Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7373 ggr
Marianns LCHF Mat & bak
4

Fakta om kokosnötsmjölet

Som säkert alla vet så är ju kokosnötsmjölet (det äkta sådana) mitt basmjöl, detta mjöl är inte så dyrt då man betänker att man använder såpass lite av det i bakverk och bröden.  Kilopriset är oftast i butik 189 kr. Inte 1000 kr som somliga tror…

Eftersom det råder missförstånd om vad som är det äkta kokosnötsmjölet och man kan ibland se i vissa bloggar att man rekommenderar 6 dl i godisrecept, så vet alla som bakat med det äkta mjölet att detta kan omöjligt stämma. Det är ju synd att alla kallas för kokosnötsmjöl då det är en stor skillnad på dem. Den regeln som är det bästa att bara veta om är att äkta kokosnötsmjöl (som jag bakar med) får endast innehålla 4 gram kolhydrater per 100 gram mjöl. Innehåller det mer mellan 20-30 gram är det fel mjöl och är ett mjöl som är baserat på torra kokosflingor  malda till mjöl. Detta mjölet beter sig inte som AmanPranas mjöl som är en helt annan produkt.
Sedan rekommenderar jag  att inte köpa omärkta påsar av kokosnötsmjöl, då är risken stor att det är fel mjöl. Ju billigare mjöl ju större risk att det är fel. Tänk själv att baka något gott med 6 dl av ett mjöl med kolhydratshalt på 20-30 gram!!

AmanPrana som är kanske det kokosnötsmjöl de allra flesta köper, de säger så här om sitt mjöl:

Kokosmjölet görs av enbart FÄRSKA ekologiska kokosnötter (ej copra!) som rengörs och öppnas och sedan skärs kokosköttet i mindre bitar som får torkas enligt HACCPS metoder som är en standardiserad arbetsmetod som beskriver hur man systematiskt kartlägger, bedömer och kontrollerar faror i livsmedelsproduktionen med syfte att livsmedel ska vara säkra för konsumenten. Det kan vara mikrobiologiska, kemiska, allergena och fysikaliska faror. Metoden har utarbetats inom FAO. Sedan kallpressas kokosen för att separera olja och vätska från köttet som sedan tvättas flera gånger innan det torkas varsamt och pulvriseras till KOKOSMJÖL.
Mjölet innehåller inga tillsatser och den höga fiberhalten och det låga kolhydratsinnehållet faller sig naturligt eftersom man pressat bort i stort sett all vätska och olja från köttet. Näringsvärden är fastställda av SGS lab som är en av världens största företag som gör bl.a kemiska analyser på livsmedel. Kokosmjölet är också Certifierat av the official gluten free UK association CUK-M-081Coeliac.uk. Att skriva att näringsvärdet varierar är standard på rena naturprodukter,  att skriva motsatsen skulle däremot vara mycket “MISSTÄNKT” då det inte är en standardiserad produkt.

Vill man läsa ännu lite mer om kokosnötsmjöl är detta en bra länk. MENDELEY

Marianns LCHF Mat & bak
0

Vore ytterst tacksam om denna fakta på något sätt kunde spridas, då  en del bakar med det felaktiga kokosnötmsjölet och misslyckas. Rynkar på näsan

[Pennylane1]
0

fast kopra ÄR ju själva kokosnötsköttet så de använder väl per definition kopra, annars var det bra information!

Sammet1
0

Nej, kopra är det torkade kokosnötsköttet. Här används färskt.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Wildrat
3

Så det här är alltså vad de gör med resterna efter de pressar ur oljan? Intressant och praktiskt… Då kan man använda nästan hela nöten det är ju väldigt ekologiskt.

Marianns LCHF Mat & bak
1

#4 Skrattande och detta har nog troligtvis alltid gjorts då folkslag varit super på att ta tillvara ALLT!

Fjrebqll
1

Hazard critical control points, dvs BRC!

Sweli
0

Då är denna kokosmjöl OK?

Den innehåller bara 3g kolhydrater. 40% fiber.

Coconut Secret, Raw Coconut Flour, 1 lb. (454 g) $5.81 $6.19 (6% Off)

Fjrebqll
0

7 8g per 14g står det ju

[Pennylane1]
0

men det verkar ju lurt, skulle det ha över 50% kh det kan väl inte heller stämma?

Andina
0

Tack Mariann, för bra information! Glad

#7-9 - Ja lite kryptisk verkar info'n vara…

Totala mängden kh är uppenbarligen 8 gram per 14 gram (=serveringsportion) - mer än 50 %. 
Frågan är om man bör ta hänsyn till digererbara kh och inte? Jag vet att kh-angivelser i USA m fl länder skiljer sig från hur vi redovisar dem… Men minns inte alls längre hur det skiljer sig… Blir inte klokare av att det står 1 g socker också, per serveringsportion…

Nå'n som är lite smartare än jag (och det behöver inte vara mycket alls då, eftersom jag inte är smart alls…;) )?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Marianns LCHF Mat & bak
0

jag fattar nada av USA sätt å räkna, jag håller mig till "svenska" mjöler Flört

Sweli
0

De är lite märkligt detta med USAs sätt att räkna.

Det enda jag kan säga är att jag använder den ofta och den höjer inte mitt blodsocker så mycket.

Jag vet att man ska dra av fiber mängden från kolhydrat mängden för att få den "svenska" räknevärdet.

Andina
0

#12 - Om det "räcker" med att ta bort de 5g fibrer som anges per portion, så blir det 3 kh kvar/14g kokosmjöl.

Per 100 g skulle det motsvara ca 21,43 kh om jag räknat rätt…
Det låter ganska mycket ändå, i så fall… Men jag vet ju inte hur mycket man använder och hur mycket 100 g kokosmjöl är (i t ex dl)

Men det som förbryllar mig om det nu inte är lågkolhydratmjöl är, att de benämner den som lowcarb… … Obestämd?

Hoppas det dyker upp nå'n som kan "översätta" den amerikanska innehållsförteckningen - vad gäller kh…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Fiana
0

#7 Nu blir jag lite ledsen dock, jag har ju räknat ut den där redan till dig - och i detalj hur man räknar ut det på likadana varor som deklareras på den sidan.

Som jag sa då (men tydligen trodde du inte på min förmåga att räkna matematik?) hör den just till de sorter med ca 20gram kolhydrater per 100 gram - och man kan inte förvänta sig samma resultat i recept som den sort som Mariann använder. Dock är det som jag sa då oftast inte några jättemängder kokosmjöl man använder så kolhydratsmängden blir inte så himla stor totalt. Men i recept kan det spela stor roll.

#0 Misstänker du hänvisar de 6 dl till ett recept Monique har, den mängden låter skumt mycket även med de sorter som har lite mer, det är ju fortfarande mycket fiber…. Undrar vad hon fått tag på egentligen..

Seglarina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj då, jag som trodde att jag köpt bra kokosnötsmjöl (samma som på bilden i inlägg #7). Jag har just tagit ut den andra satsen av Mariannes pepparkakor ur ugnen. Här kommer den första, jag garnerade med en mandel:

Seglarina
0

I den andra satsen skar jag jämnare, men mandeln tog slut. Tycker dom blev lite torra. Är det LCHG butiken som har bättre sort då?

[Pennylane1]
0

aman prana. finns lite här och var, jag har köpt det på hälskokosten. Finns även på en Icaaffär här i närheten har jag sett. (Välsviken Karlstad)

Marianns LCHF Mat & bak
0

jag känner INTE till den i #7 så om en vet jag intet.

jag använder AmanPranas mjölsom har 4 gram kolhydrater per 100 gram.

Om jag minns rätt så är 1 dl ca 100 gram(90 nått), orkar inte springa å väga igen…

Sweli
1

#14 Fiana,

Du behöver inte bli arg. Jag tror på din matematiska förmågan.

Jag bara tyckte att det var så god, kanske därför att den innehåller mer kolhydrater.

Jag vet att i USA ska man ta dra bort fibrer från kolhydratmänden.

Men från och med nu ska jag köpa AmanPranas Skrattande

Det måste vara LCHF kosten, minnet är inte så bra (Aftonbladet idag)

yvonnel
0

Annars kan vi ju vänta på att Gun92884 får tid över att förklara hur det är.

Andina
0

Jag tror nog att svaret redan finns här… ;) Som jag ser det, så är cocosmjölet i #7 ett mjöl som innehåller ca 20 g kh/100 g. Men - om jag har fel - så hoppas jag på en förklaring som reder ut det för mig i huv'et! ;)

konichiwa
0

Bra att jag fick veta att den här innehåller 20g kolhydrater/100g.

Jag läste bara 3g och köpte två burkar :-(

Får väl använda det de få gånger jag gör pannkakor.

[Pennylane1]
0

men om det äör lika lätt som annat kokosmjöl så kanske man har ca 80 gram till ett bullbak och får man ut minst 10 bullar (jag får ut 12 normalstora på Marianns sats) så blir det trots allt bara ett par gram per bulle.

konichiwa
0

Bra där penny! Så kan man också tänka.

Fiana
0

#19 Men uppenbarligen då du skrev igen om och frågade om den refereande att den skulle innehålla 3 gram visar ju att du antingen helt redan glömt bort det jag hjälpte dig visa hur det räknades, eller helt sonika struntade i det.

#13 Du räknar helt rätt

#22 Kom bara ihåg det är precis samma "problem" med i princip allt du kommer handla från amerikanska sidor, du måste räkna om innehållsförteckningen för att få motsvarande värden så som det anges i Sverige.

#23 Precis, blir knappast inte några jättemängder ändå, problemet ligger mer i att recept resultat inte kommer bli samma då det uppenbarligen är ganska ordentligt olika produkt (den sorted med ca 20 gram kolhydrater/100 gram har ju t o m mer kolhydrater än ren malen kokos, mycket mer till och med - så vad som tagits bort i de båda olika bör skilja en hel del).

Sweli
0

Uppenbarligen från samma tråd la jag mer vikt på Pennylanes inlägg.

Man använder så lite av den så det blir i alla fall väldigt lite kolhydrater.

Det var det som mest fastnade i huvud, förmodligen.

God Jul Skrattande

hemul
0

Jag undrar om det inte är tvärtom, att det med mer kolhydrater är det riktiga kokosmjölet och det andra egentligen är det som brukar säljas som fibertillskott, men då ofta till ett lägra pris.

Missförstå inte, för våra syften är ju mindra kolhydrater bättre, men kokoksmjöl fanns nog innan LCHF. Om man googlar på engelska finner man gott om kokosmjöl med mer kolhydrater men jag lyckas inte finna något med så få som Aman Prana.

Fiana
1

#27 Så kan det säkert vara, man ska nog vara försiktig med att prata om äkta eller inte i alla fall när det är fråga om fortfarande en vara med inget annat i. Men sen är det ju viktigt att det framgår att det finns olika sorter som går under samma namn och är helt olika produkt - i alla fall när det kommer till baksammanhang. Kanske borde det med den låga mängen mer rättvist kallats för "Kokosfibermjöl" för att säga mer vad det är, dvs något som är liknande produkt som t ex pofiber(potatisfiber) och fibrex(betfiber) än t ex mandelmjöl - då blev nog mer den väldigt låga doseringen som måste till vid bakning etc. kännas lite mer "logisk" för många? Man har ju sett några exempel på folk som misslyckats att baka med kokosnötsmjöl då de försökt ersätta nötmjöl eller "vanligt" mjöl med liknande mängd och det har ju inte gått så bra. (och naturligtvis tvärt om, där de försöker ersätta kokosnötsmjöl ur recept med lika mängd hasselnöt eller mandelnötsmjöl).

hemul
0

Ja,precis. Det ser ingen annan förklaring än att Aman Prana är ren fiber. Jag har en mailkonversation igång med en tillverkare. Får nog inte svar förrän efter jul men jag ska rapportera vad de säger.

Här är ett erkänt bra märke (om man ska tro WAPF). Det ligger också på över 20 g.

http://www.tropicaltraditions.com/organic_coconut_flour.htm

[Pennylane1]
0

ren fiber är det inte, 61% deklareras på påsen.

Marianns LCHF Mat & bak
0

"Äkta" blir för mig det mjöl man kan baka mina bakverk med och för den delen andras. Det andra mjölet fungerar ju inte, precis som ni säger.

Så i den termen är det äkta. Glad

Marianns LCHF Mat & bak
0

Om de andra mjölerna innehåller så mkt kolhydrater måste det ju också smaka massa kokos?

Marianns LCHF Mat & bak
0

HÄR verkar finnas ett med lite kh och inte amanprana

hemul
0

Vad är det för märke då? Det står ju inte.

Fiana
0

#30 Fast det är ju inte t ex pofiber eller fibrex heller

#31 Går nog att baka med många av de andra också, men det blir ju inte samma med samma recept med olika produkt (blir ju lika fel om du tar ett recept skapat med ett av de sorter som nämnts ovan med ca 40% fiber och försöker använda det som är 60% fiber)

#32 Har inte provat några av de sorterna, men för mig smakar det ordentligt med kokos från det med 60% fiber och 3% kolhydrater också. Så kan nog vara individuellt.

#33 Tror faktiskt det är det, samma alltså - texten poängterar på precis samma sätt som den levererade texten som används översatt på t ex lchf-butiken också

hemul
0

Tropical Traditions har rätt mycket recept. Kolla på det här för en enstaka hamburgerbrödbulle.

http://www.freecoconutrecipes.com/recipe_Single_Gluten_Free_Burger_Bun.htm

1 msk kokosmjöl. Hur mycket kan det väga? Om vi tar i och säger att det väger 15 g så blir det runt 3 g kolisar då, men antagligen väger det väl inte så mycket.

Mitt har kommit, men jag har inte orkat hämta ut det. Väntar ett paket till och vill inte gå två gånger eftersom det är ett rent h-e efter postens omstrukturering. Ångrar mig nu, för det där ser gott ut!

Fiana
0

#36 Ja, nej i de flesta recept blir det ju inte mycket alls även med de sorter som det är lite mer i - men om det är tal om 6 dl som nämnts (misstänker det är från Monique-Lifezone's blogg då hon har ett sådant recept) då får man nog undra… fast undrar vad det är för sort hon fått tag på - det borde inte gå att få i så mycket ens om man väljer vanliga malda kokosflingor. Men blir onekligen svårt att utbyta recept om alla använder olika produkt under samma  namn!

Tror det nämndes ovan här att 2 msk är ca 14 gram tror jag (2 tbsp (14 g))

eljope
0

Jag tycker alla kokosmjöl jag testat smakar lika och beter sig lika när man bakar.

hemul
0

Svar från Coconut Secret.

_Thank you so much for taking the time to send us such
a thorough reply! Aman Prana does appear to be more of
a high fiber source rather than a flour. It appears
to provide 10g of fiber per 1 tablespoon serving. Our
serving size is 2 tablespoons which provides 6 grams
of fiber. The protein content of Aman Prana seems to
be 20 grams per 100 grams of "flour". Our Coconut
Flour has approximately 25 grams of protein per 100
grams. I will forward your e-mail to the owners of
Coconut Secret with special note of calorie
discrepancy. Thank you for bringing this to our
attention.

Many sincere thanks for your support of our products.
I wish you a lovely holiday weekend!_

Mitt första bak var ett recept från Tropical Traditions. Deras mjöl är mycket likt Coconut Secrets näringsmässigt. Ändå fick jag ta jättemycket mera vätska (i form av ägg som stod i receptet och mjölk som jag hittade på själv). Det blev bara en fast klump som satt fast på vispen nämligen! Så nog verkar det kunna skilja alltid - t.om. när sorterna verkar lika. Hur bra som helst blev det ivf. Senare har jag bakat ett eget påhitt med ägg, mjölk och hälften kokos och hälften pofiber. Det blev bäst smakmässigt, lite grövre liksom.

Sweli
0

#33 Det verkar bra och bra pris