Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1456 ggr
[stuxen]
0

Riktigt bra KH källa till barn?

Hej jag kollade min hemlagade mat till mitt barn.
Och känner ätt det blir lite för lite kh och för mycket fett.

Men ändå är vi inte så "noga" med vad barnet får äta, jag menar vi ger både frukt, lök, palsternacka, potatis, morötter katrinplommon osv

Jag vill öka mängden kh utan att lägga till gluten, egentligen inte heller pasta, ris potatis. Men vad finns det för bra kh källor?

Barnet äter och älskar mat…

Torparmor
0

Hur mycket för lite kh då? Varför tycker du det är för lite? Hur reagerar barnet?

Bra att barnet älskar mat. Svårt att ge annorlunda mat mot vad ni vuxna äter. Kanske lite extra grönsaker t ex några gröna bönor, gröna ärter eller färska groddar till maten.

Som efterrätt några dagar i veckan hemgjord "riktig" glass med färska bär till eller bara färska bär/frukt t ex jordgubbar, kiwi. Färska bär/frukt som mellanmål under säsong exv körsbär, vindruvor, plommon, äpple, mango.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Zepp
0

Annars så är nog potatis och polerat vitt ris helt okej i lagoma portioner för ett växande barn.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
0

Om du inte vill ge mer potatis med tanke på högt GI, så tror jag GI är totalt likgiltigt om det fortfarande rör sig om en kost som är relativt fattig på kolhydrater. GI är bara ett index. Det är ointressant om man inte också tar hänsyn till mängderna man äter. Det är inte farligt att blodsockret går upp lite granna ibland. Det farliga är när man inte kan få ner det och det kan säkert dina barn. Och de äter väl potatis och andra rotfrukter ihop med kött och fett. Det bör inte bli några katastofala blodsockerhöjningar.

MimLan
0

Vad är det som får dig att känna att det blir för lite kolhydrater?

Använd mer rotfrukter, grönsaker och frukt.

[stuxen]
0

Skulle väll anse att 40 - 60 E% skulle anses normalt.
Nu på egen kost låg det på kanske 10 E%.

Anledningen till att jag egentligen inte vill trycka in en massa potatis och ris är mest för att jag tror att de inte inehåller så mycket vitaminer och att det finns andra KH källor som inehåller bättre mängder.

Min tanke är att tillsätter jag 100g potaris åker 100 g något annat bort vilket skulle bli en förlust av vitaminer…

Det är väll mera det tänket jag har.
Potatis i sig är en oproceserad produkt så…

hemul
1

Potatis är inte så dumt på det sättet heller. Det innehåller lite av det mesta. Det var därför irländarna kunde leva på det. Flört

Halvdansken
0

Varför vill du ge barnen så mycket kolhydrater? Sen är jag lite nyfiken på varför du frågar här, vi är ju inte precis fettskrämda. 10E% tycker jag verkar bra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MimLan
0

Men skippa det där med att tro. Kolla i tabeller!

Så länge du utgår från rena råvaror och med varierad kost (varierat innebär inte spannmål till frukost, lunch och två mellanmål och middag och fem frukter om dagen, utan inälvsmat, grytor med ben och riktig buljong. Först då prat vi riktig näring med vitaminer och mineraler) behöver du inte fundera så mycket på sammansättningen.

[stuxen]
0

Tja egentliga anledningen är att jag fått påtryckning ifrån högre makter som tyvärr är så pass jobbiga att jag gärna skulle vilja säga upp kontakten.

För utalandet "Hur fan kan man ge ett barn sådan kost" blev lite för mycket för även mig.
MIn tanke har aldrig varit att ge LCHF till mina barn utan närings mässigt korekt kost med mycket vitaminer och rikligt med fett.

Att jag frågar här är väll inte så konstigt.
På detta forum vet vi vad som är nyttigt och inte.
Lite tankar som slagit mig är att ev minska på fettat och på så vis få en högre mängd kh, men sedan har jag funderat på om nyponmjöl skulle kunna vara bra.
Bär låter vettigt.

Halvdansken
2

Hmmm. Jag vet ju vilket råd jag skulle vilja ge dig (be den där högre makten fara åt h*e till och ge dina barn den bästa mat som finns),  men det är lätt att sitta och ge råd när man själv inte är inblandad.

Men jag tycker ändå att det är synd att proppa i ungarna Kh, jag förmodar att de är friska och mår bra i övrigt? Kan du inte ljuga? Det är väl ingen som går omkring och analyserar maten du ger dem?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

dufva
2

Den där "högre makten" har väl antagligen ett duktigt sockersug själv och projecerar sina känslor och sitt sug på dina barn.

Hur mår dina ungar?

Är dom mätta och glada?

Känner dom att dom saknar nåt?

Det är väl när du får feedback från ungarna på att nåt är fel du har anledning att tänka till annars gör du säkert det mesta rätt som det är nu Skrattande

spirit
3

Glöm aldrig att animaliska produkter innehåller tillräckliht med vitaminer och mineraler.

Alla vegetabilier innehåller bara bråkdelar av mineraler och vitaminer jämfört med animalisk föda.

Ge mera vegetabilier och du späder ut den riktiga maten med mest vatten och litet halvdåligt protein och en del kolhydrater som ingen egentligen behöver.

So why worry? Ge dina barn riktig mat i stället för Livsmedelsverkets onaturliga och utspädda svinamat med giftiga kolhydrater.

Svinamat? Ja, vad gav bönderna grisarna förr i världen för att få grisen fet till jul? Spannmål och kokt potatis och grisen blev garanterat fet.

Tänk på att 100 kcal paprika eller gurka är dyrare än 100 kcal oxfilé. Det beror på att paprikan och gurkan består av mer vatten än havsvatten (96,5 % vatten). Så vattnet från grönsakerna är dyrt, 20-50 kr/L.

Låt dina barn njuta av gourmetmat i stället för att tvingas äta svinamat!

_Lo_
0

Jag tycker att det låter som om du ger dina barn jättebra mat Ts! :)  kolhydrater från rena produkter tex. morot, potatis, frukt, bär, nötter, mjölkprodukter tror jag kan vara bra för barn eftersom att kolhydraterna påverkar blodsockret och insulinet och insulinet i sig hjälper barn att växa. Därför ska man nog tänka sig för innan man ger barn strikt LCHF, eftersom att det kan leda till att de blir något kortare än vad de skulle blivit om de ätit kolhydrater under sin uppväxt. (Jag läste om det på kostdoktorn men jag hittar inte sidan nu när jag vill länka till den. )Barn rör dessutom på sig mer och har inte förstört sin metabolism med en massa bantingskurer och andra dumheter som många av oss vuxna gjort.

Det låter ju som att du lagar bra mat från grunden till dina barn, använder fullfeta produkter och ger barnen grönsaker, frukt och rotfrukter. Jag tycker att det låter toppen!

Vilka är det som klagar på maten du ger dina barn? Har de någon anledning att klaga? Så länge dina barn mår bra så tycker jag inte de ska oroa sig!

Min son får även knäckebröd och ekologiska havregryn, sen äter han lite pasta och så också, men jag brukar servera grönsakerna först under tiden som vi lagar mat köttet sen och pastan sist när han börjar bli mätt. Så att han inte bara sitter och pillar i sig makaroner.