Varför glykossirap i bacon och stekfläsk
Kanske frågan är gammal men jag undrar varför man tillsätter glykossirap i bacon och stekfläsk.
Scan tillsätter dessutom rökarom…….. skitvara med andra ord.

Har slutat äta bacon eftersom det innehåller så mycket skit. Dessutom tycker jag numera att det är ALLDELES för salt. Köper sidfläsk istället om jag vill ha fläsk fast det är inte speciellt ofta eftersom man ofta pratar om att det inte är högvärdigt protein i griskött.

Socker binder, liksom för övrigt också salter, vätska och det är därför som många tillverkare tillsätter detta, alltså för att tjäna mer pengar. Sedan kan de kalla det för "Garantimörad kycklingfile - för din skull" och så vidare, men det är bara till för att blåsa oss konsumenter.
Titta gärna på köttinnehållet. Desto lägre innehåll, desto mera socker och salt.
Max Gustaf Segerström

Jag äter inte bacon så ofta, men när jag gör det är det ofta Tulip, innehåller inget socker eller rökarom (men nitrit förstås). Kan jag få tag på det ekologiska är det ett plus, men mina närmaste butiker brukar inte ha det.
#4 Väljer tulip också. Äter dock inte bacon regelbundet, utan i perioder. Vill man minska nitrithalten i baconen kan man lägga dem i kallt vatten och hälla bort när vattnet blir rosa, sedan skölja dem snabbt och torka dem med hushållspapper eller kökshanduk.

#5. Jag brukar också blötlägga det, men jag tycker inte det blir så gott om det ligger för länge.
En gång skrev jag en Facebook-status som jag var ganska nöjd med:
… is soaking my bacon. And no, that's not a metaphor for taking a bath.
(Jag har många engelsktalande Facebook-vänner så jag försöker skriva på engelska ibland.)
#6 Ja, det blir en avvägning mellan smak och mängden nitrit i baconet. Man kan ju salta mer om det försvinner för mycket salt men röken är ju förlorad.
Man får börja att röka sitt eget bacon. Det görs lättast på sommaren. Gör man bacon utan nitrit är det bäst att frysa det efteråt. Vissa hävdar att rökta produkter inte kräver nitrit men då måste man vara mycket noga med att röka det rätt.