Hur räknar man?
Hej!
Är det någon som vet om näringsvärdena för olika livsmedel gäller för tillagat eller inte tillagat? Jag hade tänkt äta nötfärs idag och undrar om jag ska ta 100 g rå färs eller om jag ska väga upp 100 g efter att det är stekt? Vill kunna räkna utifrån värdena som står på påsen, ska jag kanske tillägga…
Det där sätter myror i huvudet på mig också…
Jag har frågat om det här tidigare, och bl a fått svaret att eftersom det ändå bara är vatten som försvinner vid tillagning, kan man utgå från råvaran när den inte är tillagad.
Men jag - som kanske är korkad - tycker att det borde vara TVÄRTOM! Så jag väger numer den tillagade maten i stället. Det är ju ändå det jag stoppar i mig.
Kram!
Då var jag inte ensam om den funderingen då!
Hm…är det verkligen bara vatten som försvinner vid stekning? Trodde nämligen att fett sipprar ut också. Men det gör ju inget bara man inte glömmer att slurpa i sig stekskyn…
Jag har också vägt den tillagade maten. Om jag skulle steka det otillagade skulle det bli VÄDLIGT lite tycker jag…!

Jag har alltid mätt i rått skick. Hur tusan ska man kunna skilja på köttfärs, smör, grädde, lök, vaddetnuär, när allt är stekt tillsammans? 
Kanske är jag som är korkad…
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Jag tar också råvaran, jag brukar räkna hur köttfärbiffarna tex. blir så tar jag mänden av alla ingredienser och räknar sedan hur många biffar det blir, det får blir antalet portioner. Det brukar funka bra. Men visst har man undrat.

Visst kan man undra, men jag ser näringsvärden som något ungefärligt och relativt i alla fall. Tabeller innehåller ett genomsnitt, det går inte att räkna fram exakta värden i måltiderna man äter med hjälp av dem.
Min filosofi: Slappna av, räkna efter på en höft baserat på råa matvaror så att du får i dig ungefär så mycket fett/protein du behöver. Känn efter om du är mätt och nöjd och behåller energinivåer och muskelmassa på lite längre sikt.