Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 1761 ggr
maxiq
0

En faster fast i tanken

Jag träffade min faster idag och det är en bastant tant på 60+ som har jobbat som sjuksköterska i 43 år. Just nu jobbar hon med stroke-patienter och hon tyckte att det var synd att det inte fanns några mediciner som kunde göra hennes patienter friska. När de väl kom dit så var det för sent att medicinera och de enda de kunde ge dem var blodförtunnande och kanske något blodtryckssänkande.

Jag vet sedan tidigare att min faster är mycket skeptisk till LC-kost för viktnedgång så jag tänkte att jag inte skulle ta diskussionen om kostbehandling av diverse sjukdomar för det hade jag aldrig tagit mig levande ur.

Precis när jag skulle åka så hade diskussionen kommit in på en läkare på hennes sjukhus som ordinerade stenålderskost och honom hade hon bett fara och flyga flera gånger genom att be honom "gå ut och predika på gator och torg istället". Det sista som jag hörde av henne när jag stod i dörren var rätt intressant "Så länge min hjärna säger åt mig att äta kolhydrater så kommer jag att fortsätta"

Tänk om hon hade lyssnat till sin kropp istället…

Puhlo
3

Alkoholisters hjärnor säger också till dem att dricka sprit. Skulle hon lyssna då också?

Uff, jag gillar inte folk som har helstängda sinnen. Vad hände med att lära sig nytt och vara öppen för nya idéer? :(

maxiq
3

Bra argument där Puhlo! Det ska jag komma ihåg till nästa gång vi träffas och jag har hela hockeymålvaktsutrustningen på mig. :-P

Lära sig nya saker och vara öppen verkar inte vara alltför vanligt förekommande inom vården…

Wildrat
2

#2 Lära sig nya saker och vara öppen verkar inte vara alltför vanligt förekommande, punkt! Jag blir så trött på alla människor som inte tänker och som inte vet om annat än vad som finns precis framför näsan på dem…

matsmurfen
0

Jag väljer här att inte nämna något om sjuksköterskor…

Och pratar istället om läkare. Läkarutbildningen är ju rätt lång och det är väl inte vem som helst som läser den, det kräver en viss "intelligens" för att lära sig allt.

Rätt konstigt då med alla intelligenta läkare som verkar ha svårt för att ta in ny kunskap. Ibland tänker jag att de egentligen inte vill lära sig något; bara det de behövde vid utbildningen…  Sen finns det säkert de som började på utbildningen men upptäckte att det kanske inte riktigt var rätt val; men då var det lite "för sent" att hoppa av, och då är det ju inte svårt att räkna ut resultatet.

Annica38
1

Vet hur jobbigt det är med människor som inte vill förstå!

Min mamma har varit och hälsat på i en vecka nu. Hon är kraftigt överviktig, har diabetes, högt Blodtryck, hjärtsvikt, njursvikt, har haft en stroke mm.

Hon säger att hon är intresserad av lchf och att hon borde prova, hon frågar och ber mig berätta, men hon vill i alla fall inte förstå att hon inte kan äta en hel påse clementiner på två dagar, skropor till kaffet, lightläsk! Hon lyssnar när jag berättar men det verkar som det går in genom det ena örat och ut genom det andra.

Jag har alltid varit intresserad av matlagning och har ofta bjudit henne på nya spännande recept och hon har alltid tyckt om det, men nu när hon vet att mina "nya" recept beror på kostomläggning sitter hon mest och petar i maten och när jag frågar om det smakade gott mumlar hon mest nåt om "sådär"!

Förut, när jag var fettskrämd, var det jag som tjatade på henne att hon inte skulle använda smör och vispgrädde i maten utan magrare alternativ. Och då sa hon alltid att det blir ju så mycket godare, men nu när jag bjuder henne på mat med smör och grädde så är det inte bra i alla fall!

Man blir så frustrerad när människor man älskar tar livet av sig men vägrar förstå det! Gråter

ceicli
0

För ett par år sedan säger pappas hjärtläkare att pappa borde sluta äta bröd, pasta, öl mm. =)

Nu har inte en gammal gubbe lust att göra det, så han äter i stort sett som vanligt. *hmm* (Plus att en fotskada gjort att han gått upp nästan 15kg sedan dess)

Men det finns en och annan i vården som har tagit till sig Lc-kost. =) Vad sköterskan säger har jag tyvärr ingen aning om.

Mamma som varit farligt underviktig gav de någon sorts proteindryck istället för att prata vanlig kost. Hon lade på sig all extra vikt på magen vilket gett henne matsmältningsbesvär. En underlig framgång. =(

[RipleyKatten]
0

Jag slutade bry mig för längesen. This is for me. Min hälsa går ej åt helvete bara för att dom vägrar.

Lynxx
0

De flesta självmord begås med hjälp av gaffel och kniv. :-(

/L

Mooniq
0

Ja, jag lyssnade på min hjärna ända tills jag va 42 sen blev jag förbannad för att nån journalist hade hittat på nåt nytt att skriva om - lugnade ner mig och tänkte- jag måste ju prova för att kunna dissa detta - gjorde så och sen mer än 3 år tbx så lyssnar jag på min kropp istället..

På den årliga hälsokollen så vill dom inte prata kost alls, nu sist tog dom inte ens blodsocker test, jag har nog röda stämplar i journalen om att jag är på utgående eller så…och enligt Aftonlbadet skulle jag varit död sen ett år tbx…

one more -several to go - som han sa i polisskolan…..Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Adur
0

Det är ju en sak att man själv inte hakar på LCHF, att man inte har lust att följa en viss diet osv. Men det där aktiva motståndet har jag lite svårt att förstå. Jag har också skukvårdsutbildade människor i min närhet och de är av någon anledning mest negativa. Ofta får man ju höra att LCHF är som en religion, en sekt och jag vet inte vad. Men jag tycker snarare att det är motståndsrörelsen som tar sig småfanatiska uttryck ibland. I dagens Sundsvalls Tidning har vi ett fint exempel. En krönikör avhandlar det vanliga tugget om vikten av att äta BALANSERAT, samt en vädjan till det Sunda Förnuftet. Vår kära Kostdoktorn får sig en känga också. :-) Men det är ju ingen substans i krönikan. Inga fakta, inget innehåll. Bara en diffus känsla hos författaren att det inte är nyttigt att vara extrem. Usch nej. Bättre att vara balanserad. http://st.nu/opinion/kronikor/1.4246607-en-balanserad-kost-bast?articleRenderMode=default

Robb
0

#7: Samma här.

Adur
0

Hm, snygg stavning jag fick till i #10. Sjukvård tror jag bestämt att det ska vara…

[AntoniautanX]
1

Bara en liten undran……hur gör fastern när hon tankar bränsle, kolhydrater eller bensin?? När hon sitter fast i tanken??Flört

Wildrat
0

#13 Ha, ha. Jag läste det också först…

[AntoniautanX]
1

Hade hon hållt sig till hightfat, så hade hon slinkit igenom lätt som en kesoplätt. Och inte fastnat någonstans.Flört