Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 4783 ggr
chapp
0

OT Ögonlaser

Någon som gjort en ögonlaser? Erfarenheter? Jag funderar på det, men är lite skraj…

Man lär bli närsynt av näringsbrist/högt blodsocker sägs det. Jag fick glasögon då jag var nio år. Nu har jag riktiga "flaskbottnar" till glasögon och skulle gärna bli kvitt dem!

nobban7
0

Också nyfiken

frogglan71
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag gjorde det för ca 12 år. Det var det bästa jag har gjort och nu ser jag perfekt. Jag hade -7.50 och astigmatism och det fixades på nån minut.

På den tiden gjorde dom ett öga i taget med väntetid på ett halvår emellan. Var på Sofiahemmet. (Hade ordentliga flaskbottnar)

Henkez
0

Det skulle vara intressant att veta vad det är som gör att vissa blir närsynta. Själv har jag månadslinser som man kan sova med också så jag tycker inte det är så besvärligt.

MimLan
0

Gå och gör en riktig undersökning.

Det är inte självklart att det går att operera med laser, så att fundera på det innan man vet om det är ett alternativ blir lite onödigt. Jag har t.ex. opererat in linser (ICL) istället. Också på Sophiahemmet/Stockholms ögonklinik.

[ngupa]
0

Jag gjorde en LASEK här för drygt 4 veckor sedan och jag förväntade mig en  näradödenupplevelse efteråt. Givetvis förutsätter man att själva op är smärtfri  Flört

Men jag måste säga att det inte var så himla farligt, det gjorde (på mig) inte ont alls, det kändes som om man skurit en helvetes massa lök och det svider och ögonen rinner. Ont? Nej.

man får hem 2 piller  att sova på och en karta citadon, så visst man ska förvänta sig några jobbiga dagar om man måste göra en LASEK.

jag bytte också lins (RLE) i ögat i nov förra året och detta var den sista lilla justeringen ajg behövde göra för att nu kunna se till "döddagar", hoppas dom dröjer nu då.

Sök upp Memira eller annan ögonklinik och be om en unersökning för att se vad just du måste göra.

somengerbera
0

Jag gjorde en LASEK/ELSA tror jag att det hette för fyra år sedan.

Själva operationen gick jättebra, fick en lugnande tablett innan och sedan bedövning i ögonen.
Efteråt hade jag jätteont! Mest i det ena ögat.
Men med tabletter och bedövningsdroppar i ögonen så gick det bra och det varade bara i ca tre dagar.

Jag är verkligen supernöjd med operationen och jag hade gjort om den igen om jag hade behövt. Det var värt vartenda tår! :-) Håller med #5, ögonen och näsan rinner i början. Tror att jag snöt upp en hel toarulle under den två timmar långa resan hem :-D

Jag hade uppskattat att få veta innan min operation att det skulle göra så pass ont som det gjorde. Det gjorde jätteont, men jag kunde hantera det med hjälp av smärtstillande och det var absolut värt det!

shamani
0

Min son har gjort en lazeroperation på sina ögon och han är väldigt nöjd. Något av det bästa han har gjort, säger han. Det var snart 3 år sen. Han hade lite ont efteråt för han missade infon om om droppar och smärtstillande…

chapp
0

Tack för alla svar. Alla positiva. Själv är jag livrädd för allt som har med kirurgi att göra så det där med lugnande tablett lät bra.

Närsynthet har att göra med blodsockernivåer, vad jag har kunnat klura ut. Om det är vetenskapligt bevisat vet jag inte.

shamani
0

Nja, det kan nog vara så, men jag har varit närsynt i 36 år och har nyligen fått diabetes. Dålig syn har nog säkert hälften av befolkningen… Dock inte diabetes. Flört

[ngupa]
0

jag är övertygad om att synfle hänger ihop med vår "utmärkta" kost…

vi får ju den redan i fosterstadiet.

[Sias]
0

P g a att vi människor fortfarande fungerar som på stenåldern behövs det nog att vi anpassar oss till det, på flera olika sätt - utöver kosten (kost a lá stenåldern håller ju de flesta LCHF-are sig till i stort sett).

Bl a hur vi använder våra ögon, sköter om dem, tränar, etc. 

På stenåldern använde människor sina ögon aktivt - i dag, stirrar & glor vi mest rakt fram i ett & samma läge. På en data/TV-skärm, m m. Växlar sällan från nära till avlägset håll, etc.

En bra bok om detta är "Hur man ser bra utan glasögon" (övningar, m m för att förbättra sin syn/ha bra syn  och förklaring till vad som påverkar vår syn - utöver kost och hur vi använder ögonen).

I 2000-Talets Vetenskap. 21 mars 2008 - finns en intressant artikel om en dam, 79 år - som när hon var 66 år bestämde sig för att slippa använda glasögon (hade då som mest 6 par att växla mellan).. Efter ett års trägna övningar (8 minuter varje dag) hade både hennes närsynthet, översynthet och astgmatism försvunnit). 

Kanske det kan inspiriera någon - jag blev det iallafall!

Chapp Hoppas du hittar det som passar dig bäst. Lycka till.

lakritz
0

Jag gjorde min första operation för fyra år sedan. Själva ingreppet (LASEK) gick fort och de tog bägge ögonen samtidigt. Jag tillbringade tre dagar efter operationen i mörker. Ögonen och näsan rann om jag klev ut i ljuset men det gjorde inte ont, jag fick med mig både lugnande och smärtstillande hem. Om solen sken behövde jag ha solglasögon både inne och ute i ungefär två veckor efter operationen, jag blev väldigt ljuskänslig en tid.

Innan operationen hade även jag flaskbottnar, ca -12 på ena ögat och -13 på det andra och de förberedde mig på att det inte skulle bli hundraprocentigt eftersom mitt synfel var så kraftigt. De hade rätt… För två år sedan gjorde jag en till operation för att rätta till det sista och det var likadant då. Tre dagar i kolmörker och två veckor med solglasögon.

Trots att jag var tvungen att göra det två gånger så är jag mycket nöjd. Jag har blivit av med ett handikapp som har kostat oerhörda slantar. Jag räknade på linser och glasögon och insåg att jag skulle spara in operationskostnaden på två år och det är helt klart värt det. Jag har rekommenderat en operation till alla glasögonbärare jag känner.

chapp
0

Jag har beställt tid för undersökning nu! Jag är övertygad om att närsynthet är en välfärdssjukdom. Exakt hur vet man inte men det är en av alla symtom på det metabola syndromet. Varför har jag, mitt syskon och nästan alla kusiner glasögon från tidig ålder? Varför fick föräldragenerationen glasögon först på äldre dagar? Likaså morföräldra-generationen. Nått är det. Och skyll inte på datorerna, för jag tillhör inte den generationen. Jag är född på 60-talet och tillbringade min barndom med lek, inte framför dator/TV.

[ngupa]
0

313 preic vad ajg gjorde också var ute och lekte mest hela tiden och senare läste jag böcker jämt…. fast då hade ajg redan glasögon.

Emea67
0

Ok detta är intressant, jag är graft agstigmatiker och långsynt. Har hört, det var några år sedan 4-5, att det inte är någon idé för mig då ingen kommer att vilja göra det men jag kanske skulle söka upp någon klinik  för undersöknning/bedömmning.

MimLan
0

#15 Gå på en undersökning. Det finns fler alternativ än laser och vad för op man kan göra beror inte bara på vad för synfel man har, utan hur hornhinnan är beskaffad, något få vet på förhand.

Sindri
0

Jag läste någonstans - kan ha varit i samband med någon som skrev om Weston Price undersökningar om tänder hos naturfolk - att både alla tandställnignar och glasögon beror på kolhydratstinn kost under uppväxten.

Teorin är att kolhydrater är ett "raketbränsle" som får vissa kroppsdelar att växa för fort och andra hinner inte med - därav för stora tänder för tidigt och ögon som inte får plats i ögonhålan.

Ledsen att jag inte kan komma ihåg var, om någon kan locka Zepp till tråden vet han säkert besked.Glad

Här var det ju kolla från inlägg #16, men jag har även läst det någon annanstans.

Tja - vad säger man - alla mina barn är uppväxta på grötfrukost, alla har haft tandställning, alla utom en har glasögon…

Emea67
0

Jag är då född med mitt synfel skulle haft glasögon sedan tidig ålder men fick dem inte för än 7 års ålder. Minn dotter har tandställing samma bettfel som min mamma, en systerdotter till mig har samma bettfel fast justerat nu = ärftligt. Sonen har inte detta bettfel men troligtvis ett annat och kommer kanske få tandställning senare men han har glasögon och det beror på att han har ett neurologiskt problem. Så är inte så säker på att det kan skyllas på kolhydraterna till 100%.

Sindri
0

Nej, det menar jag inte, men visst funderar man ibland över att fler och fler tycks behöva både glasögon och tandställning.

Precis som man även innan de snabba kolhydraternas intåg kanske kunde få både cancer och diabetes.

Under min skoltid var det ytterst sällsynt med både tandställning och glasögon.

Och hur skulle våra förfäder kunnat överleva om de alla behövde glasögon från 40 års ålder för att kunna utföra arbete på nära håll, det som vi dag kallar läsglasögon?

Nej, de levde inte så korta, eländiga liv som vi gärna tror, man har hittat mycket gamla skelett av både resliga och gamla människor.

Läs gärna om Weston A Price.

Emea67
0

Jo jag håller med att de inte levde kortare liv "förr"!

När är du född?

Själv är jag född 1967 och under min uppväxt tycker jag att det är lika många nu som då som har glasögon och tandställning, kanske att de som har tandställning är färre idag då man bara rättar till tänderna om det verkligen bheövs och inte för "syns" skull för att det kostar en massa pengar!

Att man skyller mycket på kolhydrater är ok tycker jag då det finns och förbrukas för mycket och ingen tycker att det är fel!, föeutom vi LCHF:are då. Man vill skatte höja fet mat men att höja skatten på sockerstinn mat skulle vara bättre tycker jag!!

starhawk
0

Jag växte upp under 50-60-talet med massor av kolhydrater, men jag är långsynt (och långsint) och har behövt glasögon först på äldre dar. Tandställning har jag haft men det berodde inte på platsbrist utan på att framtänderna ställde sig på tvären. Vad det berodde på fick jag aldrig reda på men inte var det platsbrist eftersom tandställningen bara vred dom rätt utan några ytrymmesproblem

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

chapp
0

Imorgon är dagen D, då ska jag göra min laser-operation!

Jag frågade förresten optikern på kliniken vad närsynthet beror på. Hon sade att ögat (kommer inte ihåg vilken del nu) hade haft för hög tillväxttakt. Något raketbränsle hade jag fått i mig alltså. Såklart all den Eterna-müslin och skogaholmslimpan och oboyen och marmeladen jag åt på 70-talet när jag fick mitt synfel.

yvonnel
0

Vilken bra frågeställning, jag har funderat fram och tillbaka. Nu har jag haft glasögon i 50 år. Jag var 18 år när jag köpte mina första glasögon, hade behövt dem tidigare men hade inte råd. Hade/har kraftig astigmatism + lite närsynt.

Minns hur hemskt det var när jag kom ner till tunnelbanan på Götgatan med dessa nya glasögon, spåren kom rusande emot mig, jag hade knappt sett dem förut som annat än nåt mörkt i ett hål.

Men faktiskt är jag ganska trött på att ha glasögon på näsan och ofta känner jag att ögonen är väldigt trötta och irriterade.

Men sen kommer tanken på min ålder, ska jag göra en så pass dyr behandling så här sent i livet, är inte det ett slöseri?

Henkez
0

Det är intressant det här med vad som orsakar synfel och att kanske socker/kolhydrater kan ha nånting att göra med det. Jag är lite trång i näsan också och har kronisk nästäppa, kanske kolhydrater är orsaken till det också.

Sindri
0

#24 Beror lite på vad som orsakar "trängseln". Eftersom socker/mjöl är inflammationsdrivande kan det vara svullna slemhinnor. Jag fick väldiga problem med nästäppa när jag använt för mycket Nezeril under en graviditet. Det har blivit mycket bättre sedan LCHF, men jag känner av det ibland.

#22 Chapp - önskar dig verkligen lycka till!!!
Själv skulle jag gärna slippa alla dessa glasögon, för att inte tala om att växla mellan läs- och solglasögon, speciella läsglasögon med solglas mm mm. Men mitt synfel är det där som gamal får med en muskel som stelnar och det har jag hört att man inte kan operera. Har provat alla sorters linser, men inga funkar på mig.

Torparmor
0

Jag tycker vi förenklar om vi skyller allt på kolhydrater. Jag och mina syskon är inte uppfödda på en massa kolhydrater, och jag åt inte godis, äter inte ens nu. Mina ögon växte inte symetriskt i början av tonåren och resultatet blev närsynthet. Ingen av mina syskon fick samma problem.

Lycka till med operationen. Många av mina arbetskamrater har gjort laseroperation och är helnöjda.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

chapp
0

Dag fyra efter operationen och jag sitter här och skriver! Har inte perfekt syn ännu förstås, det tar några veckor innan man kan uttala sig om synfelet är helt borta. Vilken frihet! Jag har haft glasögon nästan så länge jag kan minnas, stora flaskbottnar. Det kostade en del men glasögon och optikerkontroller är ju inte gratis heller.

Kolhydrater ger ju allmänt en för hög tillväxttakt, det är allmänt känt. Om ett organ sticker iväg och växer oproportioneligt så kan det logiskt sett bero på för mycket raketbränsle. Gudarna ska veta att jag ätit för mycket kolhydrater i min barndom. Men synfel kan säkert ha en mängd olika orsaker. Min enda bror har också synfel.

chapp
1

Tänkte att jag skulle knyta ihop tråden så här på nyårsafton, med att berätta att jag nu varit på uppföljande synundersökning. Synen är perfekt.

Jag som hade -6,5 och - 7,25. På bara några sekunder brände dom bort 0,124 resp. 0,131 millimeter, så exakt att synen blev perfekt. Tänk vilken teknik…

Optikern visade mig ett jättestort "K" på syntavlan och sa: den här bokstaven kunde du inte se utan glasögon förut!

Gott nytt!