LCHF effekter?
hej!
Jag har nu ätit LCHF över två månader. Mår bra av detta. Har diabetes typ 1 och har minskat insulinmängden och har ett bra blodsocker.
Ni som vet eller ni som har egna erfarenheter så undrar jag följande gällande symptom som jag fått om det har med LCHF att göra och om det kanske försvinner?
1. Jag har fortfarande jättelågt Blodtryck och blir jätteyr varje gång jag reser mig upp.
2. Jag har de senaste veckorna varit EXTREMT trött??????
3. I lördags åt jag godis för första gången på länge. Fick på kvällen huvudvärk som fortfarande sitter i efter 2 dygn? kan det bero på allt socker eller kanske det "kvalmiga" vädret som varit?
4. Jag har under dessa två månader tappat väldigt mycket hår? När går detta över?
Jag äter ungefär följande:
Kl 06,00 Turkisk yoghurt med 2-3 msk av blandning, kokosfligor, solrosfrö, valnötter, hasselnötter, mandel, kanel, pumpakärnor
Kl 9,00 En burk makrill i tomatsås
Kl 12,00 Kött/fisk/fågel, cremefraiche sås, sallad av vitkål, tomat, gurka Alt. stekt ägg m bacon
Kl 17,00 Ungefär samma som kl 12,00
Jag skulle verkligen uppskatta svar!!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Blodtrycket kan ta ett tag innan det blir ok men det kan fortsätta vara lågt ändå. Testa att ta mer salt och motionera, det är det enda jag vet som kan hjälpa.
Trötthet kan bero på många saker. För lite mat, för lite vatten, för lite salt och/eller brist på nån vitamin eller mineral. Du får testa dig fram helt enkelt…
Huvudvärken kan bero på det du funderar över men också de saker jag tar upp ovan. Också en sak du får prova dig fram till vad som hjälper… Är det pga kolhydraterna eller värmen borde den dock försvinna snart.

I dag står det om håravfall på Gottelisas blogg.
Lakritsrot höjer blodtrycket. Det finns lakritspastiller (100% lakrits) hos bla LCHFbutiken och Renée Voltaire.
Bland inläggen till vänster här på sajten finns en post som heter "Vi som har högt/lågt blodtryck". Där hittar du flera trådar om lågt Blodtryck.
Det går också att använda sökfunktionen "sök på sajten" nästan längst upp till vänster. Skriv in lågt Blodtryck och klicka på sök.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Det kan vara flera saker samtidigt, både kosten, hormoniella omsvängningar samt värmen!
Iallafall, har man typ 1 är man inte helt frisk, omställningen kan ta längre tid, en del får kämpa på ett halvår innan kroppen ställt om sig och blivit mer stabil.
Sen så.. typ 1 är inte alltid insulinresistenta, deras celler kan ofta änvända glukos på ett annat sätt än typ 2, de bör hålla ner kolhydraterna till ett minimum eller tills blodsockret blir bra iallafall!
Typ 1 kan ofta ligga på ett högre kolhydratintag, där handlar det mer om att hitta en balans.
Tappar hår gör man vid fasta, bantning och kraftiga hormoniella omställningar bland annat.. kallas tillfälligt håravfall!
Hårsäckarna vilar ett tag och avvaktar hur det blir framöver.
Den vanligaste biverkningen av LCHF är förutom viktnedgång lägre Blodtryck.. vilket för de allra flesta är bara bra.. men är man lågtryckare kan det bli rätt jobbigt.
Salt använder kroppen för att hålla uppe blodtrycket , den tar upp salt i blodet och vatten följer med via osmos, blodvolymen ökar och därmed trycket!
Salt och vatten är essentiellt, se till att få i dig tillräckligt.. dricker man bara vatten spär man ut electrolyterna!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack så mycket för svar!
ytterligare en biverkning som både jag och min man har. Jättedålig andedräkt!!!! Vad beror det på? Går det över? Kan man göra något åt det?

Grattis.. det kallas för Ketobreath, du andas ut ett överskott av ketonkroppar, som är ett resultat av fettförbräningen!
Såvida det inte är Dragonbreath.. vilket beror på att man använder protein som bränsle?
http://www.phlaunt.com/lowcarb/19063904.php
Man brukar säga 1-2 gram protein per kilo och dag i snitt.
http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html
Men jag tror nog mer på Ketobreath iallafall, för de flesta går det över när kroppen vä lyckats stabilisera sina energiresurser och hur de skall användas.
Tur att ni bägge luktar då iallafall! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nu är det här inlägget gammalt men jag har bloggat om håravfall om det är någon annan som undrar. Min dotter gick ner mycket i vikt,då 26 kg och började att tappa håret i sommras. Mer om det kan ni läsa på min blogg
http://blogg.amelia.se/gottelisa/2011/12/30/haravfall-av-lchf/
Välkomna till Lchf livet för Gottelisa http://blogg.amelia.se/
nu kommer jag inte in på bloggen men det är ju lite synd att kalla det håravfall av LCHF, många läser väl brara själva rubrikerna… om hon gått ner 26 kilo är det väl snarare håravfall av viktndegång? Det är väl en vanlig bieffekt vid viktnedgång per se?
Precis Pennylane, inne i texten står det dessutom att det är pga viktnedgången och inte LCHF, håret fallit av. Så rubriken är kanske lite knasig.
Ja det är lite onödigt att ge bort ammunition till dem som vill attackera LCHF
Tack söta JMW för den söta hälsningen! Jag blev så glad så!!! 
Jag tappade halva hårmängden, har stubb över halva huvudet nu och på vissa ställen var jag kal. Men jag har även hypotyeros så bestod nog av viktminskning( jag gick ner FORT) samt hypon. Nu växer håret som bara den, bara fult med tofsar och stubb lite överallt;)
Så håret kommer tillbaka!!