Snabbare omställning?
Jag undrar om det går snabbare för kroppen att ställa om sig till ketos eller det tillstånd då kroppen lärt sig att använda fett som bränsle när man tidigare har ätit Lchf kost? Jag har vid två tidigare tillfällen ätit enligt LCHF, 3 månader åt gången. Detta var nu senast för cirka 1 1/2 år sedan. Jag har nu börjat igen för en vecka sedan och det känns som att jag redan är i ketos även om musklerna inte riktigt hänger med än. Är detta möjligt? Går omställningen snabbare trots att det var så pass länge sedan sist?
Ketos är du i så fort du inte äter kolhydrater på ett tag. I princip varje morgon innan frukost alltså.
Men ja, omställningen kanske går fortare. Inte ketosen, den har inget med saken att göra men kroppen kanske har kvar mitokondrier och sånt så den inte behöver lära sig att drivas av fett som den behöver göra första gången.

Som sagts redan.. ketos hamnar man i ögonaböj, när glukosen inte räcker till!
Det intressanta är väll om kroppen snabbt ställer om till fettförbräning i övrigt.. dvs den delen som inte går via ketosis.
Och antagligen så har du väll inte helt tappat den förmågan.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
En dum fråga kanske men när vet man att kroppen är i fettförbränningsläge eller drivs helt och hållet på fett? Antar att man vet om man fortsätter gå ner i vikt efter vattenkilon, eller?

Kroppen drivs alldrig helt på fett.
Du märker det antagligen främst på att du äter rätt lite kolhydrater, men är pigg och har ork.. det är främst musklerna som bränner fett.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.