LCHF dåligt för mig?
Hej! Min pappa och hans flickvän har gått på LCHF ett tag nu. Så jag bestämde mig för det själv. Jag åt så i tre månader. Men jag mådde inte alls bra av det. Det jag undrar är om dessa saker är normala? Dem hände mig. Jag gick ner 11 kg snabbt. Så mitt bli hamnade på 16. Alltså undervikt. Har bara lyckats gå upp 2-3 kg nu Jag fick extremt dålig hud och tappade även massa hår. Båda dessa har blivit bra med "vanlig" kost. Mitt immunförsvar blev extremt dåligt. Var ständigt förkyld och hade hög feber hela tiden. Mina anti depressiva verkade bli verkningslösa. Blev helt nere o ville knappt gå ut. Jag fick riktiga mage problem. Var ofta förstoppad. Och åkte in på akuten flera gånger för det kändes som om magen skulle sprängas. Blev även grymt svullen över magen. Fick kramper i benen. Särskilt på nätterna. Mitt ena öga blev irriterat. Jag kände som ett tryck i huvudet. Kändes som att ögat skulle ploppa ut. Hade även huvudvärk dagligen. Det var ganska många saker. Min fråga är om andra har haft liknande upplevelser? Kanske LCHF inte passar mig helt enkelt? Min pappa o hans flickvän mår bra och jag åt precis som dom. Efter att jag började med min gamla kost som består av typ bara socker, pasta och bröd så mår jag bra igen och är piggare och gladare. Så kan det vara så att vissa helt enkelt inte klarar av denna dieten?

Tycker det låter som du både ätit och druckit alldeles för lite och fortfarande äter och dricker för lite. Om man inte äter kvittar vad man valt för kost som man inte äter.
Förstoppning uppstår om man inte äter och dricker tillräckligt.
Läkemedel fungerar inte om man inte äter och dricker tillräckligt.
Näringsbrist och infektionskänslighet uppstår om man inte äter och dricker tillräckligt. Då kan man inte heller tänka klart och huvudvärk och kramper beror ofta på vätskebrist och brist på mineraler.
Det är livsfarligt att banta och att svälta sig, speciellt om man är ung och inte växt färdigt.
Berätta gärna hur lång du är och vad du ätit och druckit och hur mycket.
Du behöver vitaminer, mineraler samt viktiga fettsyror och spårämnen. Du överlever inte på socker och andra näringsfattiga kolhydratrika livsmedel som bara ger energi. Du behöver tillräckligt med näringsämnen.
Lär dig riktig äta mat istället för industriprodukter. Drick 1-2 liter vatten om dagen! Sitt inte inne framför datorn hela dygnet utan var ute mitt på dagen, åk skidor eller bräda! Börja med en rolig träning där du träffar kompisar, t.ex. dans eller judo. Alla kurser börjar nu! Ta vara på alla möjligheter du har och njut av allt roligt som väntar dig.
Intressant inlägg. Berätta gärna mer om hur du ätit osv.
Det heter ju att LCHF är viktstabiliserande och bra för alla, men kan det faktiskt vara så att det inte är bra för alla? Efter tre månaders ätande så kan man ju inte skylla på omställningsbesvär, men kramperna och huvudvärken kan bero på magnesiumbrist.
En annan tanke jag får är att någon latent sjukdom kan ha triggats igång pga stressen vid kostomläggningen alternativt att symtomen blev mer tydliga. När du gick tillbaka till din "sockerkost" så fick du energi, men näringsbristen borde ju bestå. För du lider ju uppenbarligen av näringsbrist. Om det sen beror på att du äter för lite/dåligt eller pga av att tarmarna inte tar upp näringen som de ska, det vet vi inte. Har du någon annan sjukdom i botten som du inte berättat om?
Tack för att du delade med dig av detta mysterium
.
Jag tycker att det är lite märkligt att säga att "LCHF inte är bra". LCHF är inte en fast meny. LCHF är mat. Mat kan väl inte vara dåligt? Allt beror på vad man äter, hur mycket och i vilka kombinationer, som Anders-S skriver ovan, och det måste anpassas efter individen. Hänsyn måste förstås också tas till ev sjukdomar, allergier och medicinering.
Jag tycker också det ser ut som ett klassiskt exempel på att äta för lite. Det enda som stämmer in på problem man kan få av LCHF är kramper i benen på nätterna men det är ett övergående problem som lätt avhjälps med salt eller magnesiumtabletter.

#3:
Fast även om LCHF inte är en fast meny är det ändå en någorlunda fast idé om makronutrientfördelning. Och i det läget kanske vissa faktiskt skulle må bättre med lite fler kolhydrater än vad de flesta håller sig till.
Fast jag håller med dig om att det nog inte är det som är problemet.
Siimon:
Tänker lite att om man under många år vant kroppen vid att bara äta socker, pasta och bröd så kanske det inte är så konstigt att kroppen slår bakut när den blir utsatt för en så stor förändring. Vissa är säkert känsligare än andra dessutom.
Även jag, när jag 2008 började med kosten, fick ett litet bakslag i immunförsvaret. Mina annars så beskedliga och sällan uppkomna munsår exploderade till flera jättestora den första tiden. Hade även förstoppning i början. Så jag tror att omställningen (som säkert kan vara längre än just omställningen till fettdrift) kan påverka kroppen negativt hos en del. Kanske t.o.m. så mycket att kroppen får svårt att hämta sig av sig själv.
Kanske det vore idé att succesivt ändra kosten samt tänka på det som de andra redan tipsat om. Bra mat helt enkelt, men inte alltför strikt till en början. (Eller alls) Du kan ju äta en del potatis och frukt och liknande och ta ett steg i taget. Att vänja sig av med socker och spannmål borde vara ett tillräckligt stort steg för hälsan som det är. Det andra kan eventuellt komma sen.
"Every point of view is a view from a point."