Järn i blodet!
Jag har besök av mina vänner från Wales. Kvinnan (50 år) har fått besked från läkare att hennes blod har ett värde på 85% järn och att normalt skall vara runt 25-30%. Vad innebär detta? Vad kan det bero på? Vad kan man göra åt det då det gälller kosthållning?

Polycytemia vera är en blodsjukdom som innebär att det produceras för många röda blodkroppar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polycytemia_vera
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blodv%C3%A4rde
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tack Zepp! Har läst länkarna och börjar förstå. Som det nämns om att tappa kroppen på 4 dl per vecka, så är det det de just nu gör i Wales. Märklig sjukdom. Walwes läkarna påstår att det är genetiskt betingat.
Genetiskt betingat? Hoppas inte det, för min mor hade polycytemia vera, och det var inget roligt. Förutom att tappas på blod fick hon radioaktivt fosfor, en gång (tror jag). Dessutom fick hon ta waran, och det är ju lite kinkigt. Då fick hon inte äta några gröna grönsaker.
Men men, den som lever får se.

En släkting har hemokromatos, är det nåt liknande?
(Jag frågade en läkare om jag borde testa mig, men hon tycker redan att jag är hypokondriker så hon tyckte inte alls att det var nödvändigt. )

Jag har 600 i Ferritin-värde. Det anses ge oxidativ stress, men jag har ett superlågt värde för det. Skippar alltså blodiglarna och fortsätter att äta lever.
/SSS
Vilket värde anger oxidativ stress (har varit på Österäng - har de med detta?)
Om hon röker så kan hon ha högt blodvärde av det. Min rökande far fick nästan nobben som blodgivare eftersom han hade för BRA blodvärde… En av de få positiva grejjerna med cigaretter.
Det är säkert detta exets mamma har, men hon kallade det för polymyalgi. *hmm*
Hon gav bort alla gjutjärnspannor iaf och åker regelbundet till sjukhuset.
Hon håller sig noga från all järnrik mat och lever ett bra liv. =)
Jaja, hemochromatos är ett annat namn för förhöjda järnnivåer - inte helt nyttigt - men jag var nyfiken på vilket värde som anger oxidativ stress, som Sten Sture var inne på.

HEMSKT ONYTTIGT. Det attackerar vitala organ. Här görs det blodtappning också och så förordas det järnfattig diet. Jag såg en framtid med detta för något år sedan men sedan ändrade sig värdet … fortfarande inte bra eftersom det nu har gått i motsats riktning och jag väntar på resultat av mjältscan