Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1649 ggr
LottiM
2011-12-25 20:07
0

Stå emot...

Hej Hur har ni gjort under julen med kosten? Ätit av allt och lagt Lchf åt sidan eller strikt fortsatt att äta enl. Lchf. Jag har haft svårt att följa mitt nya tänk, föll för frestelsen både vad det gäller godis, mat och alkohol. Men ska ta nya tag nu efter helgen. Får träna lite hårdare veckan som kommer :-) Ska bara försöka få tid till det, mina barn bor hos mig hela jul och nyårs veckan för deras far jobbar. Fortsatt trevlig helg!

annizan
2011-12-25 20:17
0

Jag tillhör kategorin som inte klarar avsteg pga sockerberoende, så jag har kört LCHF som vanligt och det har gått jättebra, jag har ju fått mumsa på massor av god mat! Glad

[Pennylane1]
2011-12-25 22:27
1

jag har väl hållit mig något så när vad maten beträffat, men det har blirvit en hel del choklad och hemlagade knäck och kola… men låååångt ifrån så mycket sånt som före LCHF… så jag får väl vara ganska nöjd ändå!

JMW
2011-12-25 23:05
1

Jag har klarat mig kalasbra vad gäller maten. Däremot har det väl tuggats ner lite mer choklad och kola mm än annars. Men jag säjer som Pennylane, jag har inte varit i närheten av samma ätande som innan LCHF-livet. Så jag känner mig nöjd och glad med julen ätmässigt.

Vyer
2011-12-25 23:36
0

Jag har till min stora förvåning så har det gått jättebra och inga problem alls att "stå emot dålig mat", har inte haft något sug alls. Jätteskönt!

goliath
2011-12-26 00:46
0

Jag har gått mellan soffan och matbordet hela julen.. Jag har inte ens gått ut och min puls har inte vart över 50. Är konstant proppmätt. Har ätit så många kilo Kexchoklad, Twist, kakor och smågodis att det faktiskt inte är gott längre.. Makan till ät-orgie asså… Back to reality..

Jojo55
2011-12-26 00:49
0

Detta är min första jul med lchf och jag hade redan innan bestämt mig för att äta vad jag vill utan att vräka i mig men ändå smaka lite smått och gott av vad jag så länge avstått från. Fast jag börjar ångra mig. Är dödstrött, kan inte hålla mig vaken och magen är uppblåst och känns obehaglig. Inte tyckte jag det var så vansinnigt gott som jag föreställt mig heller. Så fort alla lussekatter och praliner är slut så blir det återgång till normal lchf, då mår jag bäst! Jag lär väl få gå några ronder med sockermonstret men det är smällar man får ta. Nästa jul tror jag att jag håller mig till lchf!

yvonnel
2011-12-26 01:48
1

För ovanlighetens skull så har jag inte stått emot någonting av vad jag ville smaka på julbordet, men jag brukar inte störas av sockermonstret så jag kommer ganska lätt tillbaka.

Hade en trevlig jul med dottern och hennes sambo och det var första gången så jag ville inte missionera ännu, men det kommer.

JAUS
2011-12-26 04:18
2

Jag har gjort julmaten så LCHF-vänlig som möjligt och har inte behövt göra några riktiga avsteg, julmaten är ju för det mesta lätt att modifiera och mycket är ju redan helt OK från början. Jag planerar dock på nyårsafton att göra mitt årliga avsteg från kosten då jag äter sådant som jag aldrig annars gör.

Sweli
2011-12-26 08:09
0

Jag gjorde en egen LCHF-saffranspannakotta med bär till efterrätt.

Gjorde egna praliner-lchf.

Så på godis kanten var jag bra.

Maten blev inte så långt ifrån LCHF- med lite köttbullar, lax, ankpaté och skinka. Hoppade över resten

Hoppade över gravadlax.

Men tog lite av såserna och sillarna.

Alkohol tog jag lite av varje, men med tanke på att vi höll på tills kl. 3 var det inte så farligt.

Rönisch
2011-12-26 16:37
0

Jag åt ALLT under jul och juldagen, SÅ GOTT DET VAR!!!

Nu börjar jag äta som vanligt igen, inga kolhydrater och godis. Tycker då man kan unna sig att äta vad man vill när det är jul!Skrattande

och det bästa är att jag fortfarande väger 52kg till mina 163cm..Flört

Jeanikee
2011-12-26 19:56
0

Tyvärr så föll jag redan två veckor innan efter ett par månaders strikt kost, men idag är första dagen så nu kör vi bara. Första dagen är alltid värst. Nu är sommarn snart här igen. ;)

Jeanikee

tistelflikkan
2011-12-26 22:19
0

jag har ätit av det mesta, inte så mycket godis men lite blev det och även lite chips. bröd har det blivit desto mer av, vörtbröd - mums! jag sällar mig dock till de som skriver att de ätit en del men inte när så mkt som tidigare jular. det känns helt ok. jag är dock helt uppblåst nu så magen reagerar på det verkar det som… :/ det lär bli kh även på nyår. och har blivit en del under helgerna i december… men efter nyår ska jag bli mer strikt igen! (är även mer strikt nu under veckan fram till nyår)

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

gun92884
2012-01-05 14:24
0

Jag åt också av allt - det jag ville ha, vill säga. Bestämde mig för att inte uppröra någon eftersom vi var på besök i Sydfrankrike och det är lätt att trampa på tårna när det gäller mat.

Nu ÄR det ju mycket lättare att styra ätandet när det är oftast foie gras och lax men en bit baguette blev det här och där. Sötsaker - och jag har inget sockermonster som styr mig - är mycket lättare att tacka nej till … av någon anledning surar ingen över ett nej tack där, medan nej tack till mat ses oftast som en förolämpning.

Flera goda viner blev det men tyvärr kan jag inte hitta dessa här eftersom de kom från små lokala producenter som inte exporterar. Vad som var en eye opener var att många cooperative, även Bordeaux säljer sina viner per kartong nu istället för flaska. Här ses kartong som lower class … little do they know, ehSkrattande

[Columba]
2012-01-05 16:00
1

Jag accepterade vin i kartong när jag läste att vinkännare i ett test inte kände skillnad på smaken från vin i kartong och vin i flaska.

yvonnel
2012-01-06 06:40
0

Lådvinerna hade nog många belackare, det sades faktiskt vara dåligt och ha dålig hållbarhet, det var väl business att baktala en så stor konkurrent.

Men ett hyfsat bra vardagsvin håller bra i sin låda, den är ju faktiskt lufttät. Jag dricker så lite vin att jag vet hur bra det håller, ibland i flera månader.

Mooniq
2012-01-06 07:12
0

Jag åt väldigt lite julmat, det smakade mig inte helt enkelt. Några få chokladpraliner men dom var godare förr, dom oxå..

Jag stekte egna köttbullar innan jul och frös in - jag älskar kalla köttbullar så dom har åkt fram i småportioner. Till nyår köpte jag varmrökt lax och gjorde en extremt liten potatisgratäng - på 2 potatisar med purjo och grädde - och jösses va magen gick i baklås så nu dröjer det innan jag får sug efter potatis igen…

Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃