Oftare förkyld.
Innan, för något år sedan då min kost mest bestod av nachos och cola. Var jag praktiskt taget aldrig förkyld. Hände kanske två gånger per år.
Nu på Low Carb High fätt blir jag det allt mer ofta. Men nu tänker jag inte beskylla kosten alls.
Saken är ju att jag får ingen feber, bara den där snorigheten, tröttheten osv.
Trodde att immunförsvaret skulle sparka röv och ta namn när man var LCHF'are?
Jag har blivit väldigt känslig för kyla, och bor ute i skogen med dålig isolering. Kan det vara på så vis att jag blir för nerkyld ofta?

Allt som gör att kroppen måste kämpa sätter ner immunförsvaret.
För låg temperatur inomhus är ingt som gör en starkare.
Det kan också vara så att du äter för lite eller för lite fett för att din kropp ska kunna både hålla värmen och mota bort "bacillerna"
Sen har vi ju det med D-vitamin att tänka på också..
Har du ett apotek i närheten? Skaffa d-vitamintillskott, hittar du inget bra alternativ bland de vanliga pillren, så finns d-droppar i olja. Såna man ger till småbarn. Såna köper jag för jag ofta inte tål piller/kapslar, då de innehåller lite för mkt tjafs. Drar i mig sisådär en 25-30 droppar per dag - det går 1-2 flaskor i månaden.
Hur mycket/lite mat äter du? Vad äter du?
Du märker jag är inne på samma funderingar som dufva.
Fett äter jag "mängder" man kan ju säga som lch-motståndarna säger "vräker" i mig fett.
D-vitamin har jag ätit snart i ett och ett halvt år. Mellan 5-6000. Nu har jag ökat lite. Tills det här skräpet är över. Blev till och med förkyld i sommras när det regnade som värst. Bor i dalsland, regnar fan hela tiden.
Hm.. Du förefaller vara i en period då du är mycket sliten.
Huvudstrategin måste vara att ta mycket god hand om dig själv, och att ge det tid. Om du äter bra och inte har någon underliggande sjukdom, eller nåt annat i ditt liv som tar ner dig, så borde det vara en fas - så småningom blir du starkare. Tålamod är ju en dygd..
sägs det.
Finns dem som tror på friare ätande, även inom LCHF-ramen, för bättre hälsa. Grönsaker, rotfrukter, lite frukt kanske.. De menar att alla inte mår bra på alltför strikt käk.
Sen gäller det ju att även lasta in protein, inte bara fett! 
Vet ju inte hur du äter - och jag har själv inte nån uppfattning om huruvida det är rätt eller fel att äta lite liberalare. Men bara några tankar.
Hoppas du snart mår bättre.
Har varit lchf'are i nästan två år snart. Ser mig som ganska strikt. D.v.s sällan över 20 gram k om dagen.
Slarvar inte med protein heller. Genomsnitt blivit sjuk tre gånger om året sen starten av lchf. Men det är mycket mildare varianter.
På kosten av chips och cola var förkylningarnas besök färre men ack otroligt starkare. Har som sagt inte ens feber nu.
Just senaste halvåret (eller ja sedan efter sommaren) har det varit ohyggligt sega förskylningar/sjukdomar allmänt i samhållet verkar det som.. flera stycken i min omgivning (på olika ställen i sverige) har dragits med envisa förskylningar i 2-3 månader..(då förskylningarna kommer och går med jämna mellanrum).
Kan ju vara nått seglivat då åkt på helt enkelt (eller nått som inte blommat ut ordentligt?)
Hoppas du piggnar på dig snart,
och lycka till med kosten!
MVH Sandra

För mig innebar inte LCHF att jag blev friskare, det kom senare när jag rensade ut dom vegetabiliska fetterna ur kosten, då försvann dom där 8-10 förkylningarna per år som jag dragits med förut. Och det är ju ganska logiskt, vegetabiliska fetter är som regel proppade med Omega 6 fettsyror som är inflammationsdrivande, i de fall dom har någon Omega 3 (som är inflammationsdämpande) så är det av en sort vi inte kan ta upp något vidare
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Äter inte vegetabiliska fetter, annat än det som är i felix majonäs. Och det är inte ofta jag äter det. Och försöker ha ett någorlunda intag av omega 3 kapslar då jag inte äter fisk.
Kanske beror det också på hur länge man hållit på med LCHF?
Jag, t ex, har hållit på i kanske ett år och trekvart. Förra vintern trodde jag att det inte skulle bli några förkylningar etc för 'jag åt ju LCHF'. Döm om min förvåning när jag var sjuk minst lika ofta, om inte lite mer.
Men i år, ta i trä, har jag ännu inte varit förkyld eller något en endaste gång.
Syrran, t ex, som började först för knappt ett år sedan, har redan hunnit vara sjuk ett antal gånger under hösten/vintern.
Jag hoppas att det beror på tid, iaf, och att kroppen varit för upptagen med att reparera annat än att ta hand om småförkylningar 
Jag har i alla fall inte blivit den Übermensh vissa har sagt dom har blivit. Lite avis blir jag allt.
Öka på kolhydraterna så kommer du märka att du får högre kroppstemperatur och kroppen blir bättre på att hantera virus etc. Behöver inte vara mycket, runt 50-60 g/dag. Prova under 2 månaders tid och se om det blir nån skillnad, alla är ju olika, men jag skulle rekommendera ett försök.
Hur ska jag höja dom? Grönsaker? Rotfrukter? Ska jag helt enkelt bli mindre strikt? I så fall, hur? Mina fötter är kalla året runt.
Ja, lägg till lite mer grönsaker och rotfrukter, En potatis till middan, lite rårivna morötter etc.
Men kommer jag inte lägga på mig då? Hur blir det med ketosen?
Du måste nog öka till åtminstone 80-100 g för att ramla ur ketosen. Det ryms en hel del grönsaker inom det spannet.
Det är ju inte alls säkert att det kommer funka för dig. För mig går kroppstempen upp när jag drar NER på kh - inte tvärtom.
Jag funderar, sorry om jag missat men ser inte att du skrivit om detta:
Äter du tillräcklig mängd mat totalt sett?? Om du äter för lite kan du förstås gå ner i lågvarv, trots 'rätt mat'.
Dom senaste dagarna har jag haft dålig aptit.
Men utöver det, kan jag enkelt klämma i mig en gryta på tre kycklingfileér, kokosmjölk etc etc, ibland grädde istället för kokos.
Och det är bara middagen.
Äter vanligtvis säkerligen 8-10 ägg om dagen. som frukost och kvällsmat. Oftast tillsammans med tonfisk.
Mandlar händer IBLAND.
Så jag tycker inte att jag äter lite.
Tja. Testade att äta 2 stora potatisar som kan reprensentera fyra små.
Och jo, just nu kokar jag. Vad beror det på?
Fan vad gott det var med potatis för den delen.

Hej RipleyKatten!
Jag har sällan varit sjuk de senaste 20 åren - får aldrig maginfluensa eller förkylningar.
Jo jag kan känna att det finns något på gång och då har jag alltid ätit massor av vitlök och dagen därpå känner jag inte av något alls.
Så jag kan inte påstå att jag blivit friskare efter omläggning till LCHF för 4 år sen.
Däremot blev jag dålig när vi flyttade från villa till lägenhet för 2 år sen. Har varit konstant irriterad i näsan men inte febrig eller så - lite allmänt snorig.
Och i höst bröt en rejäl förkylning ut - alla verkar ha varit extra dåliga denna höst och jag gissar påatt det varit för att jag fuskat alldeles för mycket.
MEN - nu hörde jag från en väninna att det kan bero på ventilationen.
I huset öppnade vi fönster och vädrade och körde köksfläkten ordentligt när vi lagade mat - men sen var det bara självdrag.
Här i lägenheten står det och surrar hela tiden och jag gissar att det är något slags luft-värme-växlings-tjafs.
Väninnan föreslog att jag öppnar alla ventiler och dammsuger inne i rören för att det kan sitta massa skit där.
När jag blivit lite piggare så jag kan böja nacken bakåt - blir yr om jag gör det nu - så ska det bli gjort.
Vad jag vill säga är att alla är olika och det finns många faktorer som påverkar hur vi mår.
Försök se om det finns någon faktor i ditt liv som kan vara utlösande - som kyla som du berättar om - det är ju enkelt åtgärdat - och ta en förändring i taget s du vet vad som fungerar.
Lycka till!
#17 - Fantastiskt! Magic potatoe! 
Jag vill åxå veta om hur det där funkar. Intressant!
Det här med en liten kokt potatisbit på kvällen har det funnits en tråd om.
#17 Paul Jaminet på PerfectHealthDiet menar att man äter för lite glukos så att kroppen själv måste tillverka ketoner till hjärnan så är det ett tecken på att vi får för lite näring och då drar kroppen ner ämnesomsättningen. Man kan bla börja frysa eftersom det är mindre prioriterat än att hjärnan får mat. Om man då äter lite kolhydrater så kan ämnesomsättningen dra igång för fullt och räcka även till att hålla värmen i kroppen.
Sen är jag smått förtjust i Anthony Colpos smått aroganta stil.
#22 Alltså.. ketos skulle vara samma som svår svält. Det låter som en alltför långtgående/generell slutsats. Hur kan folk träna hårt och må toppen på i princip fakirkost om det är så??
Men det hela är inte fördenskull ointressant. Vi kanske tål/behöver lite olika upplägg, beroende på anlag och hälsoläge.
Han (de) rekommenderar low carb, men inte under ca 50 g kh (ca 200 kcal per dygn om jag tänker rätt). Varför just den nivån - en personlig erfarenhet, anektodiska bevis, eller vetenskap? Har så otroligt lite ork, svårt att följa källorna/länkarna de sätter ut.. men hoppas kunna göra det framöver. Låg low carb över tid, leder enligt dem till lågt T3 och höga stresshormonnivåer. Jag skulle vilja se hur andra kommenterar det och hur de tolkar samma källor. Finns samstämmighet?
Jag tänker; Kanske är de s k 'somrarna' med högre kh-intag verkligen en viktig del i det hela. Inte nåt vi kan ta till ibland för att bryta platåer eller för skojs skull. Att ligga lågt hela tiden, år efter år, kanske är lika onaturligt som att ligga på hög-kh-kost hela tiden..? 
#23 Jar har inte sett att han skriver att ketos är samma som svår svält men han använder orden "starvation respons" i Jimmy Moores intervju. Han påpekar också att alla är olika och att man måste prova sig fram. 50 g kh kommer av att det är den mängd kroppen måste omvandla för hjärnan ska få tillräckligt. Om man rör på sig mycket behöver man alltså äta mer och deras övre gräns sätter de till 150 gram om man lever aktivt.
Kommer aldrig bli en regelrät kolhydratätare igen.
Men det enda som har varit kallt är fötterna. Inget annat. Nu fryser jag för att jag är förkyld och huset suger ganska hårt under vintern.
Märker dock skillnaden mellan potatis och t.ex frukt.
Potatis ses som stärkelse va? Medan Äpple är mer sockergrejs va?
För magen osv reagerade ingenting på potatis, medan ett äpple orsakar förödelse i underlandet.
#25 Det stämmer att potatis räknas som stärkelse.
För mig funkar potatis också utan problem men äpple får jag en "sur" känsla i magen av vilket gör att jag undviker det. Annan frukt som tex päron apelsin eller banan gör ingen skillnad.
Tänk på att det räcker med en LITEN mängd rotfrukter, bär eller ris. Undvik frukt och spannmål (gluten).
T ex 100 g kokt ris ger ca 25 g kolhydrater och 100 g kokt potatis ger ca 20 g kolhydrater.
Om du är orolig för att öka kolhydraterna/komma ur ketos så försök att inte äta mer än max 50 g kolhydrater från detta + sen tillkommer kanske lite från mjölkprodukter etc så då kanske du totalt sett hamnar på 70-80 g carbs/dag.

#25: Stärkelse är socker som sitter i en spiral, ganska hårt bundet, om du äter rå potatis så passerar den bara rätt igenom, kokningen slår sönder spiralen så du kan ta upp sockret. Äpplets socker innehåller en stor del fruktos dvs fruktsocker det kan vara det du reagerar på eller också är det äpplets långa fibrer, en kompis som har Chrons får väldigt ont i magen om han äter äpple, korta fibrer som finns i potatisen tål han emellertid
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Är det inte gluten i Havregryn? Är det verkligen okej att äta då? Trots den lilla mängden? Och 100 gram är väl en deciliter?
nej det är inte gluten i havregryn, de allra flesta med Celiaki tål havregryn.
Jag har inga allergier.
Testade med havregröt imorse vid klockan 06:00.
Det blev 2 deciliter och ungefär 90 gram. Så strax under 2 deciliter?
Det här med mått och matte alltså, när jag lagar mat går jag på ren känsla och nuvarande kunskap angående mängden kh.
La en stor bit bregott extrasaltat på, lät den smälta. Hällde säkerligen en deciliter grädde omkring. Är inte ens i närheten av att bli hungrig. Så här mätt har jag inte känt mig på länge.
Och likt potatisen reagerar magen inte överhuvudtaget. Annat än positivt då. Eller plus minus noll? Skitsamma, väntar ett tag till och ser vad som händer.
Är inte sugen alls på vitt ris, kan testa råris.