Nu e' re business!
Jag börjar bli både arg och irriterad på alla som plötsligt ska tjäna pengar på LCHF.
Jag har varit medlem här sen -08 och jag har verkligen gillat att alla delar med sig av sina kunskaper och länkar och ger tips och råd.
Nu plötsligt är det business, business överallt. Nämner inga namn men jag tycker det är rent obehagligt. Som om alla siter jag brukat kolla nu är ute efter min plånbok.
En annan sak är många böcker och siter med recept. Recept som inte funkar i verkligheten och recept som inte alls är särskilt LCHF.
Man får vara försiktig med vad man provar för jag gillar inte att behöva kasta mat som ofta också är dyr i inköp.
Eftersom jag lever för mig själv har jag ingen som kan agera 'sopnedkast' som nu senast med chilli con carnen. Får väl ha den att bjuda icke-LCHFare på. Jag får ont i magen och gaser av den plus att jag ju borde insett när jag köpte ingredienserrna att det var alldeles för mycket kolhydrater i receptet. Och jag kör ändå inte någon fakirvariant.
Ville bara säga det och att KiF fortfarande är mitt vattenhål. Tack för det!
Agneta
Jag tycker inte att det är något fel. Varför skulle det vara det? Om någon/några vill ge ut kokböcker, varför inte? Det är väl bara bra om det är ett sätt att sprida olika varianter av LCHF? Och jag gratulerar dem som ev lyckas tjäna någon slant. Det finns ju fortfarande gott om recept som läggs upp här och på många andra ställen - gratis.
Det de skulle behöva göra både med kokböckerna och på olika sighter är att ange hur mycket kolhydrater det blir per portion. Då vet man om det är lagom eller för mycket för en…
TS, vad var det för chili con carne?

"Lågkolhydratrecept" utan kolhydratangivelser är inte mycket värda. Då måste man ju sitta och räkna själv. Gör man det så kan man lätt komma upp i 100 gram kolhydrater om dagen…
Nu vimlar det av GI-böcker med LCHF-stämplar på omslaget. Sådana böcker säljer ofta bra, eftersom köparna knappt behöver ändra sina matvanor. Men hälsovinsterna som följer med LCHF uteblir.
Sten Sture
Jag har inte ännu retat mig på någon, men väljer ju sajter med omsorg. Så även recept, det gäller att grovsortera bort många - ibland redan på rubriken.
Alltså.. jag är inte så mkt för experiment utan väljer råvaror som är lätta att veta egenskaperna för.
Men jag vill HÖGLJUTT instämma i att KIF är ett vattenhål. En fristad. Som jag verkligen uppskattar!! 

De flesta på Kif vet nog vad maten innehåller bara genom att titta på den. Själv är jag strikt när jag handlar, inte gärna mer än 2 gram kolhydrater per hekto råvara. Och så lite lök och kål. Halva tallriken kött och halva tallriken lök/kål och man är på den säkra sidan. Väldigt få behöver vara striktare än så.
/SSS
Jag håller också med att KiF är ett vattenhål, en riktig kunskapskälla.
Jag tycker det finns så mycket bra grattis information på nätet om LCHF, då speciellt KiF. Så det är ju inga problem att testa LCHF utan att behöva kosta på en krona.
Sedan kan jag om jag vill fördjupa mej i LCHF genom att köpa eller läna böcker. Personligen tycker jag det har varit intressant att fördjupa mej i en del "fakta" böcker, men LCHF kokböckerna har inte använt så mycket, mer än som hyllvärmare, utan har mest modifierat vanliga recept samt att jag äter "enklare" mat nu (kött, grönsaker och lite sås som ofta är en smörklick) och ibörjan hittade jag ganska mycket här på KiF.
Skriver folk bra böcker så tycker jag det är ok att tjärna pengar på det.

Receptet låg ute på 'leva med LCHF.se' för några dar sen. Kommer tydligen ur kokboken 'husmanskost'.
Jag lät mig 'förföras' av receptet eftersom jag blev sugen och det stod att det inte var någon fara med bönorna. Ha. Jag fiser som en häst!
Mariann's bakbok har jag beställt, hennes recept är utprovade och mycket bra och jag gillar hela hennes attityd. Men i bokhyllan står tre kokböcker sen tidigare som jag är rejält besviken på och inte använder.
Annars har du så rätt, minorca, det bästa är att modifiera det man åt och tyckte om innan och använda sig av de kunskaper man fått och får här på KiF.
Agneta
Det är ju naturligt att vilja tjäna pengar på sådant som säljer.. oavsett vad det handlar om. Inte alltid en bra sak.. (inte alltid det blir rätt heller) men vad är bättre att tjäna pengar på än något man brinner för? :).. det vill väl alla??
Sen kan jag hålla med dig om att man måste vara vaksam över vilka människor som rör sig allmänt på internet (inte bara inom kostområdet) utan ALLA.. man vet inte vem någon är egentligen och råden man får är inte alltid varken bra eller ens nyttiga.. man måste använda lite sunt förnuft också när man rör sig online - och hålla hårt i de riktiga guldkornen man faktikt hittar ibland!
Angående matproveriet så är det alltid lite klurigt, vissa saker kan bli rent äckliga ju och då spelar det ingen roll om man har nån i familjen som äter kollisar eller inte.. det kastas ändå.. och det är ju pengar man kastar i sjön (aldrig kul!).. man får vara noga med att checka recepten och fundera på om sakerna man planerar att köpa.. om det faktiskt är saker DU tycker om..
Ganska upp dig lite nu, finns många trevliga tillhåll kvar online som inte jagar din plånbok!! Men håll för guds skull i den ändå! Tänk på alla trevliga människor du "mött" genom åren.. då borde du bli glad o varm inombords :)
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra
Vad glad jag blir när jag läser den här tråden. Glad över att jag startade Kif för så många år sen (Det blir 6 till sommaren) och glad för att det fortfarande är det vattenhål det var tänkt att bli.
Då skulle vi stå emot alla andra bantnings/hälsosajter där folk såg rött bara man nämnde lågkolhydrat. Det största skälet att Kif skulle bli just ett andningshål där INGEN fick bli påhoppad för att den skippade kolhydraterna
Nu, fem år senare, står vi emot de som äter GI och kallar det lågkolhydrat. Låt dem fisa på sina bönor, dem klarar vi oss utan. Det finns andra ställen som är bra, både kommersiella och andra och var och en måste få välja efter sin smak (plånbok), men jag är glad att Kif fortfarande lever och frodas som det Folkuniversitet vi en gång blev kallade (i en tidning som heter LCHF-magasinet av en redaktör som heter Bo Zackrisson.
Jag känner mig själv lite kommersiell i sammanhanget eftersom jag ger ut en tidning, men det är svårt att ge ut en papperstidning utan att det kostar :-), en äkta analog tidning och inte en digital som många frågar oss efter.
När ämnet ändå är uppe så har jag själv som sajtvärd full frihet att göra reklam och PR för LCHF-magasinet här på forumet. Det är min förmån för det arbete jag lagt ner under åren med forumet. I övrigt är det inte tillåtet att använda Kif som reklampelare för sådant man tjänar pengar på själv.
Rekommendera något för LCHF-sakens skull utan egen vinning är tillåtet.
Det är tillåtet att göra reklam också men det finns betalda reklamplatser för det. Det är iFokus sätt att finansiera den här portalen. Man kan vända sig till ledningen för www.ifokus.se om den saken.
Numer pensionär i Nynäshamn
#7 Det står ju att det inte påverkar blodsockret särskilt mycket, men inget om annat. Men jag förtår dig, det ser gott ut. Jag hade bara haft lite bönor i för smakens skull, inte de mängder som står i receptet.
Jag har köpt nån kokbok men generellt ger de inte mig särskilt mycket. Jag gillar sällan maten som finns där, är inte förtjust i röror, gratänger, majonäs, cf eller ens grönsaker och då blir det inte mycket kvar. Det jag äter kan jag se recept på i vilken kokbok som helst… Men faktaböckerna är bra och jag föredrar min fakta i bok…

Jag behöver nog förklara mig lite, det verkar som om jag snuddat vid några tår (som egentligen inte alls har anledning att vara ömma).
Jag hade 'otur' och bl.a. vid en sökning efter bra träningsmetod för äldre så kom jag bara in på LCHFsiter där de skulle ha betalt för råd. Och så misstaget att lita på Leva med LCHF ;-)
Jag surnade till kan man säga. Men bra råd fick jag. På KiF förstås :-)
Agneta
"11 Mina tår var inte ömma - jag ville bara förklara mig eftersom vi har många läsare som aldrig ger sig till känna :-) vilket är den stora charmen med Kif.
Plopp efter många år kan det dyka upp folk som nya medlemmar och ge sig till känna som trogna läsare.
Att döma av alla PM jag får är "läsarna" många, många fler än vi anar! Det är en fördel med en sajt där allt serveras gratis utan inloggning om man inte vill ha förmånerna av det fria medlemsskapet (att Kif håller koll på vad man läst och vad som är nytt tex)
Numer pensionär i Nynäshamn
Ja det finns fler sajter där recept kommer ut utan att egentligen vara LCHF…
Det bästa är nog om alla gör uträkningar på varje recept, men detta tar tid att göra och tyvärr tillhör jag dem som inte gör det, varken i min bok eller på bloggen.
Däremot är jag ganska strikt själv i hur mkt kolhydrater mat/bakverk får innehålla för att alls få var med i både bok och blogg. Många bakverk i min bakbok kan passera i en sk UFO diet (UnderFemOmdagen). Men så fort det kommer nötter, grädde och bär i stiger kolhydratshalten, givetvis.
Saken blir svår, då somligt kan tyckas förbjudet och somligt kan tyckas tilllåtet inom LCHF.
Vi hade en diskussion för länge sedan om att mat med lite ketchup i inte kan vara lchf, men däremot en sås med krossade tomar kan vara det, trots att såsen med krossade tomater har långt högre kolhydratshalt än såsen med en skvätt ketchup, redan där blir lchf-definitionen svår.
För några är lite socker inte det värsta utan mängden kolhydrater över dagen som betyder något. Där befinner jag mig.
Så så länge något innehåller minimalt med kolhydrater är det lchf för mig.
Medans för andra kan moderata mängder kolhydrater vara LCHF, fast kanske borde kallas GI-recept.
Jag håller mig till de vedertagna definitionen om mängd, står i ett nummer av LCHF-magasinet vill jag minnas.
ja, hur som jag förstår dig #0 mkt väl 
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF