Nybörjarfråga
Hej! Jag har aldrig prövat LCHF förut, dels för att jag älskar kolkydrater (dock inte socker och chips mm) och dels för att jag inte trodde det var möjligt när man inte äter kött. Jag funderar på att testa under ett par veckor och se om det funkar för mig och vill då ha lite hjälp.
Nu till mina frågor. När folk ställt frågor tidigare, inte i den här gruppen, men på andra ställen har frågeställaren kallats fettskrämd. Vill börja med att säga att jag inte är detta, men att jag ofta mår illa när jag ätit fett. Finns det något sätt att undvika det, fettet eller att må illa? Finns det några tips hur man kan börja? Tror inte jag kan undvika kolhydrater helt. Vad är viktigast att tänka på beträffande kolhydrater? Vilka är ok?
Tror det är tillräckligt så här lång. Hoppas jag kan få svar.

Först o främst.. vi äter inte en massa fett.. vi ersätter energin från kolhydraterna med energi från fett.. i början varken mer eller mindre.. sen så sköter aptiten resten.. om man är frisk.
Antingen har man fobi för fett.. dvs det är mer en psykisk grej.. eller så är det helt enkelt som så att kroppen säger ifrån.. och det gör den tydligare på fett och protein.. men kolhydrater kan tillomed öka aptien.. speciellt om de smakar sött.
Man blir helt enkelt fortare mätt på fett, delvis för att det är mer än dubbelt så mycket energi.. dels för att fett ofta består utav typ 100-80% fett medans typ potatis består till 16% av kolhydrater.
Det är energin man blir mätt på, även om magens fyllnadsfgrad bidrar.. men den mättnaden är kortvarig.
Vid alla hälsosamma "dieter" är A och O att förstofrämst äta näringsrik mat.. sen kan man labba med olika andelar av macronuttrieneter.. och proteinet är basen i alla kostmodeller.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack ändå då. Det var ju inte svar på mina frågor dock. Jag var inte ute efter bråk och påstod aldrig att dieten byggde på att enbart äta fett.

Det där var allmänt.. om du inte hade hört det förut. 
LCHF är altså en fettdiet.. dvs vi ersätter energin från kolhydrater med energi från fett.. en sk ketogen diet.
Sen så behöver inte alla äta strikt LCHF heller.. för friska kan det gott räcka med att äta mat med näring och slopa den mesta junkfooden och är man inte fettskrämd så räcker det med att äta vanlig fullfet mat.
Och kolhydrater är inga gifter de heller.. en del av vår kost sen urminnes tider.. problemet med dessa kommer ofta från allt för frekvent intag av snabba kolhydrater utan näring.. och har man väl drabbats av metabola problem kan strikt LCHF vara en del av lösningen.
Om du är frisk och mår illa av fett så är det nog kroppens sätt att säga att det räcker.
Man äter altså inte rent fett.. man äter fetare matvaror.
Tack för svaret. Svaret gjorde mig dock ändå mer förvirrad även om du försökte. Äter aldrig sk junkfood, eller det kanske är en sanning med modifikation, ett par tre gånger om året kanske det kan bli, om jag måste på en resa eller liknande, men gillar det egentligen inte. Lågkaloriprodukter äter jag aldrig eftersom de produkterna innehåller ofta en massa annat som inte är nyttigt. Tror jag får nöja mig med att öka procenten protein i kosten och läsa på mer om LCHF innan jag hittar min väg. Tack igen för ditt svar.
Illamående av fett brukar gärna vara kopplat till det man äter med fettet, något kolhydratrikt, som vi tar bort på den här kosten.
Men som Zepp var inne på är uppfattningen om mängden fett som HF innebär gärna skev. Ägg, lax och köttfärs är livsmedel som har bra fördelning av fett och protein av sig själva och då kräver måltiderna inte nödvändigtvis extra fett.

Svaren och förvirringen som följer på dessa kan bero på att du inte förklarat varför du vill pröva LCHF eller varför du behöver äta på det sättet.
Alla behöver altså inte äta en ketogen diet.. även om mänga kan göra det utan problem.. men oftast så har man något problem från början som kosten kan hjälpa till med att lindra.. främst övervikt och/eller diabetes, metabolt syndrom eller liknande.
Har man inga sådana problem räcker det att äta mat med näring.. helst lagad från bra råvaror.
I övrigt så försöker vi äta så vi får i oss all näring, vitaminer, mineraler och micronäringsämnen som vi behöver.. skillnaden ligger i att vi tar merparten av energin från fett.. mest då för att kontrolera blodsockret och insulinet.
Okej.. nu ser jag att du är vegan.. blir lite annorlunda då.. tror de har försökt komma på LCHFrecept på vegan i focus?

Om du inte äter kött så kan kanske en vegetarisk lchf receptsamling vara intressant? http://veglchf.wordpress.com/
Anggående fettet så räcker det nog att du väljer bort lightprodukter och tar den fullfeta varianten av ex fil, ost o mjölk. Sen tror jag att man kan vänja sig lite i taget men man behöver absolut inte tvinga i sig tokmycket fett, mår du illa så ät mindre fett.
Långsamma kolhydrater från rotfrukter är ju förstås bättre än sötsaker och vitt bröd. Om man vill äta lchf brukar man säga att det ska vara ovanjordgrönsaker så det är ju huvudsakligen därifrån vi får våra kolhydrater och från mejerier. Det kan vara bra att veta att när man ätit lchf ett tag så brukar intresset för kolhydrater att falna av sig självt.
Främsta anledningen är att jag är överviktig och LCHF verkade, i det sammanhanget vara intressant. Jag är lite rädd för rena bantningsdieter eftersom jag hade en lättare ätstörning i tonåren. Dessutom är jag ofta trött och tänkta att LCHF kunde vara till hjälp. En annan sak som kanske är för mycket att hoppas på är att jag läst, i olika sammanhang, att dieten kan påverka hormonerna i kroppen, vilket kanske kunde hjälpa min oregelbundna mens.

Jo att vi byter kolhydrater mot fett påverkar främst Insulin som har som huvuduppgift att sänka ett högt blodsocker och stänga av fettförbräning, samt öka inlagring av fett.
Eftersom vi ofta just vill öka vår fettoxidationsförmåga så äter vi så att insulinet ligger standby på normal nivå.. allt efter bästa förmåga, och individuella förutsättningar.
Grejen är med normalt insulin.. eller som en del säger lågt så ökar andra hormoner.. bland annat de som gynnar fettförbräning.
Som vegan är det lite knepigt.. men man kan alltid öka fettet.. äta normalt med protein och hålla ner kolhydraterna så gott det går.
Har man problem med höga insulinnivåer kan de påverka könshormonerna tex vad gäller PCOS så är höga insulinnivåer en starkt bidragande orsak.
Kolla tråden här uppe i vänsterkanten "13 artiklar jag som nybörjare har stor nytta av!"
Där finns mycket bra att läsa.
Tack så mycket allihop för era svar, särskilt Zepp som tog dig extra tid att ge mig ett anpassat svar efter mina förutsättningar. Jo det stämmer att jag är vegan och det var bland annat när jag såg de recepten som jag insåg att det faktiskt kunde vara möjligt för mig att testa. Nu har jag lite forskning att göra. Tack Jojo55 för länken och JMW för tipset. Tack igen allihopa.
Att få ner insulinnivåerna kan absolut hjälpa till att göra mensen regelbunden. För mig krävdes det bara en-två månader innan regelbundenheten infann sig och jag var inte längre rädd att förblöda 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
:) låter bra
Det inte är en slump att det finns en del f.d. vegetarianer/veganer här, som har konstaterat att de fick börja äta animaliskt igen för hälsans skull.
Det kan vara bra för dig att vara medveten om det.
MimLan: Jag är medveten om detta, men jag skulle aldrig sluta att vara vegan även om jag blev dålig, vilket jag inte blir. För mig är veganismen inte en diet utan en värderingsfråga. Så hälsan kommer inte in i sammanhanget. Fast jag kan nämna att när jag blev vegan blev jag inte förkyld på flera år. Mina blodvärden och övriga värden är väldigt bra. Går och testar mig en gång per år för att vara säker.
Jag tror heller inte det automatiskt är så att veganer blir tjocka. De flesta jag träffat på är istället väldigt smala. Misstänker att min övervikt åtminstone till viss del beror på den ätstörning jag hade som tonåren.
Jag rekommenderar dig att läsa boken Veganmyten.
Tror till och med att du menar Vegomyten?
Kluring om Ryssland
Jag skrev inte in hit för att föra en debatt om veganismen. Ej heller skev jag inför att anklaga er för er livstil.
Den boken ni nämner bygger bland annat på det faktum att sojan inte är bra för vår miljö. Vad den glömmer att nämna är att sojan används mest (90 %) till djurfoder alltså till köttindustrin. Det tar också en bra mycket större areal att odla upp samma mängd animaliskt protein som det tar att odla upp exakt samma mängd vegetabiliskt protein.
"Det storskaliga spannmålsjordbruket förgriper sig systematiskt på vår jord. Odlingen av vegetarisk basföda, som ris och soja, gör att vattenreserverna sinar." Ur vegomyten.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172411872
"Sojabönor ger bara en tiondel så stora koldioxidutsläpp som produktion av nötkött, visar färska siffror från undersökningsföretaget Ecofys."
http://www.halsa.se/Kategori/Gron-mat/Kost-och-naring/Upptack-de-nya-sojaprodukterna/
Så nej, med det här lämnar jag den här debatten. Jag kom hit för information och inte för att försvara min livstil. Tack för mig.
Ja det var himla trist att det skulle komma till detta. Det var uppenbart vilka frågeställningar du hade här och jag hoppas att någon ändå kommer kunna hjälpa dig. Jag har inget bra svar att ge därför att jag själv aldrig mått illa av fett. Däremot kan min mage slå bakut, men det gör den för allt och inget
Jag hoppas att du inte drar dig för att fråga igen, eller fråga någon annanstans. För man ska kunna komma till ett forum med en frågeställning utan att bli påhoppad i försök att omvända någon.
(Att utfodra nötboskap m.m som är gräsbetesdjur med spannmål är helt horribelt och så fel det kan bli. Den djurhållningen förespråkar inte vi. Det är tyvärr så som större delen av köttproduktionen ser ut, men gräsbeteskött är på frammarch…
Och protein och fett ger högre energihalt och mättnadsgrad än vegetarisk föda så det där med arealer är som att jämföra äpplen och päron.)
Kluring om Ryssland
Tack MissInAction. Fick många bra svar här, men jag kommer nog att dra mig för att fråga igen. Det räcker att någon försöker predika så blir det otrevlig stämning. Det är naturligtvis inte bara här det händer utan på många andra ställen där man tror starkt på en sak. Visst är det förståeligt, men inte trevligt ändå för den som blir utsatt. Jag håller med dig om mycket är fel i djuhållningen. Beträffande äpple och pärondiskussionen skulle du och jag kunna prata mycket;) men vi får nog spara det till en annan gång. Tack för mig.

#18 Håller med! Låt folk få välja själva om de ska vara veganer eller köttätare och försök inte omvända någon att göra samma val som du själv om du inte frågas om just detta. Blir inte vi köttätare ganska lessa när vi vi blir påhoppade om att kött är negativt för ditt och datt? Gör då inte samma sak åt andra hållet!
Jag har själv varit vegetarian i flera år i min ungdom men övergick till kött för jag tyckte det blev för besvärligt när jag fick barn och jag ville dessutom ha mer att välja på. Jag fick försvara mig när jag var vegetarian och jag får försvara mig nu när jag äter kött. Så jag tror jag har ganska stor förståelse för båda sidor av saken och jag säger: Lev och låt leva!

Tycker oxå vi slopar diskutionen om vilken kost vi väljer att äta, det är som sagt ett personligt val.. och så länge ingen hoppar på mig om min animaliekonsumtion så tänker iallalfall jag inte frälsa någon annan att äta som jag gör.
Något märkligt har iallafall inträffat här i landet som till stora delar handlar om fett kontra kolhydrater.. tillomed på Vegan i Focus har man börjat så smått att inse att alla kanske inte uppnår bästa hälsa på allt för mycket kolhydrater.
En viktig faktor för paradigmskiftet är det här diskutionsforumet, där man kan få hjälp och stöd och där man kan ställa frågor om hur LCHF fungerar.. låt det förbli vid det.. oavsett vilken kost i övrigt man väljer att äta.
Tror för övrigt heller inte att alla animalieätande LCHFare äter en optimal kost.. en helt annan sak är det antagligen är betydligt lättare att få i sig all näring om man äter animalisk föda oxå.. men folk gör de val man gör, det kan vi inte göra något åt.
För övrigt tror jag Keith Leire fortfarande är vegetarian.. det hon gjort är väll att krossa en del myter som förekommer frekvent i de kretsarna?