C-vitamin brustablett
Hej Alla!
Hoppas någon kan svara mig hur det är med att dricka C-Vitamin brus tabletter.
Har svårt att få i mig vätska dricker dåligt, men tycker vattnet blir godare med C-vitaminbrus som finns i flera olika smaker. Jag brukar ta en tablett till en flaska på ca 1 liter.
Innehåll: Surhetsreglerande medel (citronsyra, natriumbikarbonat, askorbinsyra, maltodextrin, arom, sötningsmedel(natriumcyklamat, natriumsackarinat) fyllnadsmedlel (sorbitol), färgämne (betakaroten)
Eller finns det andra tips på något att ha i vattnet som är gott!
Tack på förhand!
Själva c-vitaminet är ok men allt det andra är skräp. Särskilt maltodextrin och sötningsmedlen.
Maltodextrinet är till för att få dig att dricka mer, se här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Maltodextrin
Sötnmingsmedlen är inte de bästa för hälsan heller, se bla det här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cyklamat
Jag har också svårt att dricka vatten om jag inte kolsyrar det. Det bästa köpet jag gjort är en soda streamer, då kan jag dricka en liter på väldigt kort tid. Ibland smaksätter jag med mineralvatten med smak, tar en tredjedel till halva glaset med smaksatt mineralvatten och sen resten kolsyrat kranvatten. Blir godare än bara flaskvattnet.
Man kan pressa bär och sila. Jag brukar ta hallon eller havtorn (mycket c-vitaminer). Jättegott tillsammans med kolsyrat vatten. Havtorndrycken ser ut som fanta 
Kolsyrat vatten är inte heller så bra. Man får lätt hungerkänslor av det, vilket beror på att övre magmunnen inte stänger sig ordentligt. Känner igen det för jag drack mycket kolsyrat vatten förr, men har nu slutat med det.
Det är väldigt gott med färsk pressad citron i vattnet. Jag går ingenstans utan vattenflaska och det håller sig fräscht länge.
En annan sak jag har slutat med är att återanvända vattenflaskor i plast. Alla flaskor är inte gjorda för det och plasten kan läcka ut i drycken.
Oj, jag tänker på all cocacola jag drack tidigare (i plastflaskor och aluminiumburkar). Jämfört med mineralvatten så känns det senare hypersunt, men å andra sidan så jag gillar att leva lite farligt 
Jag tycker att kolsyrat vatten är jättebra, dricker det varje dag och jag blir inte hungrig av det. Har också en sodastreamer, en riktigt bra investering som dessutom sparar på miljön;)
Om jag inte kolsyrar vattnet så dricker jag nästan ingenting så det lilla extra hungerkänslor jag får kompenserar jag med vattenvolym. Kolsyrat vatten är ett bra alternativ om man har svårt att dricka mycket. Jag gillar dessutom inte citron i vatten…
Jag kolsyrar vattnet sedan flera år tillbaka men har fortfarande svårt att känna hunger eller komma ihåg att äta.
Däremot så varnar jag gärna för smaktillsatserna som har sötningsmedel, ibland flera sorter i samma smak, själva smaken är ju också fejkad.
Käka paprika istället.
det var väl ett underligt råd när frågan gällde hur man får i sig vatten?!
Kan vara bra att läsa hela frågan och inte bara rubriken 
Jag har en kanna vatten ståendes i kylen - då smakar vattnet bättre om du bor i ett område med tråkigt vatten eller gamla vattenledningar. Sen brukar jag ta fram mina stora glas, pressa ner lite lime eller citron, massa is och vatten - då tycker även jag att vattnet är supergott!
Gurkskivor är rätt ok oxå att ha i.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Tusen Tack Alla ska pröva citronvatten och havtorn det lät gott är inte mycket för kolsyrat.
#4 När det gäller plastflaskor så handlar det bara om att återanvända dem. Kan ha något att göra med att plasten reagerar med syre när väl flaskan är öppnad, vet inte riktigt men det har stått om det i pressen.
Och tänk, jag som tycker vatten i sig självt är jättegott. Men det handlar kanske om var man bor hur vattnet smakar. Har varit på ställen där vattnet inte alls smakar gott.
#12 Det jag tänker på först och främst när det gäller plast, är bisfenol A, som utsöndras från plasten om den värms.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bisfenol_A
Så om man återanvänder en plastflaska till kall dryck, kanske det inte är någon fara. Nu är det säkert så att plast innehåller massor av andra skadliga ämnen, men hoppas att de inte överförs till kroppen via drycken isf.

Har läst på flera ställen, kommer inte ihåg vilka sidor eller tidningar, att vitaminer inte gör någon nytta. Möjligtvis då D-vitamier.
Det verkar ju vara bäst att äta så att man får i sig vanlig mat, lchf tänker jag då, för att må bra.
Dyrt med extra vitaminer är det också.
Någon som har läst det samma?
#14 Det är väl klart att vitaminer kan göra nytta men främst om man har brist. Vitamintabletter är inte overksamma…
Varför inte dricka vatten när man är törstig? Förstår inte resonemanget med att man är dålig på det. Det kan vara så att natrium/kalium balansen är fel också..

Jag smaksätter mitt vatten med dessa emellanåt. Inte alltid men ibland……för att variera.
#14 Kan säkert stamma till en viss del, men det finns även multivitamin tillskott som är av samma sort vi får i oss via maten. Sedan ska man ju inte glömma att många av dagens grönsaker osv innehåller väldigt mycket mindre näringsvarde jämfört med bara 100år tillbaka
#9 Sant, var väl lite snabb där ;). Vad är det för problem att dricka smaksatt bubbelvatten?
Bubbelvatten är ju inte bra för tänderna! Speciellt när det smådricks ut flaska med skruvkork under dagen..
#20 Det är därför jag dricker det ur glas…