Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1296 ggr
elobe
0

Sallad och grönsaker?

Hej på er!

Jag är helt ny på den här sidan. Jag väger normalt men har tänkt att ge den här dieten en chans pga min mage. Hela mitt liv har jag levt på en väldigt rik kolhydratskost, och min mage har egentligen aldrig varit bra. Jag har dock alltid varit väldigt kostmedveten och har därför proppat i mig grönsaker och annat som anses vara "nyttigt". Min fråga är därför, hur klarar man sig egenligen sig utan grönsaker? Känner själv att jag inte riktigt har köpt konceptet med att bara äta fett och proteiner, men jag ska iallafall ge det ett försök och se om min mage mår bättre.

zeretki
0

Man MÅSTE inte ta bort ALLA grönsaker om man inte behöver! :) Många tar bort dem för att de kanske inte går ner i vikt eller för att de mår dåligt.

Själv äter jag broccoli, blomkål, sallad, spenat, champinjoner ibland lök, purjolök. Inte varje dag kanske eftersom jag ibland kör enbart smör och kött. :)

elobe
0

Det är som sagt lite svårt att ta bort det där tänket eftersom man gått enigt den "gamla" läran med ett så lågt kaloriintag som möjigt, det innefattar som oftast fil med frukt till frukost, Sallad till lunch, frukt till mellanmål och något kalorisnålt till middag.

Sen hör jag också till kategorin som är överförtjust i grönsaker och frukt. Frukten var dock det första jag blev tvungen att ta bort på vägen mot en bättre fungerande mage!

Smör och kött? Är det verkligen gott?

zeretki
0

#2 Om du frågar mig? Jajamensan! Smör har jag alltid gillat och kött likaså. :) Till frukost/lunch kan jag äta en eller två skivor fläskkarre med smör eller ost till och det står jag mig på rätt länge.

Just nu äter jag oftast en bit fläskkarre + ostgtratinerad broccoli/blomkål till kvällen. Smör lägger jag på all varm mat nuförtiden. :)

Huvudsakligen äter jag kött och smör, ost. Grönsaker är mest lite variation. :)

Bookjones
0

"Smör och kött? Är det verkligen gott?"

Underbart gott med en varm nystekt biff toppad med smaskigt aromsmör. Själv äter jag bara en ren smörklick på en biff och tycker det är smarrigt.

navarro
0

Jag har valt bort alla gronsaker och all frukt sedan nagra manader. Ar med har sedan snart 7 manader och markte att jag inte kunde ata nagot annat an kott, fisk, agg, smor och gradde. Det kan tyckas trakigt, men om du raknar in forbattrad halsa (har slutat med astmamedicin som jag anvant i mer an 40 ar, atopiskt eksem som jag haft annu langare ar helt bortblast och att utseendet ar battre, enligt maken etc). Jag ater jattegott och ar aldrig hungrig, portionerna har blivit mindre efter hand eftersom jag kanner mig matt och nojd hela tiden. Men ater mycket smalt smor t ex pa kvallen med kokt agg och tonfisk. Jag har helt glomt bort att rakna kalorier och har just nu en manads uppehall fran vag och mattband. Vi far se vad som hant den 1:e juni.

magma
0

Välkommen hit! Äter du LCHF för magens skull så är mitt förslag att du börjar strikt och utesluter "allt" utom protein och fett och ser om din mage blir att må bra. Sedan tillför du en sak i taget, som tex kokt broccoli några dagar och ser om det är OK. Är det OK så kan du ju göra broccoligratäng till köttet osv. Sedan provar du vartefter vad du tål/inte tål. Frukt och bär i sista hand, tror det kan vara svårare än grönsaker för magen men det är bara en gissning… Lycka till!

Mervi
0

Jag har inget behov av frukt längre, lite grönsaker äter jag fortfarande men jag kan lika gärna äta kött + smör utan grönsakerna. Fisk och smält smör eller någon sås med creme-fraciche jättegott.

Jag hade stora problem med magen efter min period som vegetarian, nästan 10 år. Magen är jättefin idag. Jag tror inte att vi behöver så mycket grönsaker, det är lite överreklamerad att äta ett halvkilo varje dag. Det skulle jag inte klara idag. Hade lite broccoli med mig till lunch idag + kyckling stekt i kokosfett, fick direkt magknip av broccolin.

Ulf-S
0

Jag brukar äta någon grönsak så gott som varje dag, ibland en hel del faktiskt.

Ibland gör jag grekisk sallad med feta, blandade gröna blad, gurka, tomat, lök. Det blir en hel del volym, men inte så väldigt mycket viktmässigt… Mycket sallad, men ganska få kolhydrater trots det.

Om man mår dåligt av grönsaker ska man så klart undvika dem, men det är inget krav eller självändamål att skippa allt grönt. Man klarar sig dock alldeles utmärkt utan att äta grönsaker om man äter bra proteiner och fett.

Mervi
0

Sallad äter jag också men jag känner att behovet av det har minskat.

Ulf-S
0

Mervi, jag känner också att grönsaksbehovet verkar minska…

Fast jag har ju bara hållit på i knappt fyra månader nu, man kanske tappar lusten gradvis. Ibland blir jag supersugen på en krispig sallad med mycket citron/olivoljedressing och då äter jag det. Jag tycker jag mår bra och ser det inte som en "synd" på något sätt.

Mervi
0

Det går nog lite i vågor. Jag gillar också citron/oliv ihop med sallad.

Jag kanske uttryckt mig lite svävande, jag gillar visst sallad men äter lika gärna utan. Jag har ätit denna kost så länge så det bär liksom inte emot att äta utan. Men strik fakirkost klarar jag bara några dagar, sedan måste jag äta något med kolisar i, allra helst yoghurt, men det går inte, då får jag både sug och viktuppgång i värsta fall.  Då blir det sallad eller andra ovanjordgrönsaker, kan även äta en och annan tomat och lite paprika, dessa ger lite färg på tallriken. 

Någon synd är det absolut inte.Flört

mumsan
0

Välkommen hit elobe!Har varit viktväktare och ätit massor med grönsaker och frukt varje dag och blev bara dåligare i magen och fick blodsockerfall och mådde dåligt tills jag läste Sten Sture Skaldemans bok ät dig ner i vikt. Den är intressant och upplysande att läsa även om man inte ska gå ner i vikt men beskriver varför denna kosten med lite grönt och frukt och mycket fett och lagom med protein är bra för oss. Det var en kulturkrock i mitt huvud att tro att denna kosten var bra, trodde att man inte fick i sig alla näringsämnen då, men det är ju inte sant. Jag får nog i mig mera viktiga näringsämnen nu än innan och framförallt så har mina mgae blivit normal och jag har absolut inga gaser eller andra problem längre. Behöver inte heller äta medicin för magen som innan för att tåla maten. Nu kan jg äta ägg utan problem vilket jag inte kunde i över 10 år innan. Skulle kunna skriva mycket mera om hur bra denna kosten är… Grönsaker äter jag idag oxå men i mindre mängd och bara om jg har lust. När jag ska ut och äta och de andra tar en pizza så äter jag en kebabsallad med hemmagjord vitlksdressing och lämnar ganska mycket sallad, äter köttet och utesluter brödet.

Pasi
0

Jag klarar mig väldigt bra utan grönsaker och mår som bäst när jag håller intaget lågt…äter kanske nån grönsak varannan dag och då som smaksättning, inte magfyllare.
Mest blir det lök, vitlök, blomkål och paprika…tomat nån gång. Sallad är klart överskattat…smakar inte gott!Skrattande

MissD
0

Jag har oxå alltid haft problem med magen :( Men sedan jag började med denna kosten mår magen mkt bättre! Skrattande