Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 5912 ggr
Sindri
0

Yoghurt av UHT-behandlad getmjölk?

Hittade getmjölk i mejerihyllan och blev sugen på att prova att göra yoghurt på det, men den är UHT-behandlad och då går det kanske inte?

Någon som vet?

Farwuq
0

Vet inte, men jag tror du måste hitta en kultur någonstans.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sindri
0

Jajemän - det är bara att ta lite yoghurt från den jag har. Gjorde mycket sådant när barnen var små - fast på komjölk då! 1dl yoghurt eller fil till 1 liter mjölk som värms upp nära kokgränsen och sedan snabbt kyls ned. Blanda och låt stå över natten.

Jag är dock bekymrad över UHT-behandlingen, om den gör något med mjölken så att det inte kan växa kultur i den. Har ätit getyoghurt och det är mycket gott!

Farwuq
0

Men… Skulle UHT vara värre?

Enligt Wikipedia: "UHT-behandlade mjölkprodukter har hållbarhetsbehandlats genom värmebehandling vid cirka 135-140 °C i 2-4 sekunder och därefter förpackats aseptiskt. Syftet är att förstöra alla kvarvarande nedbrytande mikroorganismer och deras sporer på ett sådant sätt att de kemiska, fysiska och organoleptiska förändringarna är minimala. Hållbarheten på UHT-mjölk är ca 4 månader vid rumstempererad förvaring i oöppnad förpackning."

Jag tror att det går bra om man bara tillsätter en kultur, man får prova sig fram.

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

morgengry
0

Som sagt, du kan fint göra yoghurt av UHT mjölk.

Sätt till yoghurten i mjölken vid 40-45 grader.

Sindri
0

Jamen - då kör jag! Vad spännande!

Sindri
0

Nähä - det gick inte alls! Använde 2 dl mezeyoghurt, 1 l getmjölk och 1 dl grädde. Det blev inte tjockt, men väldigt gott.

Om man läser på Wiki om UHT (#3) så förstår man att det finns väl inget kvar som kan växa??? När man gör egen yoghurt skall man ju bara värma mjölken till 90 grader och sedan kyla ned.

#4 Morgengry - har du själv gjort yoghurt av UHT-mjölk? Jag skulle kunna tänka mig att prova igen på något annat sätt om jag vet att det ska gå, för som sagt, den smakar jättegott, men är mer drick- än ätbar.

golla
0

Jag har gjort yoghurt med UTH mjölk många gånger och det har inte varit något problem alls har blivit väldigt tjockt.

[Pennylane1]
0

# 6 kulturen finns ju i yoghurten man tillsätter så det borde inte vara något problem?

golla
0

Mezeyoghurt innehåller kanske för lite yoghurtkultur för att det ska fungera.

Sindri
0

Jättebra - på't igen bara! Jag provar med mer yoghurt.Glad

Kanske blanda med C.F. eller Smetana?

Zepp
0

Alla youghurtar innehåller inte levande bakterikultur, en del är pastöriserade.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
0

Hm… Arlas turkiska meze yoghurt innehåller "högpastöriserad mjölk och grädde, mild yoghurtkultur".

Skall jag prova en annan yoghurt?

Sindri
0

Nu har jag provat med en annan yoghurt - Turkisk yoghurt från Milko - där stod att den innehåller levande yoghurtkultur.

Jag tog den misslyckade yoghurten, värmde den lite och hällde på den nya yoghurten. Lindade en tjock handduk om och ställde på ett element 1½ dygn. Det blev lite tjockt, men inte tillräckligt, tycker jag och den goda getmjölksmaken kändes knappt.

Men skam den som ger sig. När den här är slut börjar jag om från början med getmjölk och turkisk yoghurt.

Sindri
0

Nä - nu ger jag upp. Det blev inte som jag ville. Drickyoghurt kan man kanske kalla det, men det var inte vad jag hade tänkt mig.

Får hålla ögonen öppna efter riktig yoghurtkultur.