Leverpastejsexperiment
Jag är fånigt förtjust i leverpastej, kan liksom nästan inte leva utan den och chokladmjölken på morgonen. Samtidigt är jag lat och köper den gärna färdig, för om man tittar i kokböckerna så är leverpastejstillverkning en ganska omständlig procedur med vattenbad och stora slaffliga ungnötslevrar med hinnor som ska putsas.
Men i går fick jag ett ryck av experimentlusta som tror det eller ej föll väl ut. Jag gjorde det så enkelt som möjligt för korrigera receptet kan man ju alltid göra vid nästa tillfälle. Men i alla fall, på konsum inhandlade jag 1 paket ister, 1 paket kycklinglever och ett paket organisk grillkrydda. Jag tinade upp levern så pass mycket att jag kunde skära upp den i bitar så att den fick plats i en stor gryta, sen tryckte jag ner istret och hällde på grillkryddan, alltihop. När det var någorlunda smält så körde jag allt slätt med stavmixern. Sen kokade jag soppan nån minut så att den blev tillagad och smakade av med salt och citron. Hällde upp den i en form med bakplåtspapper och ställde in i kylen. Som sagt var det var ju bara ett experiment.
Döm om min förvåning nu på morgonen när jag provsmakade och fann att det var riktigt gott. Kanske jag skulle haft i mindre salt. Det hade nog räckt med endast grillpåsen, men citronsaften ska jag fortsätta med. Sen så var inte själva isterkakan som flutit upp så himla god, den kommer jag att peta bort i fortsättningen. Som sagt var, det var ju bara första försöket och kan säkert utvecklas mer. Enkelt var det i alla fall och gott.
Grundrecept
1 pk kycklinglever (500g)
1 pk ister (500g)
1 pk grillkrydda, organisk Santa Maria (17g)
Värm och mixa allt i en stor kastrull. Koka upp och smaka av. Häll upp i en form med bakplåtspapper.

Det där låter som väldigt mycket ister till 500 gr lever ;-D Men receptet ser enkelt och bra ut. Tack gud för mixerstaven, vad gjorde man förr? Det här ska testas med hemgjort ister och kanske, ansjovisspad!
Agneta
Låter gott!! Jag gillar att det är enkelt att göra.
Själv experimenterade jag med en ungsbakad variant, också enkel att göra. Den blev jättegod men det jag störde mig på var färgen. Efter ungsbakningen fick den en lätt grönaktig färg. Strax under ytan, inte hela pastejen igenom. Undrar varför det blev så? Jag använde samma sorts lever som du har på bilden, absolut färsk.
1# Ja, det kanske var lite för mycket ister. Jag funderar också på att minska mängden nästa gång. Ganska mycket flöt upp och la sig som en kaka uppepå. Men smakmässigt så var det okej, tycker jag. Anjovis låter gott.
2# Den där gröna färgen kan man se på köpt bakad leverpastej också. Jag undrar om det är gallan som missfärgar. Vad hade du i din pastej?
Det kanske är samma fenomen som med äggulor. De blir ju också gröna…

Tipsar om Margaretas Kycklinglevermousse! Busenkelt att göra, gott, och kan varieras med olika smaksättningar.
500 gr kycklinglever
ca 100 gr smör, rumsvarmt
3 ägg
ca ½dl grädde
1 pkt fryst persilja
kryddor
Jag mixade ihop allt utom äggvitorna. Använde hushhållsassistent, men det går säkert alldeles utmärkt med stavmixer.
Äggvitorna vispade jag tjocka och rörde sen försiktigt ner dom i smeten.
Hällde allt i en bakform och gräddade i 50 min i 200 grader.
Pastejen blev väldigt god och fluffig. Kanske lite för mild i smaken, så nästa gång slänger jag nog med lite vitlök eller brynt lök. Kanske anjovis?
#5 Det är också jättegod, har gjort den ett par gånger. Den är väldigt mäktig och jag kan inte äta mer än en sked åt gången av den.
Medan den ungsbakade blir mer som en köttfärslimpa, fast av lever. Jag serverade den som middag, med champinjonsås och grönsaker.
Här finns många leverpastejsälskare ser jag 

Faktum är att jag inte tycker om leverpastej ;-) Däremot har jag alltid gillat lever! Men för att få i mig mer lever, oftare, (vitaminerna) så kan jag tänka mig att göra leverpastej och ha på t.ex Moniques urgoda knäckebröd. En bit varje dag. Ansjovisspad är en vanlig krydda i särskilt hemgjord leverpastej. Blir gott :-)
Agneta
När jag läser sådan här trådar om leverpastejtillverkning och alla expriment så är jag så oerhört tacksam att vi bor där vi bor, South Australia. Vi köper en polsk leverpastej med 0.9 gr/100 gr kolh! Den är sketagod!
Med finhckad gurka och en skvätt grädde (vid festliga tillfällen) på frökex så är det räddningen vid lata dagar, när matinspirationen är på noll.
Jag fattar inte varför det ska blandas så mycket skit i svenska leverpastejer, det smakar ju helt uppenbart väldigt bra UTAN det.
aswedishsmorgasbord.com
#10 Luktar fel på innehållsförteckningen/näringsvärdes deklarationen där. Med tanke på att lever i sig innehåller en hel del mer kolhydrater än det…. Eller en hel del rent fett istället och inte så mycket lever. Men visst om den är gjord på bara svinlever och mer än hälften rent ister och inget mer…. fast det låter inte troligt, mer troligt tyvärr är att värdet inte är rätt som står på, tyvärr.
Sorry, det är 1.5 inte 0.9.
aswedishsmorgasbord.com
#12 Låter fortfarande fel tyvärr. Nu är det säkert inte några massor mängder kolhydrater i om det inte är mjöl eller potatis eller socker eller liknande i, men man bör alltid dra öronen åt sig på värden som inte är rimliga. I alla fall gör jag det, gör mig misstänksam om de slarvat med något annat också i t ex innehållsförteckningen.
Vad står det att det är i den?