Är detta en LCHF-gröt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har gjort en gröt, som är god. Nu undrar jag om det är LCHF?
1dl Fibrex
1tsk Psylliumfrö
1msk Krossade Linfrö
2dl Vatten
0,5tsk Salt
1 Ägg
0,5dl Mjölk
Är nybörjare, så jag var glad för svar.

Alldrig krossade linfrön såvida du inte kokar dessa, ta hellre hela linfrön, så slipper du belastningen av det vegetabiliska O-3.
Varför gröt när det finns MAT??
Gröt eller gröpe ger man till boskap för att de skall bli feta, vänj dig vid MAT i stället!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hej! Kan bara instämma med Zepp. Varför vill du ha gröt? Det finns säkert mycket trevligare alternativ men det beror ju på vad du har för anledning.
Varför inte bara svara på TS fråga isf att ifrågasätta??
Om Lersjoed vill äta gröt, så varför inte??
#1 och #2 Men hallå! Smaken är väl olika. Om TS gillar gröt så är det väl inget fel i det. Gäller bara att hitta ett bra recept. Jag tycker att det ser ganska bra ut men lite för lite protein och fett.

Iomed att TS är nybörjare och gröt ingår inte i LCHF förutom enstaka gånger och då betraktat som njutningsmedel.. behåll ägget och utöka detta till fler, lägg gärna till fett och kött, slopa linfröerna och mjölken, så är denna gröt helt okej.
Ok, förstår ditt tankesätt. Men själv tycker jag att man kan äta lchf-gröt likväl som man äter lchf-bröd, pannkakor, våfflor m.m.
Ett mycket gott recept på römmegröt är det som aussiemia skriver om här: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d75bbe9c5c6a741e50000bc-norsk-rmmegrt

Jodå.. don efter person och problemställning.. men själv föredrar jag och rekomenderar mat morgon midag kväll!
Själv äter jag en gång/dag, och skulle mycket väl kunna tänka mig en liten skål gröt som förrätt 
Jag ser att meningarna är delade. Jag har ätit denna gröt i 5 dagar, inte varit hungrig. Äter med ett smörhål och 0,5dl mjölk på gröten. Ska hålla mig på frukosten ca 7 timmar. Äter även ett kokt ägg och kaffe till frukost. Med på jobbet har jag ca 0,5 liter vatten. Är tacksam för andra förslag till frukost, men måste hålla mig mätt 7 timmar. Kiosken är för nära och den vill jag inte besöka då frestelserna är för många.
Jag tror nog inte det är riktigt nyttigt att äta så mycket fibrex varje dag, och som nämnt ovan bör man inte äta krossat linfrö om du inte hettar upp det ordentligt (det står inget om).
Någon gång i bland kan det kanske funka, men inte så bra varje dag skulle jag tro.
Det finns massor med frukostförslag här på forumet, sök runt lite så hittar du hur mycket som helst. Hur länge du står dig på den beror ju också på hur mycket du äter, det är också individuellt. Hungern går också upp och ner under omställningen.
P.S. Är väldigt morgontrött och orkar inte laga mat på morgonen. Ägget kokar jag kvällen före. Avskyr omelett sedan jag bantade med kolhydratmetoden för många år sedan. Finns det något annat alternativ som inte tar för lång tid? D.S.
Jag kokar gröten i två omgångar. Först kokar jag gryn och frö i vatten, sedan blandar jag i ägg och mjölk så får gröten koka tills den får lagom konsistens. Koktiden blir sammanlagt ca 2-2,5 minuter.

Värmer du gårdagens midagsrester eller om så går äter dessa kalla så står du dig garanterat åtskilliga timmar.
Du kan fundera på hur mycket näring du får i dig på en sådan grötfrukost?
Tack Zepp, har bara fokuserat på mättnad och inte på näring, utom ägget. Middagsmaten blir nästan alltid uppäten, då mina vuxna ungar kommer hem på kvällen, då tar maten alltid slut.
Kanske koka större mängd mat till middag så blir det kvar! Ta ur din mat innan de andra börjar äta så får de äta grytorna tomma och du behöver inte ransonera

Man kan steka/koka ägg på kvällen och det går bra med köttfärsbiffar, köttbullar och liknande.
Skulle i värsta fall tänka mig Turkisk youghurt och ägg som snabbfrukost.
Sen så.. en del äter ingen frukost alls, men då får du fundera på hur du fixar mat senare på dagen.. kanske ta med och värma?
Jag skulle hälla en skvätt grädde i gröten, eller blanda i tärnad knaperstekt bacon…
Annars är den snabbaste frukosten……ingen alls. Efter en trerätters måltid kvällen innan, orkar man inte med nån frukost.

Är det för att du ska stå dig utan mat under dagen föreslår jag äggmjölk. Finns massor av olika recept på det här på forumet, prova dig fram 
Kan du koka vatten under dagen kan du ju göra äggmjölk till lunch också.
Håller med #15 - laga lite mer och ta undan till din matdosa innan du serverar ungarna.
Förlåt en okunnig, men varför ska man inte äta krossade linfrön?

Man skall inte äta krossade linfrön som inte är kokta på grund av de inntehåller vätecyanidproducerande glykosider.. och allvarligt så rekomenderar SLV att man inte äter mer än en matsked per dag.
Inte mer än en msk även om de är kokta? Räknas krossade linfrön i bröd som kokta?

Inte mer än en matsked om de är okokta.
Kokar man dem förstörs glykociderna.
Det räcker antagligen att de har varit uppvärmda tillräckligt länge och bakning kan nog betraktas som tillräcklig uppvärmning, jag har iallafall aldrig hört något annat.
Jag måste säga att även jag saknar gröt ibland, ägg och bacon och färsbiffar till frukost i all ära men ibland längtar efter bröd (kör lowcarb bröd då) och gröt.
Tack Zepp! Du har koll på mycket!

Har nedan har du mer information … The Flax Council of Canada har mycket information - inte undra pa eftersom de ar varldens storsta producent/exporter av Flax.
http://www.ag.ndsu.edu/pubs/ansci/livestoc/v1150w.htm … om du tittar under 'forage' sa ser du att 'seeds contain no prussic acid'. Det ar BLAD som ar giftiga.
Ett bättre alternativ till linfrön är chiafrön. De innehåller ungefär lika mycket vegatabilisk omega-3 som linfrön och är helt ogiftiga. Animaliskt omega-3 från t.ex. alger är dock givetvis bättre.
Men innehåller inte Chiafrön för mycket kolhydrater?
och här vill jag då flika in min gröt… för den som äter grädde dock 
ifall nu någon vill ha gröt och hamnar i denna tråd.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
#27 Chiafrön innehåller 6g kolhydrater per 100g.

Blir det inte svårt att göra gröt av chia eftersom det blir mer som en gele utav dem. Jag äter chiafrön varje dag i min grekiska yogurt och blev det gröt skulle jag inte röra vid dem eftersom jag har ruskiga minnen av sommarläger och vara tvingad - jag vägrade och vann men minnet sitter kvar - att äta havregrynsgröt … rys …
Äggröra i micron är snabbt, enkelt och mättande - du får försöka komma över din omelett-fobi. ;)
2-3 ägg och 2-3 msk grädde, ca 2 min i micron. Klart!
Hur strikt är du på kolhydraterna förresten? Det kanske finns utrymme för en liten portion havregrynsgröt annars? Med 1-2 kokta ägg till så blir det en bra frukost. 100 g havregrynsgröt ger ca 10 g kolhydrater.
#30 Jag gillade faktiskt med havregrynsgröt, iofs så åt jag det med smör och socker på den tiden.
Risgrynsgröt var OK, det var mannagrynsgröt som jag gillade bäst, det år jag med sylt. Nu är det flera år sedan jag åt gröt så jag uppenbarligen har jag klarat mig utan. 
Keso blandat med grädde och vanilj serverat med hallon är ett LCHF-vänligt alternativ till risifrutti.

Risgrynsgröt med kanel är något som jag tyckte mycket om … mannagryns och havregrynsgrötarna är de som jag gjorde att jag blev grön i ansiktet … mjölk också, för att inte tala om välling … jag var som gjord för LCHF innan jag ens kände till uttrycket