Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5231 ggr
ansipansi
0

Rapsy matlagningspulver?

Hittade en produkt på ICA Maxi idag som heter Rapsy matlagningspulver. Den innehåller palmolja o majsstärkelse, citronsyra. På förpackningen står att den kan ersätta mjölk i matlagning, bakning… Den ger inget protein, men 3,5 gr fett och 1,4 kolisar när den är utspädd som "mjölk". ( Naturligtvis alldeles för mycket kolisar om man skulle späda ut till gräddekonsistens.) Eftersom mjölk o grädde är världens triggers för mig så köpte jag ett litet paket för att prova. Jag inser att den här produkten inte kvalar in bland dom "naturliga", men… finns det någon som har erfarenhet/receptproportioner att dela med sig av vore jag jätteglad. Tack!

Wildrat
0

Kolla på allergisidor för de med mjölkproteinallergi. Har sett att det inte är helt ovanligt där…

BoelLouise
0

Jag har lagat mycket mat på både rapsy samt rapsy frutti (blir som creme fraiche) på jobbet. Där allt är enligt livsmedelsverket. Men för dem som inte tål mjölkprotein var det ju ett måste. Rapsy frutti var "riktigt god" (= helt okej för en ickeallergiker som jag) men det krävs något smakhöjande. Jag gjorde mkt kall currysås, kall sås till fisk, örtdressing. Och då fick jag alltid "piffa till det" med lite socker, senap, bostongurka osv. För det var ju som sagt enligt SLV och det skulle ju vara gott till dem allergisk barnen och äldre. Så mitt inlägg sa nog inte så mkt mer än att jag använt det och det är lite ovant i början. Utan socker gav det inte mig någon mersmak. Hoppas du kommer på hur du vill använda det och att du förhoppningsvis gillar produkten.

spirit
1

Är inte Rapsy dyrare än mjölk?

Nu lurar de oss igen.