Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4929 ggr
SamanthaJones
1

Nyårs meny, tips?

Jag har idétorka när det gäller nyårsmenyn! Det ända som är planerat är att det ska bli oxfile, vi har en stek på 1.6 kg.

Har ni några bra ideér på vad som kan bjudas? En är vegetarian så om ni har ngt bra veggotips så mottages det tacksamt! :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Mooniq
0

Plankstek är ju lyxigt

istället för pommes duchsess så ta blomkålsmos/broccolimos.

veg - Qournbiff - sen blomkålsmos

hemmagjord bea-sås och lite snygga grönsaker för ögat skull

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Wildrat
0

Panna cotta till efterrätt. Jättegott och enkelt att göra. Måste förberedas (ska stå i kyl minst tre timmar) vilket kan vara bra…

Lägg gelatinblad i blöt. 0,5 blad gelatin per dl grädde, ca 0,75-1dl grädde per portion är mer än nog. Värm grädden till nästan kokpunkt, ta bort från värmen och smaksätt med nånting. Vanilj är gott, jag brukar använda vanlijsocker och har i nån tesked på 4dl grädde. Smaka av så det blir lagom sött, inget sötningsmedel behövs. Använd INTE vaniljpulver, det sjunker bara till botten och blir som grus.

Lös upp gelatinbladen i grädden, häll upp i portionsformar. Ställ kallt i minst tre timmar. Servera gärna med upptinade bär eller bärsås eller nåt…

Mooniq
0

sök på rödvinsfondue här på sajten -ett jättegott pratmatsrecept.

för vegetarian så kan sallad med ev tonfisk eller räkor - (om det äts) + vitlöksbröd

gammalt gott recept som jag har lagt upp och som kan passa eftersom man har all mat på bordet och man äter långsamt - olika kött kan användas.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

tistelflikkan
0

efterrätt: creme brulée :) så himla lyxigt! för de som äter socker, strö lite råsocker på toppen och bränn av. för den som inte äter socker, skippa. bruléen är lika god även utan knäcktäcket. för recept, se: http://lindassmultron.blogspot.com/2011/11/creme-brulee.html

förrätt: sallad är ju alltid gott. eller rökt lax med någon god röra. skagenröra kanske? eller en liten fisksoppa? mums! svampsoppa är ju gott och vegetariskt.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

jessikan
0

Jag la preic upp en tre-rätters meny så kolla in den och se om du hittar något intressant.

Besök gärna min blogg för fler recept och inspiration

http://sockertjocken.wordpress.com/

SamanthaJones
0

#5 Det låter riktigt bra och gott!

Nu har vi nästan bestämmt vad som ska ätas, är dock fortfarande osäkra

Förtugg: Ostchips och bubbel

Förrätt: Kräftor (har hela frysen full sen fiskesäsongen) och någon dipp till.

Varmrätt: Helstekt oxfilé som det inte görs så mycket med mer än kryddas lite lätt. en liten bit stekt chevre och potatis/rättikagratäng och rödvinsås och sallad.

Efterrätt: Semifreddo med hallon, ska försöka mig på en gjord på stevia istället för socker så det blir två varianter. Funkar inte "min" variant så blir det hallon med amarettogrädde för mig :)

men kom gärna med mer förslag eller ändringar till vår meny :P

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

misty09
0

Här är några fler tips som är vansinnigt goda och kan ätas av alla. Vegetarianerna får ostfyllda Qournfiléer.

Tilltugg : Friterade Mosarella bollar ( kan förberedas )

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4e7e3b5088f4721a6e0055bb-friterade-mozzarellabollar

Förrätt : Avocado och Räksallad ( Avocado ocg halloumi till vegetarianer?

Ingredienser

3 avokado
1 kg oskalade räkor (skalas)
3 msk rapsolja
1,5 msk vitvinsvinäger
1,5 tsk italiensk salladskrydda
0,5 gul lök
1 knippe färsk dill 

• Beskrivning

Blanda ihop olja,vinäger,salladskrydda,finhackad gul lök
och hackad dill. 
Skala räkorna och blanda ner dom i marinaden. 
OBS ! Täck över med plastfolie,och låt stå i kyl ett dygn.

När du dagen efter skall servera dessa goda räkor så tar du bara fram avokado (3st) och skär i småbitar. Rör ner avokado bland räkorna och servera genast !

Jag serverar gärna salladen i små koppar med liten gaffel.

Fylld fläskfile

För4 personer.

Fylld fläskfile ala vxlhäxan

Ingredienser

1 fläskfilé
200 g philadelphiaost
200 g vitlöksost (ta den smak du vill ha)
1 -2 pkt bacon
Salt 
Peppar

Gör så här

Skär/tunna ut filèn så den blir ca 1-2 cm tunn. Ska bli en fyrkantig platta. Blanda ihop ostsorterna och bred över filéplattan.
Rulla ihop (som rulltårta) och linda bacon rint filén.
Stek fílén i stekpannan så baconet får ta ihop runt filén.
Lägg filén i en ugnsform och stek i ugnen i ca 20-30 minuter i 200 grader.
Skär i filén så du ser att den är klar. 

Tips, om man vill ha det lite extra extra gott så kan man ju ha smördeg runt om filén också.

Efterrätt: Pannacotta med silverkulor

MsSandra
0

Semifreddo är min favvis.. men jag har aldrig gjort på vanligt socker så jag vet inte om den är god.. första gången jag såg recept på den var i en gi-bok och jag använde "falsksocker" (hermesetas)..

Nu blev jag lite inspirerad för desserten till nyår själv :D

MVH Sandra