Billig lunch i Göteborg?
Jag har precis börjat plugga på Göteborgs Universitet och vet inte riktigt vart det finns bra matställen. För det mesta kommer jag väl inte köpa mat ute, men det händer ju. Man kan ju köpa en hamburgare och slänga brödet, men hur kul är det i längden? Någon billig lunchbuffé som ligger relativt centralt kanske?
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tyvärr Lojs, har letat i flera år centralt utan att hitta något. Det brukar bli att gå på vilket ställe som helst och så peta undan det onyttiga och bara äta det som passar. Ibland kan man få extra sallad och ingen potatis t.ex. om man ber om det. Så jag skulle också gärna bli tipsad här om någon känner till bra ställe centralt.

Tyvärr fortfarande inte hittat något lämpligt, nu blir det en del mcdonalds-cheeseburgare där jag petar bort bröd och så mycket ketchup jag kan. 40 kr för 4 cheeseburgare är en billig och ok utelunch, även om det blir tråkigt.
Medis på akvariefisk.
Sist jag åt på McD, sa jag att jag ville hamburgare utan bröd. Det tog några minuter extra så fick jag ny stekt hamburgare:-)

#3 Jo, jag gör det ibland. =)
Medis på akvariefisk.
På Kungstorgskaféet (http://kungstorgskrogen.kvartersmenyn.se) har de alltid smörstekta grönsaker som alternativ till potatis/ris. Lunchen kostar runt 75 kr vilket är hyfsat billigt om man jämför med restaurangerna runtomkring.

Försök hitta något ställe som har lunchbuffé där du kan välja själv.
Själv äter jag inte gärna ute efter som det nästan alltid används kryddblandningar med smakförstärkare eller jästextrakt samt tvivelaktiga vegetabiliska oljor. Det är några finkrogar som har riktiga råvaror och mal sina kryddor själva.
Enklast är att göra egen mat och ta med och äta kallt, t.ex. köttfärs i tomatsås, köttfärsgrotta, kålpudding, fisksallad, stekt sillfilé med lök…
Sökte på "lunchbuffé" och fick fram följande:
- - -
The Golden Days, Södra Hamngatan 31, Inom Vallgraven
Lunchbuffé - ät så mycket ni önskar av följande Sallad, soppa, varmrätt, dricka & kaffe 89,-
- - -
Restaurang Oriental, Kaserntorget 6, Inom Vallgraven
Vi serverar orientalisk lunchbuffé med inspiration från främst Thailand men även Laos och Vietnam.
Vi har alltid ett vegetariskt alternativ på vår meny.
Då vi alltid jobbar med färska råvaror sätts menyn från dag till dag.
Kom till oss för en orientalisk matupplevelse.
- - -
Cafe Nicolina, Stora nygatan 3, Inom Vallgraven
Buffé : Pizza, Lasagne, Pytt-i-panna, linssoppa, Kyckling, köttfärssås, spagetti, kassler & bacon gratäng, Jansons frestelse, Stektris m grönsaker , ris, Kafta. 70:-
- - -
Oriental E A Rosengrensgata 4, Västra Frölunda
Inkl. sallad, bröd, kaffe & kaka i samtliga rätter. Ta lite av varje - ät så mycket du vill. 70:-
jag tycker det brukar funka med kebab/kycklingkebabsallad, det finns ju på de flesta pizzerior. sedan finns det en hel del sallads-ställen där man kan blanda sin egen och då brukar det bli en bra lunch (bland annat mitt emot saluhallen, precis under det där stället som har färsk pasta):) finns ett ställe i haga där man köper sallad per storlek på burk och så blandar man som man själv vill, gott och ekonomiskt. sashimi på sushirestaurang. annars blir det nog till att beställa "utan ris", "utan pasta" eller "utan potatis" (etc). tycker det är rätt smidigt att ta med egen mat dock eftersom det finns micros på skolorna. vilken institution går du på? - lättare att komma på tips om man vet vilket område det gäller :)
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Vad roligt att den här tråden vaknat igen! =)
Min strategi hela hösten har varit antingen cheeseburgare utan bröd på mcdonalds (billigt, brukar köpa 4 st, 40 kr, verkligen billig lunch!), eller försöka stå sig på bara kaffe tills jag kommer hem.
Jag ska absolut kolla upp lite på tipsen som kommit nu! =)
Egen mat är inget bra alternativ för mig, jag har för lite tid och ork för att stå och greja med det och jag lagar i princip aldrig så mycket mat att det blir över. Det var illa nog när jag sommarjobbade och inte hade något annat val än matlåda, då blev det ofta grillade kycklingklubbor och bea direkt från affären… (Dessutom gillar jag inte att sitta själv i matsalarna på skolan, går hellre iväg till ett matställe där det är mer vanligt att man sitter ensam och äter.)
#7 Jag går på pedagogen. =)
Medis på akvariefisk.
men kan du inte sitta och äta ihop med kursarna?
när det blir varmare kan man ju handla på hemköp vid hvitfeldtsplatsen och sätta sig och äta utomhus :) eller handla olika grejor på saluhallen/feskekörkan och äta utomhus. det är mysigt. feskekörkans olika butiker har förresten jättefina sallades med rakor, kräftor etc. mums! det är inte så himla dyrt heller har jag för mig.
tistelflikkan

#9 Jag umgås inte med någon i klassen. Kommer inte så lätt in i sociala grupper och man betraktas kanske inte som riktigt riktig i huvudet när man äter LCHF när det kommer till min utbildning. ;) (Jag läser hälsopromotion inriktning kostvetenskap, det är livsmedelsverkets rekommendationer som är standarden där ;))
Men jag ska kolla upp alternativen som sagt, så fort vårterminen kommit igång. =)
Medis på akvariefisk.
oj, lchf och hälsopromotion! ja, det låter som en spännande kombo ;)
tistelflikkan
På pedagogen finns ju en fikarestarang med lite mer än bara kaffe, det finns ju elevkök där också med flera mikrougnar så det ska väl vara ganska lätt att ta med sig mat för uppvärmning.
Nu är det väl ganska stängt i saluhallen med där brukar finnas något ställe med väldigt fina burgare av lammkött bl.a.
Om det inte vore ett så stort ekonomiskt åtagande så ville jag gärna göra ett försök att öppna eget. Fiskekyrka ligger ju ganska nära, där serverar man ju fiskrätter och fisksoppa.
Har ni ärende upp till Sahlgrenska så finns ju där en restarang med självplock som särskilt vissa dagar kan vara riktigt bra ur LCHF- behov, där kan man köpa formar och fylla upp så knökat man vill med salladsbuffé och man får en för varmrätten och där får ganska mycket kyckling eller stekskivor plats. Man får bara kolla menyerna, Den ligger ungefär mittemot odontologen och har öppet mellan 11.00-14.00 må-fr. 75 kr kostade det sist jag var där i höstas.