Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 2821 ggr
veran
0

Kokosfett i kylen???

När jag sist köpte cocosa utan smak stod det i affärens kyl. Burkens innehåll hade liksom (sett genom glaset) "kristalliserat" sig (såg faktiskt inte så roligt ut) men vid användning var innehållet som vanligt. Kanske lite "separerat". Undrar nu om det blir skillnad på innehållets nyttighet eller användbarhet vid kylförvaring??? Vilket jag i och för sig inte tror. Sa till dom i affären att det går att förvara i rumstemp vilket jag gör hemma.

[AntoniautanX]
0

Jag har sett att kokosfettet står i kylen på t ex: ICA, COOP och andra kedjor, men det ska egentligen inte behövas. Kokos kommer från exotiska länder där temperaturen sällan sjunker under 20 plusgrader. Då är fetter flytande, men lika hållbart ändå. Jag har alltid haft mitt kokosfett i rumstemperatur, och det har inte blivit dåligt.

Så jag förstår faktiskt inte varför det läggs i kylen.

Torparmor
0

Dom lägger det "för säkerhets skull" ifall det skulle dröja innan dom får det sålt. De vet inte bättre - fett samma som smör. När det blev större omsättning på det slutade min affär att ha det i kylen

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Zepp
0

I min COOP-butik står det bland det ekologiska och på ICA så står det på LCHF-hyllan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
0

De vet inte bättre som sagt. Alla matoljor står ju på en vanlig hylla men bara för att kokosfett kommer i burk och inte i flaska tror de att det behöver stå i kyl. Om de bara läste på bäst-före skulle de se att kokosfettet håller längre än oljorna…

gun92884
1

Det som gäller är väl att fett ska stå i dunkelt ljus för att det inte ska härskna …

Zepp
1

Japp och köksfönstret var ett dumt ställe att förvara min genomskinliga Cocosaburk på.. men man lär så länge man lever.. och nu vet jag på ett ungefär hur tvål smakar. Förvånad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JMW
0

Jag förvarar min burk i brödlådan. Dunkelt och bra. Flört