Har du legat väldigt lågt på kolisarna kanske du ska trappa upp dock så att kroppen får vänja sig vid lite större intag.

Men varför mellangrädde? Bara dyrare med mer tillsatser. Du kan ju lika bra ta mindre riktig grädde och lite vatten eller mjölk om du vill ha större volym.

hemul
2012-01-11 10:26
1

Förrestem går de flesta frukter utmärkt att dela. Ett äpple håller sig fint i frysen med plast om. En halv apelsin kan man slänga i en burk bara. Banan brukar jag liksom vika skalet om och lägga i kylen eller skiva upp och frysa (funkar inte att äta direkt sen, men till efterrätter, shakes o.s.v. går det fint).

goliath
2012-01-11 12:25
0

JAg tror inte det är några problem för dig att äta en frukt om dagen om inte sötma triggar nån typ sockerberoende. Säkert Inte 2-3 frukter om dagen heller. Tror inte det är några problem även om du skulle vara insulinresistent. Hur mycket kolis kan det vara i ett äpple? 10g? Tre äpplen om dagen= 30g. Av detta är kanske 15g insulinhöjande glukos. JAg tror inte 15g glukos extra om dagen påverkar ditt insulin märkbart. Inte ens om du är mycket insulinresistent..

[Meinfinity]
2012-01-11 13:09
2

Åh vilka gulliga svar :)

Har börjat öka kolhydraterna lite succesivt sedan i November. Förut körde mellan 5-20 g per dag. Nu ligger jag ungefär 30-60 beroende då på vad jag äter. Känns som att vikten är någorlunda stabil, lite upp lite ner… Väger mig dock inte längre.. Men mäter midjan 1 g i  månaden. För att hålla koll.

Som jag skrev är jag inte direkt sugen på socker, men har en förkärlek för chips och dipp och Fredagar. Byter ut Chipsen mot lite bär och glass , milkshake på vispgrädde.. Och har även syndat med äppelkaka och vaniljsås eller glass..Då ligger man i koma sen… men det är ok i bland.

Ska tänka på det där med grädden, att fortsätta med vispgrädde och späda ut den istället.. Har inte tänkt på det faktiskt… :)

Jag testar med nån frukt lite då och då och kör vidare, så får vi se vad som händer :)

Tack alla.. Ni är bra fina ni…

The sky is the limit.. Ha en fin dag!