En nybörjare här
Hej!
Jag bestämde mig för att testa LCHF för 2 dagar sedan. Jag är en tjej på 27, under många år vägde jag 56-58 kilo (163 längd). Sedan jag har flyttat hemifrån och börjat att tjäna egna pengar (för 5 år sedan) har jag börjat att småäta mycket mer, och spenderat en del pengar på choklad, godis, popcorn och chips. Och kakor. Och cola. Dessutom har jag infört en väldigt sittande livsstil, både skolan, arbetet och hemma.
Sedan ungefär 3-4 år tillbaka har jag legat konstant på 64-65 kilo (med ett undantag - efter en veckas intensiv fjällvandring gick jag ner till 59 kilo.. men jag fick mina kilon tillbaka sedan). Det kändes sisådär, men det var ändå smärtgränsen. Nu de senaste månaderna har jag stundtals legat på 67-68 kilo.. och det känns.
Nu har jag bestämt mig för att testa LCHF, men här kommer några frågor:
1) Hur är det med salt? Ska man undvika salt? Salt binder ju vattnet i kroppen.
2) Får jag dricka Cola Zero/Pepsi Max (det finns inget socker)? Det står i anvisningarna att man ska undvika skräpmat, även om den innehåller få kolhydrater.
3) Min tjejkompis har i början valt mat som innehåller som högst 5 kH / 100 g, men hon sa även att man få äta upp till ca 10 kH / 100 g. Vad tycker ni? Sedan spelar det någon roll egentligen.. Jag menar - om jag tar någonting som innehåller t.ex. 12-13 kH, men äter väldigt lite av det och ser till att resten av mat har riktigt låg kH nivå? Får man inte göra så?
4) Hur är det med jo-jo effekten? Egentligen jag är inte ute efter att "förändra hela min livstil" (kanske förutom det att jag tänkte börja träna igen), utan att få tillbaka den gamla vikten som låg ju då på ungefär samma nivå år efter år trots att jag då åt kolhydrater och följde ingen diet. Men - jag åt betydligt mindre söta saker/skräpmat och rörde på mig mer. Jag vill inte avstå från glass på stan och kakor till påsk/jul, eller pizza och liknande hela mitt liv ;). Men jag vill först få tillbaka den gamla vikten och sedan lära mig hur man tar konktroll över hur mycket jag äter så att jag inte hamnar i den banan jag har gått de senaste 5 åren.
Men vad händer när jag börjar äta kolhydrater igen sedan (kanske om ett halvt år)? Jag förstår att man gå upp lite i vikt, men jag kommer väl inte radera allt jag har gjort under den tiden?
5) Är det normalt att jag känner lite starkare hjärtklappning? Kan det ha någonting att göra med att min kropp/hjärta kanske inte tål så mycket fett?
Hej och välkommen! Jag försöker svara lite grann utifrån mina erfarenheter:
1. Nej, du behöver inte undvika salt, men du ska heller inte översalta saker och ting. Kroppen brukar reglera sitt saltbehov rätt bra själv, om man äter riktig mat. Då saltar man lagom liksom automatiskt.
Äter man mycket skräpmat däremot, finns det ofta mycket salt som döljs av glutamat, dåliga fetter, socker osv. Då kan man nog få i sig mer salt än man behöver. Men saltar du din egen mat efter tycke och smak, blir det antagligen precis lagom.
2. Det där med lightprodukter är lite omstritt. Vissa LCHF-are kan gå ner i vikt även om de dricker lightläsk. Men andra verkar få ett insulinpåslag enbart av den söta smaken, även om det är sockerfritt. Det är som att kroppen blir lurad och reagerar som om den ska få riktigt socker.
Och för andra triggas ett sötsug som gör att de får svårt att avstå från annat socker. Sötningsmedlen är dessutom knappast nyttiga, så min rekommendation är att du undviker lightläsk. Jag tror nästan det är bättre att dricka små mängder normalsötad läsk i så fall. Då får i alla fall kroppen det socker den förväntar sig!
3. Det där med 5 g kolhydrat per 100 gram är ett bra riktvärde, men det finns inga måsten eller förbud. Det enda sättet är att testa på sig själv. Vissa är tvungna att ligga oerhört lågt i kolhydratintag för att få någon effekt av LCHF. Andra kan vara mer liberala och precis som du säger äta något mer kolhydratrikt, men i små portioner. Vissa reagerar kraftigt på tillfälliga avsteg från kosten, medan andra kan slarva ganska mycket och ändå må bra. Prova och se!
4. Lite samma sak här. Vissa måste vara väldigt strikta resten av livet. Andra kan gå över till lite mer GI-inspirerad mat med mer kolhydrater och behålla vikten. Det beror på ålder, kön, bantningshistoria, insulinkänslighet, motionsvanor mm.
Jag själv kan äta en och annan godis, en näve chips, lite bröd och annat "förbjudet" utan att gå upp i vikt, men inte i några mängder och inte särskilt ofta. Å andra sidan har jag ingen lust att göra det särskilt ofta eftersom jag sällan är sugen nu för tiden. Men bara vetskapen att jag kan äta det OM jag vill, räcker rätt bra rent psykologiskt. :-)
5. Många får hjärtklappning i början. Jag hade det av och till hela första året. Nu har jag inte känt av det under det senaste året, så det försvinner antagligen.
Hej och välkommen Joko!
Adur har gett kloka råd, jag bara instämmer! Vad gäller fråga 4 säger jag som Adur - om ett halvår är du kanske inte särskilt intresserad av ditt eller datt…
I förra veckan åt jag en pizza - det var väl OK. Paltkoma resten av dan. Morgonen efter satt jag med min präktiga LCHF-frukost igen.
Så - tag varning! Risken finns att du, efter att ha ätit denna mat ett tag, INTE ÄR SÄRSKILT INTRESSERAD av diverse kolhydratstinn mat! I sociala sammanhag kan det vara begränsande!
Sådär, nu har jag varnat dig för den största risken med LCHF-mat - hoppas du inte blev altför uppskakad…
Tack Adur och LatMask för alla råd :)
Nja, så länge så känns det helt orealistisk att jag någonsin kommer att sluta äska kakor och choklad ;), har älskat det sedan jag var barn ;) He he, får se om jag håller ut med lchf tillräckligt länge för att tappa suget ;)
OK, jag har en fråga.
Hur var det nu med rekomenderat daglig intag om jag vill gå ned i vikt? Hur mycket blir det per dygn? Och finns det något ungefärligt rekomenderat intag kH per tillfälle?
Jag undrar.. man får ju äta bär. De är t.o.m. lite rekommenderade, eller? OCh man ska äta tills man inte är hungrig, man behöver inte snåla när man äter. Men äter jag t.ex. mina älsklingsjordgubbar så äter jag minst 250 g. åt gången. Det blir nästan 20 kH!!! Och idag åt jag det också med turkisk youghurt, då kanske blir det 22-23 kH eller något per ett och samma tillfälle. Är det mycket för mycket? Men då får man i princip inte äta bär, för att "äta bara pyttelite" existerar inte :p?
GodMorgon juice. Grapefruit. 8 kH / 100 g. Om jag kör på halva glas til frukost eller till kvällsmat - är det OK? Samma fråga gäller lättdryck. De verkar vara väldigt söta, men det står att det endast är 6.5 / 100 g., verkar inte så farligt. Men å andra sidan så känns det som att det inte finns särkilt mycket nyttiga saker i lättdryck, till skilnad från grapefruitjuicen.
Jag har hittat en lchf recept på tasteline där det ändå står "margarin". Kan man ta exakt lika mycket smör istället? Kan man ersätta bakmargarin med smör? Är det samma, mer eller mindre?
Och te. Vanlig te utan socker. I kolhydratstabellen står det att bryggt te är 0,3 och tepulver - 61.8. Vad är tepulver? Vanligt te räknas som bryggt te, inte sant?
Och Yerba Mate? Jag tänkte beställa det från nätet, det tar bort matsuget ganska bra, piggar upp, har otroligt många antioxidanter och vitamin C. Men jag vet inte om den har mycket kH. Det tror jag inte.. har någon av er erfarenhet? Fast, uusch, vad äckligt det är egentligen ;)
Ojoj, förlåt, det blir rätt så många frågor.
Jag känner mig trött. Nu efter jag åt jordgubbar m youghurt och några små-små bitar grillad kyckling så för första gången sedan för 2 dagar sedan känner jag mig mätt. Inte övermätt, bara mätt.. men det kan ha att göra med kH-bomben jag skrev om ovan - ca 23 kH på en och samma gång.
Nej, bär rekommenderas inte, men kan tålas. Av en del. Och hallon är bättre än jordgubbar. Om du inte kan äta "bara några" bär, så är det nog bäst att du låter bli dem helt. Det är fråga om 20 gram kolhydrater totalt. Per dygn. Ät mer riktig mat i stället. "Små-små bitar grillad kyckling" låter inte heller bra. Ta halva kycklingen med skinn och allt. Gärna en klick bearnaisesås till. Det är sådant du ska bli mätt av, riktig mat.
Och den som har lagt in ett tastelinereceptet ssom ka vara LCHF och samtidigt skriver margarin vet inte vad han/hon pratar om. Margarin använder vi inte, utan riktigt smör ska det vara. Margarin är en konstgjord fettmassa fylld av kemikalier.
Du ska lära din kropp att ta sin energi från fett i stället för kolhydrater, så försök att i möjligaste mån undvika kolhydratbomber, annars kommer du aldrig in i det. Att äta fett OCH kolhydrater… det får dig att gå upp i vikt ännu mer.
Du kommer att få det jobbigare att se möjligheterna om du skall fokusera på att äta allt, men lite. Att dutta runt är ett bra sätt att aldrig få koll på hur man fungerar och vad man tål. Du verkar kunna äta en del när du får i dig bär, så viss känslighet verkar finnas. Ditt första inlägg har en enda stor rubrik för mig, och det är SUG. JAg tror att du behöver lära dig varför du ätit som du gjort och vad det är som triggar dig att äta så.
Bygg upp en måltid med något protein, lägg till grönsaker. Lätt till någon fettkälla om det inte finns tilräckligt med fett med proteinet. Klart. Få inte för dig att frukostar skall bestå av speciella saker, utan alla måltider skall bestå av riktig mat. Upprepa när du blir hungrig.
20 kH per dygn? Då förstår jag ;). Jag trodde att det handlade om ca 50 kH per dygn. På riktigt.
Mmmm jordgubbar är väl inte "inte-riktig" mat. Det är ingen skräpmat. Men "I see your point". Personligen tycker jag att 250 g är väldigt lagom, på somrarna brukade jag ibland köra på 500-600 g. åt gången. :-o. OK, inga bär, eller 2-3 bär som högst, när man vill unna sig något.
OK, kan man ersätta margarin med smör i bakning då? Och ha exakt den mängden som tidigare stod om margarin?
"Ditt första inlägg har en enda stor rubrik för mig och det är SUG" - det stämmer ;). Jag är väldigt glupsk när det gäller mat. Därför är LCHF en utmaning och därför hoppas jag att jag kan hålla ut länge nog för att tappa bort iallafall en del av suget. :)
Inga åsikter om Yerba Mate?
Yerba mate.. har inte hört talas om produkten förut, men det verkar vara ett "sorts te"..
Tror inte det innehåller så mkt kh om det inte är sötat och om man brygger det med vatten, men behöver du det?
Suget kan du lära dig hantera med LCHF och för de flesta av oss lindras/botas suget helt med LCHF. Man triggar det inte längre. LCHF innebär att rätt hormoner och andra ämnen i kroppen får jobba på rätt sätt. Då uppstår ett "friskt" läge på helt naturlig väg.
Jag uttrycker mig lite flummigt.. sömnig.. hehehe.. men du förstår nog hur jag menar.
Du är trött och seg nu, på grund av omställningsbesvär. Kroppen lär sig ta energi från fett istället för från socker och under den "läroprocessen" så får man lite energibrist ett tag. Det går över och då blir man piggare än nånsin.
Antioxidanter.. behöver du inte så mcket när du äter LCHF. Du äter ju inte allt det onyttiga skräpet längre! Och från den nyttiga maten får du den näring du behöver.
Margarin ska du sky som pesten! 
Betrakta det som ett gift, för det är precis vad det är. Du kan alltid byta ut margarin mot smör i alla recept. Jag kan faktiskt inte komma på något enda exempel där det inte skulle fungera. Mängden är densamma - men om du har möjlighet, så öka gärna på smöret ändå. Bara för att få i dig mer smör!
Och bär kan ju vara lite luriga, som de andra skriver. De är bättre än frukt, men ganska lätta att överäta, just för att de är söta och goda. Många stoppar sin viktminskning - eller går t o m upp i vikt om de äter bär.
Å andra sidan är bär naturliga och de finns bara under en kort period. Jag tror att vi är skapta för att äta bär under några veckor på sommaren. Och vildväxande bär innehåller säkert en hel del nyttigheter. Men har man skadat sin kropp med övervikt och insulin-berg-och-dalbana under många år, kan bären tyvärr ge allt för mycket socker.
Under min första LCHF-sommar var jag väldigt försiktig med bär. Några enstaka hallon eller smultron bara. Nu är jag inne på tredje sommaren och har varit normalviktig i över ett år, så då vågar jag äta lite mer bär utan att väga och räkna.
Apropå om det är bättre att sprida ut sina kolhydrater eller sluka allihop samtidigt, finns det nog inget allmängiltigt svar. Jag har alltid hållit mig till en dagsranson på 50 g kolhydrat. Rätt högt i LCHF-kretsar, men det fungerar för mig. Det verkar inte ha någon betydelse för mig om jag äter dem i form av mejeriprodukter, potatis eller godis. Inte heller vid vilken tidpunkt jag äter dem.
Men jag vet att andra har sagt att det inte är så bra att börja dagen med en kolhydratchock. Då speedar man liksom igång blodsockret redan från början, och sen blir det svårt att slippa suget resten av dagen.
Det smidigaste är nog att helt enkelt se till att varje enskild måltid är LCHF-balanserad. Då kommer du snabbare än du vågar tro, inse att du otroligt nog inte längre är särskilt intresserad av kakor och choklad… 
Mmm, det är viktigt och logiskt med att inte börja dagen med en kH chock. Jag tog två mackor idag av en LCHF limpa (recept tagen från det här forumet, "se hit alla limpälskare"), riktigt smör och leverpastej. Måste gå ut och köpa ägg, de jag hade tog slut :), så att ägg var uteslutna till frukost idag och jag gillar inte gå ut och handla när jag är hungrig ;). Jag drack också ca 1,5 dl blodgrape juice. Är det för mycket kH per gång?
Nu till lunch: stekt fläskfilé m brunsås, 100 g haricots verts och lite (vet ej hur mycket.. tog lite) blomkål.
Det är jättesvårt att fatta hur måltider ska se ut :(. Jag vill heller inte äta samma mat om och om. Jag gillar variera. Och få in mig allt näring jag behöver.
OK, Margarin ska jag sky som pesten ;). Vilka andra saker som verkar vara ok när det gäller kH nivå (t.ex. Lätta har ganska låg kH nivå men det är ändå en margarin) ska jag undvika?
Yerba Mate - om jag behöver det.. Tja.. vad ska jag säga.. Det är nyttigt! Det är inte riktigt "te", men det är nyttigast av alla tesorter. Jag dricker inte kaffe, ska jag nästan utesluta juice (kH nivå), mjölk och läsk (t.o.m. lightläsk) så är det inte så mycket kvar ;) förutom vatten - tråkigt! Te dricker jag mycket av, både svart (mest på vintern/höst) och grönt/rött (särskilt po sommaren). Mate är mycket nyttigare än de flesta tesorterna! Men man måste lära sig gilla den ;). Jag har testat den två gånger, en gång var den smaksatt - med lemongrass, då smakade den faktiskt ganska gott! Sedan drack jag någon annan sort och det var äckligt ;) men väldigt upppigande. Men inte på samma sätt som cola eller energy drink då man får ett slags kick.
Och ja, jag kan inte vara helt trött nu när jag går sommarkurser och har deadlines med inlämningar bara för att göra omställnignsprocessen snabbare.. för att det kan innebära att jag inte klarar av att lämna in allt i tid (och då får jag problem med CSN). Och det priset är jag inte beredd att betala.
OK, nu fick jag ett svar från en av Yerba Mates leverantörer. OK, så det innehåller mer kH än valingt te, men det är fortfarande överkomligt, under smärtgränsen (5 kH/100 g), dessutom dricker man oftast inte så mycket av mate dagligen. Kanske 1-2 koppar max. Det blir inte 1 l, dessutom byter man inte mate utan häller i varmt vatten på nytt.
YERBA MATE
The water extract of 100 g of Yerba Mate Pajarito obtained with 1 liter of water at 70° C with gourd and sieve contain:
%DDR *
Calories
26,36 Kcal
Protein
2,32
4,6
Carbohydrates
3,67
Lipids
0 g
Fiber
0 g
Thiamine (B1)
1,26 mg
90,0
Pyridoxine (B6)
0,83 mg
41,5
Magnesium
57,12 mg
19,0
Iron
2,19 mg
15,6
* Percentage of Recommended Daily Value (RDV)
Additional Information
Vitamin C
4,96 mg
Niacinamide
1,72 mg
Potassium
60,81 mg
Calcium
58,66 mg
Sodium
10,26 mg
Phosphorus
52,81 mg
Caffeine
0,79 g
Since the product is of vegetable origin, these values could be modified through seasonal changes.
Lab test performed at the College of Natural, Chemical and Exact Sciences of the National University of Misiones.
* Percentage of Recommended Daily Value (RDV)
Iste gjort på oolong och med citronsaft i är ett ganska trevligt alternativ i värmen. Kallt te på malva/hibiskus är en annan variant, väldigt syrligt om man vill ha ett sådant sting och mycket smak.
Margarin är skräpprodukter. De är fekjprodukter. Det är inget man skall inta genom munnen. Det handlar inte enbart om koljhydrater, utan det är viktigt att det är animaliskt fett. I det avseendet finns smör och möjligen bregott även om just det senare även räknas som ett margarin. (Bregott är en blandning av smör och olja, därför är det ok.)
När du tittar efter kolhydraterna kan det vara en enkel poäng att kolla innehållsförteckningen. Som på t.ex. Lätta. Något blir väldigt tydligt konstigt och fel när det jämförs med den för smör.
#10 - tack för drycktpisen, uppskattas! :D Ooolong m citronsaft låter väldigt gott.
OK, en annan fråga.
Min sambo vet att att vi nu ska äta fett (animaliskt fett framförallt) och med så få kolhydrater som möjligt. Fett kött. Och nu har vi i kylskåpen: "Fläskytterfilé mörad". Det står ingenting om kH :/, MEN DET STÅR NÅGOT OM GLUKOS. Dessutom oroar jag mig för E-ämnena, de är ganska många här :/
Innehållsförteckning: benfri kotlettrad, vayyrn, koksalt, antioxidationsmedel E 325, E 331, konserveringsmedel E262, torrglukos, köttextrakt
:/
Är det bara att låta bli att äta? Köttextrakt.. det låter inte så bra, eller? :(
E-nummer ska man ju försöka undvika men i vissa charkprodukter finns det alltid.
Bättre om du köper "riktig" fläskytterfile, färsk.

Ät du upp den såvida du inte är allergisk mot något av innehållet!
Men nu kanske du lärt dig att kika på innehållsförteckningar i fortsättningen!
Man kan utan vidare säga att det är fuskmat antagligen utan näring och smak därav köttextraktet.. antagligen för att den inget smakat annars.
Sen så vill jag lära dig och andra en viktig sak.. fläskytterfile är redan mör så om man mörar den mer så rinner den bort.. mörad är bara en omskrivning för kemikalier, salt, socker för att kunna pressa i mera vatten i köttbiten!
Sen det där köttextraktet.. sen när behöver man köttextrakt i kött.. kött smakar redan kött!!
Och vettesjutton om inte köttextrakt i själva verket är en omskrivning för Glutamat?
Köp alldrig mörat, marinerat eller annat processat det är bara lurendrejeri och sämre som föda.. även om det antagligen inte är någon fara med att äta upp det!
Ofta innehåller varorna mer bakterier oxå.. därav konserveringsmedlet!
Man håller sig för pannan.. mörad file med smakförstärkare! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ytterligare en aspekt att tänka på är att sådana preppade varor är inte så billiga som man kan tro om man jämför rent kilopris för kött. Vattnet som trycks i det dåliga köttet får man betala för.
Samma sak med t.ex. lufttorkad skinka. Inte så vansinnigt dyrt som många anser, om man ser till att det är köttet man betalar för, och att vätskan inte finns med i priset. (Normal vätska, alltså.)

Sen så ju inte file någon direkt fet köttbit.. välj karre nästa gång!
Ajajaj. Det är som jag trodde.
Men det värsta av allt är att jag inte ser hur mycket kH är det här… Om det finns alla dessa kemikalier, kan det påverka kH?
Ja, ja, det blir bara att äta upp och fortsätta med annan mat.
Tack för all hjälp :)

Räkna det som vanligt kött.. ät upp och gå sen vidare med nytt tänk!
Juice är ju koncentrerad frukt, så det är inget för en LCHF-are. Ta bort allt i fruktväg, och minska helst även bären till det minimala, bara några stycken till helgen.
Men annars äter vi "vanlig" mat. Kött, fisk, kyckling, köttfärs… massor av ägg. Goda såser, kryddsmör och grönsaker. Jag gör grytor och gratänger, grillar och steker. Grönsaker kan man blanda ner i grytan, woka, koka eller gratinera. Eller helt enkelt göra en god sallad med någon krämig dressing.
Du hittar mängder av recept här på sajten, så någon enformig kost är det egentligen ingen som helst risk för att det blir. 
OK. Nu har jag en fråga om hur ska man läsa innehållet om det inte står någonting direkt om kH (iallafall enligt butiken dit jag skickade frågan).
Det är definitivt en soda man inte ska dricka när man är på LCHF, det har jag förstått, men jag vill veta exakt hur mycket kH är det.
Det står så här (säger de)
Hela flaskan (414 g vätska) innehåller:
Kalorier 99
Socker 24g
Coffein 50mg
Protein 0g
Ska socker räknas som kH? Alltså 24 kH per flaska? Mer? Mindre?

Det är 24gram kolhydrater, varav 12 gram är glukos och 12 gram är fruktos!
Socker, (saccarin) är rena kolhydrater i sin förädlade form!

Kolhydrater är egentligen en mix av olika sockerarter, det finns massor av dem, en del smakar inte ens sött. Om man raffinerar kolhydraterna så får man fram rent socker, så kolhydrater är egentligen bara "smutsigt" socker. Fast en del av "smutsen" är nyttigheter så socker är i själva verket väldigt näringsfattigt.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Nu har det varit tre veckor med LCHF! Efter nån vecka-en och en halv vecka mår jag mycket bättre, omställningsbesväret har släppt, jag känner mig piggare och har inga större problem med att följa dieten. Dryckte cola zero häromdagen och tyckte att det smakade bara äckligt. Jag känner inte något behov att småäta eller äta godis/kakor… Men sötsuget är definitivt INTE borta, definitivt inte när jag ser på mina vänner äta nån god paj med jordgubbar eller när jag ser på glass.
Lite ovarierad frukost bara, brukar köra varje morgon med en äggröra på en rejäl klick smör, 2 ägg, och 2 strimlor bacon. Ibland tar jag lite tomat till.
Jag har gått ned ca 3-4 kilo sedan jag började, men det tror jag bara är vattenkilon. Magen verkar vara plattare, kläderna sitter lite bättre.
Men. Sedan ca 4-5 dagar tillbaka har min metabolism försämrats rejält. Jag mår inte dålig men.. det blir bara "kiss" på toa, däremot väldigt sällan och lite "bajs". Det kan vara 2 dagar mellan! Förutom igår kväll, har jag inget ont i magen, men ändå verkar det vara oroande. Jag menar - kroppen blir ju inte av med fett, med orehneter!!! Jag känner mig inte lika "obekväm" som vid normala "förstoppningar". Men ändå.
Däremot har jag en känsla att min mage återigen är lite mer "mullig".
Det kan vara så att jag äter för lite fett.
Det kan vara också en biverkning av att jag nu inkluderat yerba mate-drickandet. Yerba mate ska stimulera fettförbränning, men kanske i kombinationen med LCHF blir det motsatt effekt?
Jag kommer att testa någon vecka helt utan yerba och se om det gör någon skillnad. Har ni någon annan tips förutom det? Har för mig att någonstans någon person har skrivit om att just fett (särskit kokosfett?) kan hjälpa. Nu ska jag ialafall dricka äggmjölk för förstas gången, se om det hjälper ;)

Te är förstoppande iallafall vanligt te.. sen så är det helt normalt att göra nummer två varanan dag på den här kosten.. det blir ju inte lika mycket osmältbart som går rätt igenom.
Och i början tror jag alla känner det lite obehagligt när man inte får gå minst en gång om dagen?
Eftersom en lchf kost är mer mättande än tallriksmodellen så brukar de flesta äta mindre och mer sällan. Det ger ju i sig mindre ut så att säga. Kanske det som du upplever.
När jag började med lchf hade jag uppfattningen att allt som innehöll max 5 gram KH per 100 gram var ok att äta/dricka.
Ganska snabbt insåg jag att en kall tjeckisk öl en varm sommardag blir 20 gram KH.
Det kan vara idé att initialt försöka eliminera så mkt KH som det bara går i början. Sedan öka på lite ifall man känner för det.
Många lchf:are säger att mat utan kolhydrater är så gott och variationsrikt men för mig är det problematiskt att bryta ett livslångt kolhydratstänkande. Aldrig mer pasta? Ja, det är lurigt.
Du har inget problem med avföringen om det kommer ut utan problem när det väl vill ut. Som övriga nämnt blir det mindre skräp som vill ut eftersom vi äter mindre av den varan.
Föreslår att du även tar det lungt istället för att fokusera på allt som kan tolkas som någonting. Det tar sin lilla tid att ställa om helt och hållet, och det måste få ta den tiden.
Sötsug handlar inte bara om socker, din tomat kan underhålla ett sug, t.ex. Du behöver lära känna hur just du fungerar innan du rycker i allt möjligt. Här är en länk som förklarar lite.
Och använd inte vågen, använd måttband så att du ser konkreta förändringar och inte fokuserar på vågens siffror som är det som behöver tolkas i sitt sammanhang.
Och jag som undrar vad som är fel om jag plötsligt måste gå på toa två dagar i rad… 
Det behövs ju nästan aldrig nu för tiden.
Mmm, det känns att kroppen reglerat sig. Nummer två kommer nu obland även varje dag, men lite.
Fick en platteau, vikten balanserar mellan 61-63, resultatet varierar från timme till timme :o, oftast runt 62.Möjligtvis är min våg inte så bra, det är ingen elektronisk våg. Nej, det går inte att jag slänger vågen ;), man behöver ju den för att väga handbaggage innan flighten :p. Bekanter säger dock att "nu börjar det synas rejält" att min diet har givit resultat (något som de inte trodde ;)) :D. Måttbandet har jag inte skaffat än, men jag har en känsla att min mage såg.. PLATTARE ut i början av viktminskning än nu :/. Men det är kanske bara att börja träna lite :).
Tänkte fråga.. vet någon om det är OK med toriblad (det gröntgråa som man sveper sushi i)? Ville göra lchf-sushi, där man ersätter ris med philadelphia ost, men har inte råd att köpa så mycket rökt lax. Det står inget i kolhydratstabell.

Hittar inget om Nori.. men hur många gram äter du åt gången, kan knappast bli särskildt mycket v`?
Egentligen räcker det med att känna hur byxlinningen sitter.
Fakesushi på philadelpia? Låter konstigt. Vad har du i den då?
Hej!
Nu är jag tillbaka. Vet inte om jag ska starta en ny tråd. Tänkte bara skriva att den gången jag startade tråden, gick jag LCHF i drygt 5 månader. Gick ner ca 9 kilo, till ca 58 kilo. Sedan var det Jul, och ett planerat avsteg blev ett avslut på dieten, jag frös in mig kakor, choklad och annat förbjudet under dagarna med familjen och vänner. Ganska snabbt gick jag upp ca 2-3 kilo, men det antar jag är vattenkilona. Sedan låg jag stadigt på vikten.. innan jag gick in i en deppressionsperiod runt februari, då jag började överäta kakor för att trösta mig… och fortsatte så här i ca 3-4 månader. Jag gick upp igen (men - obs! ingen jojo effekt, och SÄRSKILT inte med tanke på hur mycket onyttigheter jag la in i mig under en lång tid) och låg på stadigt 63-64.. fram till Jul-perioden i år då jag fick ett paket med mändger av godis från mitt hemland. En månad med överkonsumption igen och helt plötsligt ligger jag på den urprungliga vikten, 67 kilo. Det tog dock ett år och det var definitivt inte en vanligt kolhydratskost utan tre intensiva överätande perioder.
Så från och med 2012 har jag bestämt mig att börja LCHF igen. Försöker hålla mig till 10-15 kH per dag, med en definitiv gräns på 20 kH. Jag tror inte att jag har börjat hamna i ketos än. Känner inte att lukten har ändrats radikalt.. förra gången kände jag det DIREKT, redan efter 2 dagar. Jag hoppas att den här gången kommer det inte ta evigheter att komma in i den, och framförallt, att lukten stabiliseras..
Nu är jag inne på fjärde dagen. Och idag har varit den värsta dagen av alla, jag kommer inte ihåg något liknande från förra året. Förra året kände jag mig jobbigt segt och ständigt hungrig i början. Nu tänkte jag att det var bättre, mycket smidigare… Med min överkonsuption av godis, var jag rädd att jag kommer ha ett jättestarkt sug, men så är det inte. Det ända jag saknar är Cola. Jag drack en Pepsi Max (halv fuskade, en light variant, vilken egentligen är ju inte så bra.. och som jag ska undvika, särskilt under de första 3-4 veckorna) fram till idag.
Jag gick och la mig runt 2 på natten, hade problem med att gå upp 8 som planerat (vilket inte är relaterat till lchf).. och sov istället till kl. 13. Jag vaknade av en väldigt konstig känsla i magen, var riktigt illamående. Det kändes som om jag var på väg att kräckas (det hjälpte inte med ett glas vatten), hade yrsel i huvudet oavsett om jag låg eller om jag stod. Och stå kunde jag inte göra länge. Och hade rysningar i kroppen. Det kändes som en mild form av vinterkräksjuka eller en bakfylla, men jag varken kräktes eller gjorde nummer två. Kanske var det en matförgiftning? Jag köpte igår två Coop Extra produkter för att göra en grekisk sallad till kvällsmat: olivolja och oliver. Min budget tillåter mig inte köpa dyrare saker.
Jag hade också en jobbig dröm som påminde mig om den faktor som utlöste en deppresionsperiod förra året. Ont i magen jag kände när jag försökte gå upp tidigare, var samtidigt en stressklump i magen. Jag ville bara gräva mig under tecken och aldrig gå upp.
Jag kanske bara var hungrig, det gick 15 timmar sedan kvällsmaten. Jag kommer ihåg från förra året att man måste börja lyssna på kroppen, det är svårt att i början fatta signaler från kroppen att man är hungrig, det är inte samma signaler man får när man äter kH. Så att jag tvingade nästan i mig en äggröra med bacon. Tre ägg och tre bacon strimlor, av vilket jag lämnade kvar på tallriken (det hamnade i lunchlådan) ca en tredje del.
Jag mådde bättre efter kanske 5-10 minuter.. bättre men fortfarande jättetrött. Det snurrade inte längre i magen i huvudet när jag låg iallafall. Så att jag låg mig igen och gick upp, äntligen fullt utvilad, inte nere (dock inte helt pigg - det blir man sällan under omställnigsprocessen) och redo att "börja dagen".. men klockan var 16:30. Inte bra.

Ja du vet ju hur man gör, så det är nog ingen match för dig att komma tillbaka.
Och ja, glömmer man äta kan man må hemskt dåligt.. men det där känner du ju till.
Det kommer att gå galant tror jag!
Nej, jag har faktiskt aldrig upplevt en sådan yrsel, känsla av att jag inte kan stå på mina ben, rysningar och en vilja att kräkas förut. Det var egentligen det som var fråga: beror det på det att jag kanske var hungrig (fast det kändes inte så, jag tvingade in mig mat), eller på någon matförgiftning. Eller på nedstämdhet.
Annars har du rätt, jag borde väl klara mig själv nu ;), jag har gått den här vägen förut och det fungerade jättebra!
Och en fråga till: sådana saker som olivolja och oliver - hur mycket "sämre" är mat från Coop Extra? Det är kanske så att den olivolja man köper från Coop är inte anpassad till sallader och sånt utan BARA till stekning?
Tack för att du peppar mig! Hur länge har du hållit på LCHF nu? Du verkar vara en av de mest aktiva personer på det här forumet, det är skönt!
En försenad nyårshälsning!

Vad gäller olivolja är det en djungel.. man vet sällan riktgt vad man får i flaskan, kan lika gärna vara utblandat med annan olja.
Sen så brukar de stora kedjorna ha egna laboratorium och testa kvaliten.. så det är väl inte helt otänligt.
Sen så oliver är väl oftast en smakfråga, de dyra brukar vara högsta kvalitet, medans billiga ofta är omogna och behandlade samt färgade för att likna de riktiga.
Du kanske åt något dåligt.. det kan gå över rätt snabbt om det inte var för mycket.
Du har iallafall tillräckligt med erfarenhet för att bedömma vad som är omställningsproblem och vad som är magsjuka?
Nej. Tydligen inte :) Det är därför jag frågade här. För att jag inte har en aning vad det var för något. Det gick över när jag åt lite och då kunde jag somna om i ytterligare 3 timmar utan yrsel, när jag gick upp var det helt OK. Jag tror inte jag någonsin haft magsjuka, förutom kräksjukan. Och förutom när man blir full ;)

Verkar mest som brist på mat.. iomed att det gick över när du åt?