Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 7120 ggr
Lillianna
1

Hormoner? Klimakteriet? OT

Jag är förvirrad! Var på vc igår och gjorde mitt ordinarie cellprov. Passade på att berätta om mina sköra slemhinnor och om urinvägsinfektionerna jag haft senaste halvåret och som fortfarande inte känns hel borta trots penicillinkur och återbesök som visade noll bakterier.

Sköterskan som gjorde cellprovet smöjde med Ovesterin + att jag fick köpa med mig vagiatorer hem för egen behandling. Men nu när jag läser om detta läkemedel på nätet står det att klimakteriebesvär behandlar med Ovesterin. Men jag är bara 35 och det var 2 år sedan jag födde barn. Har min kropp lagt av redan eller??? Jag har hormonspiral sedan 2 år oxå.

Vagiatorerna sved som bara den, och det har jag idag läst beror på riktigt sköra slemhinnor.

Usch vad ska det bli av detta??? 

/Lillianna

~ Lillianna ~

Hortensia
0

Tål du din hormonspiral? Det gjorde inte jag, märkte det direkt när jag tod ut den. Men jag är ju känslig mot hormoner…

Jag har också problem med urinvägarna, men kollodialt silver och ibland tranbärskapslar gör det bättre. Och tvätta endast med vatten i underlivet, aldrig tvål!!!

Du får själv kontrollera om du tål Ovesterin, jag hade personligen försökt  med något från hälsokost först, men du är kanske inte så känslig?

Men här verkar ju finnas många kunniga här, som kan det här mycket bättre Flört.

Lillianna
0

Ok, jag tålde ju inte p-pillerheller men det märktes på ett helt annat sätt och mycket tydligt. Hur exakt märkte du att du inte tålde din hormonspiral???

/Lillianna

~ Lillianna ~

Hortensia
0

Jag märkte det ju när jag tog ut den, jag trodde jag mådde bra!

Humöret blev mer jämnt och blev inte så lätt arg mm urinvägarna blev bättre, blev gladare, samlade inte på mig lika mycket vatten, sexlusten vaknade till igen! Det är liksom lite diffust, men jag mår helt enkelt bättre, blir mer harmonisk.

Min mamma som också är känslig, kände av ovesterin i kroppen. Tål stt tänkas på, fastän många inom sjukvården säger att man bara påverkas lokalt!

Men visst har man sköra slemhinnor, är ju det absolut ett problem, men det som är stärkande för huden, borde ju också vara det för slemhinnorna?

Min kropp svarade iallafall genom muskeltestning, att den hellre ville ha en kopparspiral. Och jag reagerar bra på den, förutom ökad mens då…

susanne.s
0

Jag hade för över 20 år sedan sköra slemhinnor. Min son var då 2 år ca. Jag fick inget för det utan man sa att det inte var ovanligt eftersom det tar tid för kroppen att ställa om sig efter amning etc. jag blev bra av mig själv men minns att jag använde youghurt på en mini OB ibland och kladdade in olivolja emellanåt. Jag vet inte om det var bra men jag blev bra i alla fall. Många år senare hade jag upprepade urinvägsinfektioner och fick då Ovesterinvagiatorer. Jag tålde dom bra men inte hjälpte dom mot uvi tyckte jag. Jag är väldigt hormonkänslig och tål inte hormonspirral eller p-piller. Prova du jag tror att dom verkar bara lokalt och är ganska svaga.

Gunnilla
0

Apoteket har intimtvål som funkar bra när det svider av annan tvål. Jag skulle nog inte stå ut om jag inte fick tvåla in mig varje morgon.

LottS
0

Hej!

Själv fick jag symptom när jag var 36 - hade då en sexåring och en ettåring. Inte så kul med tanke på att det var dåligt humör och brist på tålamod som var mina symptom… huga, stackars små barnen, jag vill inte tänka på vilken otäck mamma jag var!

Det dröjde dock tills jag var 38 innan jag begrep, fick diagnos och östrogen. Om du undrar över tidigt klimakterium kan du be om ett enkelt blodprov på VC.

Tofsvipan
0

Min dotter fick jätteproblem med slemhinnorna av P-piller . Hon hade lika mycket besvär som jag men mina var ju klimakterierelaterade.

Ovesterin sved som … först och det berodde enligt barnmorskan just på att slemhinnorna var så sköra. Ja gillade aldrig vagitorierna utan har gått övertill krämen. Tyckte att den inte sved men den är ju krångligare på annat sätt.

Det som är stärkande för huden är inte alltid stärkande för slemhinnorna iaf inte samma fettsyror. Huden Omega9 och slemhinnorna Omega7. 

Men du, Lillianna du kan vara glad över att dina problem kommer att ge med sig tack vare din ålder. Vid min ålder är det bara att fortsätta testa vad som fungerar bäst.

anki1
0

Hej Lillianna. När jag fick sköra slemhinnor, provade jag såna där ovatorier. jag fick som du sveda, men när jag provade med sk kräm så blev det bättre Har oxå känning av urinvägsbesvär, men det blir bättre med tranbärsjuice. Jag kör med brustabletter, som jag köpt på hälsokosten.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

susanne.s
0

anki 1

Finns tranbär i brusform? Hur många kollisar?

Anterrabae
0

Långvarit kolhydratmissbruk/bruk fast man är överkänslig kan trigga i gång klimakteriet.

Jag är 28 och börjar så sakta bli av med vissa typiska klimakteriebesvär.. Brukade skoja för ett-två år sen (när jag fortfarande åt socker) att jag kommit i klimakteriet.. Nu efteråt vet jag att det var sant.

Det behövar inte vara så för er andra.. men för mig var det så.. 

Jag vet inte hur lång tid kroppen behöver på sig efter det man slutat med kolisar innan man är tillbax. Och dessutom är inte jag en bra referens eftersom jag har så mycket annat jox.

Men jag kan tänka att det tar tid.. speciellt om man förvirrar kroppen med extra hormoner och annat. Man måste helt enkelt prova sig fram vad man tål..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Gunnilla
0

Men alla var vi väl kolhydratmissbrukare innan vi gick över till LCHF? Jag menar, alla som äter "vanligt" lever ju mest på kolhydrater. Min mamma är en riktig sockerråtta och hon kom i jättetidigt klimakterium på 60-talet. Jag hörde på radion att klimakteriet varar börjar klimakteriet tidigare och varar längre (35-55).

Lillianna
0

Vad glad jag blir över att jag inte är ensam om detta! Vill ju förstås inte att nån annan ska gå och ha ont, men ni förstår säkert vad jag menar…

Jag fick veta att jag hade sköra slemhinnor och en lättretad livmodertapp redan när jag var i 23-25 års åldern, hade då använt p-piller sedan 18 (träffade en bm som envisades med att alla unga flickor skulle äta p-p)och valde att sluta med dem helt då jag inte mådde bra av dem, fick blödningar och extrem huvudvärk. Hade upprepade uvi under den tiden. Nu är barnafödandet slut och jag är tillbaka där jag var innan med sköra slemhinnor och för tillfället noll sexlust. Kan ju iofs bero på att det alltid är småbarn i sängen eller i knäet…men det är jobbit med svid.

Vagiatorerna fungerar kanske, men jäklar vad de svider!!! Och rinner!! Hur ska man kunna sova med detta?? *s* 

Det där med för tidigt klimakterium lät ju intressant, mäter man hormonhalten på vc eller hur kan man testa?? 

/Lillianna

~ Lillianna ~

LottS
0

Ja, det är ett enkelt blodprov.

En fingervisning som kan förbereda en på tidigt klimakterium är att fråga sin mamma när det började för henne - det är mycket ärftligt.

Klimakteriet har ingenting med överkonsumtion av kolhydrater att göra. Det beror helt enkelt på hur många ägganlag man föddes med

Lillianna
0

Men ägganlagen försvinner väl inte bara?? Jag har ju gjort en halv IVF och iom detta såg jag att jag hade massor med ägg. Men det var några år sedan…

/Lillianna

~ Lillianna ~

anki1
0

Ja de finns i brus fabrikatet ärB&p handelskompani inköpit i hälsokost. Det är ju ett par år sedan förstås. men de är så effektiva.tittar just efter kolisarna:hittar ingen notering, men det är sötningsmedel i bla sorbitol. inget socker. de var inte så dyra under hundringen för 20 tabletter. Men de är väldigt effektiva. Såg just på bäst före datum 0ch det går ut i augusti i år.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk