Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 47910 ggr
kaisakavat
47

Inte tåla Lax.. :(

Sen ett par år tillbaka händer samma sak, n ä s t a n varje gång jag äter lax. Jag får ont i magen (inte magsäcken.. längre ner), lite krampaktigt och ofta övergår det i illamående och våldsamma kräkningar som inte ger med sig i försone..

Inte alltid det går så långt, men ofta.

Jag verkar tåla gravad lax, konstigt nog..

Oftast har jag köpt frysta portionsbitar, från odlad t ex Norsk lax. Ibland färsk odlad lax. Har inte märkt av några reaktioner när jag ätit annan fisk. Möjligen finns en liknande tendens när jag äter räkor, men den iakttagelsen är mer osäker.

Ni kunniga, erfarna människor.. Vad kan detta handla om?

Någon har nämnt 'histaminer'.. och nåt om fel (för varmt) förvarad fisk. Vet ni nåt om det?

Hur yttrar sig 'allergier' mot fisk/skaldjur? Och kan man plötsligt förvärva en sån allergi under fullt LCHF-ande och vid 43-46 års ålder när man inte haft det förut?

Tar tacksamt emot era tankar/tips om ni har några. Ingen i min omgivning har liknande erfarenheter, utom min dotter som får ont i magen av räkor.. Hon tål dock lax.

golla
3

Mitt barnbarn får våldsamma kräkningar några timmar efter intag av fisk, han är testad för allergi men det visade ingenting.

[AntoniautanX]
0

Odlad lax innehåller mycket miljögifter och antibiotika, kan det vara det som du är överkänslig mot?

Wildrat
3

Håller med föregående, händer samma sak om du äter vildfångad lax (finns det ens att få tag på..?)?

Mår du dåligt av makrill också? Man måste ju faktiskt inte äta lax Skrattande, inte ens för omega 3…

kaisakavat
2

#1 Hur gammalt är ditt barnbarn? Är det all fisk eller bara vissa sorter?

#2 Intressant och högst relevant. Tack.

* *

Blir mest ännu mer förvirrad..

Utifrån länken.. samt de länken sen hänvisar till.. så verkar det ju inte alls vara histaminförgiftning som drabbar mig. Jag har ju varken andningsproblem eller hudrekationer, vilket ju verkar vara standardreaktionen. Jag får 'bara' ont i magen och våldsamma spyattacker..

Allergier.. verkar vara vanligt med just vissa sorters fisk och inte alla - olika sorter för olika personer. Men verkar gälla tvärtom mot mig åldersmässigt. Alltså drabba unga människor och med tiden växa bort. I mitt fall är det ju tvärtom. Och symtomen stämmer inte klockrent.. Får absolut inga andningsbesvär.

Och skaldjursallergi.. uppträder visserligen i vuxen ålder (så det passar in på min dotter och på mig) men symtomen inte heller klockrena där.

Fast nog lutar det mer åt allergi än åt histaminerna.. Obestämd

* *

I samband med att jag 'utvecklade' min utmattningssjukdom (vad den nu än är/är orsakad av) så började jag lite grann känna av allergisymtom. Och då var det ibland hudreaktioner. Numera känner jag inte av det, tror jag.. Men jag har ständiga symtom på allergi -halvtäpp näsa, svullnader i bihålorna och irriterade, lite kliande ögon. Men det har jag oavsett vad jag äter..

Har nedsatt sköldkörtelfunktion åxå, som varit obehandlad länge.. och vad jag förstår så kan detta göra en känslig för vissa födoämnen. Men kan det gälla fisk?

Frågetecknen hopar sig.. Tungan ute

Hursomhelst så är det här trist - vill ju hemskt gärna kunna äta fisk.. särskilt lax som är gott som tysan.. Rynkar på näsan

kaisakavat
0

#3, 4

Ja, odlad lax är inte egentligen ett optimalt livsmedel längre. Man blir ju upprörd när man läser om det. Synd på fina fiskar och potentiellt väldigt bra mat..

Viltfångad är ju inte riktigt inom min 'kostnadsram' och inte helt lätt att få tag i.. som sagt.. Men att det skulle vara så koncentrerat i just lax att jag bara får reaktioner av det, inte av nåt annat alls..??

När jag äter makrill så är det små mängder, men jag har inte märkt någon reaktion på det.

Konstigt, konstigt..

Jag är konstig.. Flört ..och rätt trött på alla konstigheter.. Rynkar på näsan

[AntoniautanX]
0

#4 Det är näst intill omöjligt att få tag på vildfångad lax. Har själv sprungit mig varm bland fiskaffärer och fiskbilar. Men nejdå, de säljer endast odlad. Trodde jag skulle ha bättre tur på den berömda laxrestaurangen i området. (bor i Halland, där laxfisket är vida populärt). Men inte ens de hade vildfångad lax. När jag frågade varför de inte sålde lokalt fångad lax, så svarade de: - Den är så torr……min reaktion var Förvånad!!!

Ewa N
0

Det kan var allergi eller överkänslighet du har, Jag reagerar oxå på fisk ibland. det är både magen som krånglar och jag får klåda, Nu vet jag att jag inte är fiskallergisk.  jag fick en allergisk reaktion på räkor för ett tag sedan och då tyckte min doktor att det var bäst att testa mot allt som jag äter mycket av det var tack och lov bara skaldjur. Men man kan vara överkänslig mot vissa livsmedel och det yttrar sig ofta som magont. Skriv upp vad du äter ihop med laxen när du får magont det kan vara laxen ihop med något annat som du reagerar på och kommer du på vad det är kan du förhoppningsvis äta lax utan magont sen.

golla
0

Han är 6 år, lax och torsk reagerar han lika på, tror inte han har provat någon annan fisk med tanke på den kraftiga reaktionen han får, kräks våldsamt i flera timmar.

kaisakavat
0

Tack alla för svar!

Har vågat offra mig Flört och ätit lax även idag, mest för att studera vad som händer och för att jag är snål. Fin mat inte gå till spillo. Flört

Blev magont, krampliknande. Stor trötthet, men än så länge inget spyende. Inget illamående, men ibland känns det som om magen kanske ska vända sig utoch in ändå, när 'värken' ökar. Inga hudutslag/klåda eller påverkan på andning.

Knock on wood..

Får nog helt enkelt konstatera att jag är 'fisköverkänslig' - vare sig jag vill det eller inte. Och finna mig i att inte veta exakt hur. Det är synd.. men jag är ändå glad att det inte är värre. Glad

#8 Förutom klådan är det ju likt mina reaktioner. I länken MimLan gav oss ovan så står det att fiskallergi och skaldjursallergi inte är samma, men att båda allergierna ofta uppträder tillsammans.

Bra förstås att isolera laxen och testa med olika tillbehör olika gånger. Vilket jag gjort, men jag reagerar varje gång, bara olika mycket, så uppenbarligen finns den stora issuen i själva laxen..

#9 Stackars liten. Förstår man inte vill experimentera. Enligt länken ovan är torsk en väldigt vanlig fisk att vara allergisk mot. Lax nämns också, men inte omfattingen..

Hoppas han växer ifrån det, som det sägs att man kan.

Det var intressant att du skrev om honom, för det är just våldsamma kräkningar som ofta drabbar mig.

kaisakavat
0

Det jag verkligen inte alls får ordning på, är hur jag kan tåla gravad eller kallrökt lax när jag inte tål tillagad.. Obestämd

Chestnut
2

Kan det inte vara gallbesvär? Vet en del i släkten som triggar på i princip bara lax. Visserligen äter de inte LCHF.

Med vänliga hälsningar
Chess

dg-d
0

Bara en tanke som slog mig - Hur är laxen förpackad? Det kanske är något i materialet? Eller i tillagningen? (Eftersom du tål gravad lax …)

kaisakavat
0

Just nu mår jag INTE ALLS bra. Trots att det är rätt många timmar sedan min frunch då jag åt dagens lax. Allt värre alltså. Blir troligen en hård natt.

Ångrar mig inte dock - tror jag - ett intressant experiment, som gav vid handen att ju mer lax, ju mer reaktion. Det var inte alls lika illa efter gårdagens portion. Och detta stämmer med min tidigare erfarenhet - ju tätare laxintag desto mer sjuk.

Urk och blääääääääääääää… Rynkar på näsan

Chestnut - Så tänkte jag förut, alltså att det var gallbesvär. Känner också folk som bara reagerar på lax.. och vissa av dem har gallbesvär. Men samtidigt känns det ju långsökt om jag inte har några som helst gallbesvär annars.

Istället tror jag, att många som tror sig få gallbesvär av lax, egentligen kanske är allergiska, antingen mot fisken lr reagerar på histaminet, lr nåt annat som är i fisken numera.

De allra flesta som äter lax, äter ju odlad sådan. Och de långa transporterna m m..

Men jag vet förstås inte. Glad

dg-d - Bra tänkt åxå iofs. Fet fisk.. plastförpackningar. Hoppas distributörerna kan det där med förpackningsmaterial.. Men det kan man ju inte veta.

Sen.. jag blir sjuk oavsett hur laxen varit förpackad. Oavsett om det varit frysta portionsförpackade eller nyfiléad färsk från isbädd. Båda sorterna kan förstås ha legat för varmt (alltså risk för histamin), men det kan ju också helt sonika vara allergi. Eller nåt annat.

Jag har för mig, att jag läst nånstans att histaminproblemet inte gäller gravad lax. Men fråga mig inte var jag läste det och hur det isåfall kommer sig.. Obestämd

tankgirl
0

Kaisakavat:

Rekommenderar dig starkt att läsa "Hjälp! Vad ska jag äta?" som är en bok som handlar om överkänsligheter. Jag har själv flera överkänsligheter och håller på att äta bort dem (och candida) med hjälp av rekommendationerna i den boken.

Man gör det framförallt genom att rotera kosten, dvs man äter inte samma matvara varje dag. Beroende på hur överkänslig man är kan man rotera maten 2-7 dagar (eller mer). Det funkar! Hon som skrivit boken var helt nedbruten, sjuk och trött och tålde bara sju produkter i hela världen. Idag är hon en fungerande människa. Men det tar tid, som allt annat :)

Wildrat
0

Kaisa, med tanke på vad jag läst om dig tidigare och nu så tror jag faktiskt att du inte har sköldkörtelproblem utan problem med binjurarna. Vilket inte direkt är nån hjälp för det är ännu svårare att få hjälp för det än med sköldkörteln…

När binjurarna sviktar så påverkas sköldkörteln också plus att man får en massa andra mystiska problem som tex mer allergier…

Det jag kan rekommendera dig är att testa ett kosttillskott som heter Adrekomp, om du inte vill försöka få hjälp inom sjukvården först. Adrekomp är torkad binjure från kossor plus lite annat. Den hjälper mig att funka någortsånär normalt.

Läs gärna på mer om binjurarna på http://www.hypo2.info/ och http://www.stopthethyroidmadness.com/adrenal-info/, den amerikanska sidan är bäst…

JAUS
3

Själv så äter jag ytterst sällan fisk (ungefär en gång om året). Tycker inte det är värt det med tanke på alla de tungmetaller som finns i fisk.

Gräsbeteskött är ett bättre alternativ till omega-3.

miste
1

Jag mår dåligt när jag äter vanlig odlad lax. Men, när jag äter ekologisk odlad lax händer inte samma sak. Gissar att det för dels beror på diverse kemikalier och antibiotika och dels på spannmålsuppfödningen. Försöker dock att inte äta ekologisk lax alltför ofta längre heller, innehåller en del annat inte så skojiga saker och själva grejen med odling känns fel.

BoelLouise
1

det här är kanske inte till någon hjälp, men min man är fisk, kyckling och skaldjursallergiker. Han får problem med hals och svalg! Hans mamma hade gjort en smörgåstårta med räkor osv och en liten till honom med skinka, en av gästerna, skar en bit med hans kniv (eller tog räkkniven och en bit av hans, vi vet inte) och han får så ont i halsen, det var inga bitar, bara skurit med kniv från räkorna. Han kan äta konserverad tonfisk. Han kan äta omega3fiskoljatabletter, för den löses upp när den landar i magen. Han kan (ibland) äta kycklingklubbor samt vingar, men aldrig kycklingfilé. Han får hicka, det svullnar i halsen och han mår illa. Han hade hicka 5 timmar en gång tills han kräktes. Han säger han ätit lutfisk när han var yngre. Så det jag ville säga är bara: kanske gravad lax har förstört protein/det du reagerar på. Sen tror jag mängderna, inte ofta man äter lika mkt gravad lax som en stor laxfilé!

kaisakavat
0

Tack jättemkt allihopa för erasynpunkter. Läser nyfiket.  Uppenbarligen är jag inte ensam om det här, eller liknande.

Som flera av er än inne på - man måste inte äta fisk/lax - och särskilt inte odlad.

Åt förresten kaviar till ägg idag och förvånat konstaterade jag att jag fick jätteont i magen. Brukar inte reagera på kaviar (och aldrig ägg) - men magen är känslig sen laxintaget - har inte hämtat sig än. Kanske var det kaviaren.. kanske inte. Men ändå.

Jag skippar fisk tillsvidare, känns som om det vore klokt.

Wildrat - Måste tacka igen, för dina tips och ditt engagemang för oss alla här på sajten. Till synes outtröttlig. Fantastiskt.

Om mig och kortisolbrist..

För drygt ett år sen gjorde jag ett kortisoltest. Blodprov.. Det visade helt normalt värde. Blodprov är osäkra, jag vet, men ändå..

Vidare.. Efter att ha läst på sidan du hänvisar till - har varit där förr åxå - så konstaterar jag att saker och ting inte riktigt tyder på kortisolbrist. Det står bl a att om man börjar med Levaxin när man har kortisolbrist, så börjar man må sämre, då kroppen inte kan använda överskottet på T4.

I mitt fall, så innebar införandet av Levaxin ett fantastiskt lyft. Dimman i skallen lättade, jag kunde plötsligt sova utan några som helst problem, drömma normala drömmar och vakna pigg, jag orkade mkt mer, återhämtade mig bättre efter anstränging, hjärtklappningsplågan försvann, det massiva håravfallet upphörde.. med mera. Helt fantastiskt efter alla dessa år!!

Men när jag nådde toppdos.. och t o m var tvungen att sänka Levaxindosen lite, började jag må sämre. Rätt mkt sämre.

I mitt fall innebär överskott på T4 tydliga FÖRBÄTTRINGAR - inte tvärtom. Så det stämmer inte.. Obestämd

Jag har förstås inte kunskaper att helt dissa 'någon' teori, för det hela är ju så otroligt komplicerat.. men hm.. Dessutom vet jag att överkänsligheter mot allt möjligt hör till mitt 'tillstånd' - och det mesta dök upp i samma veva. Och jo, kanske/troligen även 'Lax-intoleransen'.. Skulle inte förvåna mig alls om den hör till det andra.Glad

Wildrat
0

#20 Jag har också gjort blodprov vilka visade att jag inte har några problem. När jag gjorde Scandlab-testet med saliv som togs vid olika tidpunkter fick jag min förklaring; den tidpunkten jag alltid tagit blodprovet har jag bra värden. Det är resten av dagen jag har brist! Inte konstigt att proverna och mitt mående inte stämde…

Vet inte hur länge du använt Levaxin men om binjurarna inte funkar så brukar man väl må bättre först för att sen bli sämre, du kanske inte ätit tillräckligt länge för att må sämre igen. Till slut kommer man till en punkt där man känner att man skulle behöva en högre dos men höjer man mår man inte bättre utan kanske till och med värre och det är för att binjurarna inte orkar med längre. Systemen hänger ihop nämligen och stöttar varandra, därför kan man få symptom och hjälp av det ena fastän det är det andra som eg är problemet men hjälpen funkar bara ett tag.

Du borde göra testet på Scandlab du också men det är dyrt… 2000kr bara för kortisolgrejjerna och för dig vore det ju intressant med sköldkörteltestet också (på urin istf blod). Fast provsvaren hjälper ju inte mycket när läkarna inte vill lyssna och inte "tror" på Scandlabs mätmetoder (hallå, var är vetenskapen i läkarvetenskapen?). Men jag tyckte det var skönt att veta att jag har rätt och känner min kropp, jag inbillade mig inte.