Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 11638 ggr
Sindri
8

Slippa glasögon med ögongymnastik?

Ända sedan Chapps tråd om Ögonlaser har jag grunnat på det här med ögongymnastik som Sias nämnde i ett inlägg. Hade innan också sett något om det, fråagde min optiker som såklart avfärdade det.

Nu tog jag mig tid att söka - har precis köpt starkare läsglasögon, +3.0 och det är verkligen inte roligt att vara så handikappad. Nuförtiden är det t.o.m. svårt att plocka svamp utan glasögon!!!

Jag hittade det här inslaget på SVT Play. Mycket intressant. Verkar ju inte så svårt och man borde kunna offra de tio minuter det max kan ta.

Jag startar imorgon - någon mer som hänger på - vi kan ju jämföra och se resultaten. Jag tycker det är spännande!

maxiq
3

Jag brukar träna enligt detta schema:

Se framåt - se tillbaka - se framåt - se tillbaka - Se upp! Flört

Marianns LCHF Mat & bak
0

Jag har bytt lins (RLE) och gjort en laser (LASEK), och jag ångrar det inte. Härligt att kunna se igen!

Sindri
0

Det jag tidigare läst om ögonoperationer är att det inte fungerar på ålderssynthet eftersom det beror på att ögats muskel blivit stel.

Man skulle kunna välja att ha ett öga att se med på långt håll och ett på nära håll. Det tycker jag känns läskigt!

Jag tar chansen att träna min ögonmusklerna, det är ju lättare att bygga muskler med LCHF  - vem vet, kanske de blir lite större på köpet? Flört

Marianns LCHF Mat & bak
0

Funkar på min ålderssynthet iaf… fast det krävs ju linsbyte…

hemul
0

Förutom akupunkturdelen är öveningarna samma som Bates.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bates_method

Jag har en bok, kanske t.o.m. två, men jag har aldrig kommit igång med det. Så tack för påminnelsen! Ska definitvt sätta igång med detta nu. Det var till hjälp att se filmen. Det är ju lättare om fler gör det också så kan man jämföra om man får resultat. Glad

Jag skaffade läs- och terminalglasögon för ett par år sedan (innan klarade jag mig med billiga läsglasögon från macken typ) och sedan dess har det gått utför med min syn snabbt. Jag ser nu dåligt på långt avstånd också nu, vilket jag inte alls hade problem med förut (perfekt enligt optikern). Jag tror det beror på att jag sitter med terminalglasen större delen av dagen och det blir ju inte att man tar av dem för att titta på någon annat i rummet, så jag tror ögonen liksom har ställt om skärpan efter terminalglasögonen, om ni förstår hur jag menar.

Jo, jag kan komma med ett par tips från Bates. I alla hans övningar ingår att kupa händerna över ögonen. Man ska alltså försöka stänga ute allt ljus, slappna av och försöka få det helt svart. I början är det hemskt svårt, man ser ju färger och blixtar och sånt där, men det går efter ett tag. Alla övningar börjar med detta (och slutar också tror jag, minns inte riktigt). Man ska sitta så så länge som möjligt, men minst några minuter ivf. DET är svårt. Jag antar att det är en slags avslappningsövning, det förklaras inte närmare vad jag minns.

En annan sak som man ska göra varje dag är att sola ögonen (varför vet jag inte, men det är skönt). Man riktar blicken rakt mot solen och blundar. Det är speciellt skönt på vintern har jag märkt. Jag blir lätt trött i ögonen och torr av vinterluften. Det hjälper faktiskt att öppna fönstret och sola ögonen en strund om det är möjligt.

hemul
0

Nämen det där med kupning var ju med också! Jag missade det första gången jag såg filmen.

Jag har gjort allt nu och det var rätt skönt. Det var lättare med ett färdigt program liksom. Böckerna jag har är så krångliga. Ögongymnastiken gjorde lite ont, men det vissta jag ju förut. Det tyder väl på att de musklerna behöver tränas.

Sindri
0

#4 Kan du förklara lite mer. Bytte du lins på båda ögonen? Och ser bra både på långt och nära håll?

Det har säkert hänt saker sedan jag forskade om detta för några år sedan. Jag försöker med övningarna ett tag, men om det inte funkar blir det nog operation.

Marianns LCHF Mat & bak
0

#7 jag bytte lins på båda ögonen (RLE) på Memira i Borås. Detta är som en "starroperation" fast man sätter in en personlig lins efter mina synfel. Då korrigerades närsynthet och åldersynthet, tyvärr hade jag också brytningsfel som nyligen korrigerades med laser (LASEK) och allt ingick i linsbytepriset. Skrattande

Sindri
0

Nu har jag läst på lite om RLE - det verkar ju fantastiskt - men dyrt! Skönt att det finns dock - jag håller på att bli galen på dessa glasögon hit och dit, en styrka till TV:n, en till svampplockning, en till att läsa, och en till at sy och sprätta. Och ibland skall man hålla på att byta mellan sol- och läsglasögon och jag har även solglasögon med läsglas…..

Jösses! Undrar hur många det är?

Men - nu ska jag först träna ett tag, sedan får vi se om det blir operation.

Sindri
0

Hur går det för dig, Hemul? Jag har faktiskt lyckats göra detta två gånger om dagen nu, morgon och kväll. Det där med att titta långt borta och nära kan man ju göra extra någon mer gång på dagen, i kö eller i buss eller så. Man behöver ju inte sätta upp ett finger - det går bra att hitta något annat på nära håll.

Undrar hur lång tid det skall ta innan man märker något….

[Pennylane1]
0

funkar det inte att sas titta i kors, på sin egen näsrygg?

hemul
0

Jag har inte riktigt klarat två gånger. Men jag är nöjd över att jag klarat en gång. Jag får ont av det också, så jag tror jag ska ta det lite lugn i böran. Jag har en skada som gör att min ögonmotorik är kajko. Så antagligen är det här precis vad jag behöver, men jag är antagligen också mer otränad än folk i allmänhet.

Jag är jätteglad över länken till filmen. Har sparat ner den i fall den försvinner. En orsak till att jag inte kommit i gång trots att jag vetat om detta länge är att jag varit osäker på om jag gör rätt. Nu ser jag ju att det inte är så himla noga, titta lite hit och dit bara liksom. Skrattande

Cajsavarg
0

@Marianne: Jag har pratat lite med Memira men aldrig varit där på någon undersökning. Även jag har brytningsfel, ålderssynt och närsynt. (Himla kombo!!)

När jag pratade med en representant från Memira, nu på Hälsomässan, så sa hon att jag, som du, antagligen behöver byta linser samt laser efteråt.

Hur kändes dessa behandlingar för dig? Hur snabbt kunde du se utan glasögon? Eller du kanske behöver glasögon i vissa fall?

Tusen frågor men jag är såå nyfiken och sugen på att göra detta. Men jag törs inte riskera synen. Ser ungefär lika med båda ögonen men använder inte mitt vänstra så där är musklerna förslappade (borde ha gjort ögongympan) så där ser jag ändå inte särskilt bra. Så min oro är om jag sabbar högra ögats syn, ja då sitter jag i "skiten".

Har du fått några biverkningar?

//Fat makes Me fit//

Marianns LCHF Mat & bak
1

#13 ja det är en trist kombo, då laser msåte till. Man sa att jag kommer behöva glasögon när ajg kör bil, detta beror ju givetvis på hur stor det synfelet är…

Så under mina dryga 6 månader efter lisnbytet hade glasögon när jag körde bil och vid datorn och i viss mån tv tittande.

Det man missade att upplysa om är att brytningsfelet är dålig syn på långt håll och att långt håll är from 2 meter bort å längre. För mig är 2 meter bort nära…

så därför upplevde ajg det som ett stort misslyckande de första veckorna innan ajg förstod att allt nu hänger på brytningsfelet.

Jag behöver numera masssa ljus för att läsa, vilket ajg iofs behövde förut också då ålderssyntheten kräver ljus. Så den saken förändras inte, men när ajg väl får ljus från lampa eller fönster går det fin fint att lsäa misnta lilla text.

Om du genom för detta så förbered dig på glasögon fram till lasern och att syenn kan vara lite himpa vimpa under de första veckorna då man ju också går på droppar.

Sedan kommer du märka att "ögonen öppnas" när lasern fått gjort sitt och de dropparna också är borta!

Lite torra är alt ögonen också för mig, men man får gratis droppar så det är bara å droppa på.

Många upplever lasern jobbig, det gjorde inte jag, jag var förberedd på "näradödenupplevelse" och mörkerrummet och skarf + solglasögon över ögonen var förberedda. jag låg och filosoferade i 3-4 dagar och allt var ok, nu är jag dock en ganska van meditatör, det kan ha hjälpt mig.

Linsbytet är inga som helst problem, lite skav ( mindre skav än vid frans i ögat)ett par timmar efter bedövning släppt och sedan ingenting! annat än det mkt irriterande kvarstående synfelet  Flört

Nu har det gått snart 6 månader efter lasern och ett år efter linsbytet och jag är nöjd! Slipper glasögon, bara solglasögon som behövs vid skarpt ljus ute.

hoppas detta gav lite info, fråga gärna om du undrar nått mer.

Cajsavarg
0

Tack Marianne för att du tog dig tid att svara!

Gjorde man båda ögonen samtidigt?

Jag tror nog att jag ska ta och boka tid på Memira för en konsultation.

//Fat makes Me fit//

Marianns LCHF Mat & bak
0

Man tog båda samtidigt i båda behandlingarna, lika bra och ta tjuren i hornen bara en gång Flört

kitabu
1

En försiktig kommentar i annan riktning…. Det finns något som heter progressiva glas som man sätter i en glasögonbåge. Då slipas de med en styrka för avstånd och sedan flera olika styrkor utan synlig övergång till närdelen.

Man kan dessutom få sådana glas som blir mörka när man är utomhus.

Jag använder bara ett par glasögon vid alla tillfällen. Jag är närsynt dvs myop med "brytnigsfel", dvs astigmatism och "ålderssynt" dvs presbyop.

Alla dess "synfel" åtgärdas med att enda par glsögon.

Presbyopi, dvs åldersynthet tilltar med ungefär 0,5 dioptrier vart 3-4 fjärde år, pga att musklerna i ögat inte kan anpassa sig tillräckligt för nära håll.

mvh hälsningar

Helena Hesselmark med make leg.optiker

Marianns LCHF Mat & bak
0

#17 jag har haft progressiva glasögon i 2 år och det var inte höjden av lycka…

Inkanyezi
1

Jag hade glasögon mellan 1965 och 1979, eftersom det var ett krav i mitt körkort. Efter att ha tränat med Bates metod har jag aldrig använt glasögon mer, och jag fick villkoret i körkortet borttaget sedan jag hos ögonläkare hade fått intyg om att min syn är perfekt. Då jag slängde mina glasögon var jag bussförare på SL. Jag är rätt nöjd med att slippa glasen; de stör på många sätt, eftersom de blir immiga när man kommer in från kylan, och eftersom synfältet minskas. Jag ser helt enkelt mycket bättre utan, och det perifera seendet är ostört.

Maja2
0

#8 Skulle vara coolt att kunna slänga glasögonen. Går det att byta lins, vilket synfel man än har, och det blir bra?

Jag har åxå ålderssyntet, närsynthet, brytningsfel, samt prismaslipade glas för skelning, dessutom på ena ögat Makuladegeneration

Sindri
0

Jag gjorde en pdf på ögongympan, bra att ha när man inte kan vara vid datorn - hoppas det är OK för SVT annars får man väl ta bort den.

Jag försöker lägga in pdf:en här, men det blir inget. Vad gör jag för del????

Har markerat Visa bild direkt i inlägget. Välj fil och bläddrat fram min pdf. Har t.o.m fått medlaj för att jag bifogat ngt, men det syns ju inte?????

Margareta
1

Jag har varit närsynt med glasögon sen mellanstadiet
Jag fick körkort med glasögonkrav som en konsekvens
Jag började med terminalglasögon någonstans efter 40
Jag började med läsglasögon av ålder före jag fyllde 45 och armarna var för korta. Jag har haft dubbelslipade glas lika länge.

Vid 50 års ålder började jag med LCHF - ett par år senare blev jag medveten om fetternas betydelse (0% tolerans för margarin och stor inblick i att undvika omega-6, förutom att öka omega-3-halten rejält)

Vid 56 års ålder kan jag köra bil utan glasögon om jag behöver, även i mörker. Jag har sen senaste körkortsbytet inte ens inskrivet att jag behöver glasögon vid bilkörning. Jag äger inga terminalglasögon eller läsglasögon längre.

Mina progressiva glasögon använder jag alltmer sällan (aldrig hemma och aldrig på jobbet) och glasögonen har vid de två senaste optikerbesöken slipats allt svagare - både på den gamla närsynthetsdelen och på det senaretillkomna ålderstillägget för närseende.

Fast det kan nog inte ha med kosten att göra - det låter som en ganska normal förändring för åldrande och borde vara det som händer alla så småningom.

Eller?

Numer pensionär i Nynäshamn

Maja2
0

#22 Fränt!!! Då kanske min syn blir bättre och bättre snart åxå :) :) Jag har ätit lchf i lite drygt 3 år :)

[Pennylane1]
0

Det ärvanligt att de som varit närsynta slipper glasögon när de blir äldre. Det är översynthet som bli sämre med åren, och jag tror att de närsynta som kan sluta med glasögonen så småningom kan behöva läsglasögon.

hemul
0

Inkanyezi, det var ju uppmundrande! Gjorde du just öveningarna i SVTs film eller gjorde du andra också?

Cajsavarg
0

I programmet PLUS på TV1 i kväll tar man upp ögonoperationer på Memira! kl21.00

//Fat makes Me fit//

Marianns LCHF Mat & bak
0

#20 Man bör gå till Memira och fråga om det passar att byta lins, de brukar göra undersökning utan att det kostar något och man måste INTE göra någon behandlign ändå om man inte vill.

#24 Du har helt rätt där!

Inkanyezi
0

#25 Jag har inte sett filmen, utan jag gjorde alla övningar i Bates bok "Better eyesight without glasses". De innebar bland annat palmering (kupning?), och att man tränar på en syntesttavla.

Det var ganska häftigt första gången jag upptäckte att jag kunde se stjärnorna efter att ha täckt ena ögat med handen ett par minuter. Det hade jag aldrig gjort innan utan glasögon.

kitabu
0

Såg ni Plus på SVT1 i går kväll?

Handlade om just detta företag. Ganska skrämmande reportage.

Helena Hesselmark

hemul
0

#28 Jag fick inte tag på Bates bok så jag har bara Aldrous Huxley's bok om hur han använde Bates metod och en bok från något ögoninstitut i USA som tillämpar en utvecklad form av Bates. Det är den boken som är så krånglig iom att de utgår från diverse olika sjukdomar och problem och det är svårt att veta vad som är tillämpbart.

Är det många fler övningar än de i filmen i Bates program? I filmen igår titta omväxlande nära och långt bort, titta upp-ner, sida till sida och båda diagonalerna, samt rulla med ögonen.

hemul
0

Glöm min fråga Inkanyezi. Jag, ahem, hittade den just som ebok så jag kan läsa själv. Men andra kanske vill veta också förstås. Glad

Inkanyezi
0

#30 Allt du nämner där finns med bland övningarna. Det är inte många fler övningar, och den kanske viktigaste är palmeringen, att täcka ena ögat med handen, och sedan övergå till att täcka det andra, så att man kan ha ötat avslappat på ett annat sätt än när man blundar. Jag tänkte att det kan vara vad som tidigare i tråden har kallats kupning. Man håller handen kupad framför ögat så att man inte ser någonting med det ögat. Jag var närsynt, och en övning som jag hade god nytta av var att ta på mig glasögon som ger helt galen effekt; alltså jag befinner mig på en plats där jag har fri sikt mot avlägsna objekt, och jag tar på mig glasögon som är gjorda för att se på nära håll, läsglasögon. När jag sedan efter en stund tar av dem, så är mina ögon inställda på att se på mycket längre håll än jag kunde innan. Tanken bakom är att glasögonen tenderar att skapa det defekta seendet genom den optiska korrektionen. När man korrigerar med negativa glas blir ögat än mer närsynt, och när man korrigerar med positiva glas kan ögat bli mer långsynt. En iakttagelse när det gäller åtminstone korrektion för närsynthet är att det verkar stämma; många måste ha starkare och starkare negativa glas för att se någorlunda skarpt på håll. Men den mest effektiva övningen tyckte jag ändå var palmeringen. Bates tryckte ganska hårt på användningen av testtavlan, som var ett medel han hade använt för att träna skolelever. Vitsen med den är att man faktiskt vet vilka bokstäver som står där, och därför har man lättare att se dem. Hans idé var att det generellt är så att ögat har svårt att se tydligt när man inte kan avgöra vad det är man ser, och att en välbekant form är lättare att se. Närsynthet brukar dyka upp för första gången i skolan när man ska lära sig läsa. När jag använde testtavlan kunde jag först inte se de tre nedersta raderna, men efter några veckor såg jag tydligt den allra nedersta. Bokstäverna som suddades till mest för mig var E och Z, men också m var knepigt att se. Jag antar att det kan skilja för andra precis vilka man har svårt för, men med tiden, när man hela tiden använder samma testtavla, blir bokstäverna mer och mer tydliga, och man missar inte längre på exempelvis D och O, H och N och andra bokstäver som man kan se fel när de suddas till lite.

hemul
0

Ja, kupning var nog mitt eget ord för det.

Det där med testtavla hade jag glömt. Tror det följde med en till den där besvärliga boken jag har. Ska kolla.

Margareta
1

#24 Det roliga är att det som normalt blir sämre med åldern blivit successivt bättre för mig och att jag aldrig använder läsglasögon längre - jag äger inga nuförtiden.

Numer pensionär i Nynäshamn

yvonnel
0

Hade varit skoj/skönt om brytningsfel hade varit lika lätt att bli av med.

Jag hade närapå bestämt mig för att göra en lazeroperation för att jag faktiskt är ganska trött på att behöva glasögon på näsan varje minut, så det var tur att jag såg detta program om Memira först.

Aliki
0

Ända sedan Inkan skrev om ögongymnastik senast så har jag funderat på det men ….det blir liksom inte av.

Nu när gympan finns på nätet med instruktionsvideo ska jag ta tag i det efter de hektiska jobbarperioderna som troligen är över efter jul.

# 32

Är det 1 eller 2 ggr om dagen som gäller?

Hur ofta gymnastiserar du nu sedan du fått förbättrad syn för att behålla den?

Jag ska prova i dagsljus med "glasögonkorrigeringen" ( om det nu blir ljust någon dag).

Jag upplever ju detsamma, fast tvärtom,  då jag använder läsglasögonen för att läsa något på nära håll som jag kan läsa utan glasögon men vill vara lite bekväm (inte så smått som innehållsförteckningar men kanske en instruktionsmanual eller liknande)

När jag sedan tar av mig läsglasögonen tillfälligt är det stört omöjligt att fortsätta läsa utan glas…

Inkanyezi
0

Kupning, eller det jag kallar palmering, gjorde jag så ofta som jag tyckte att jag behövde, och det kunde bli ungefär när som helst, helt enkelt närhelst jag behövde.

Syntavleövningen gjorde jag varje morgon och kväll under en tid, men numera gör jag det aldrig mer. Jag höll på med det i några månader.

Glasögon för att "gymnastisera" fokuseringen. Jag gjorde det med läsglasögon, medan jag försökte se på långt håll. Självklart blev det suddigt när jag satte på läsglasögon, men det intressanta är att när jag tog av dem såg jag skarpt på långt håll.

En annan övning var att försöka se något på riktigt nära håll, och sedan slappna av och titta utan ansträngning, ungefär som vid palmeringen, men med båda ögonen. Omedelbart efter att jag hade försökt fokusera till närmre håll än vad jag kunde - kanske fem centimeter - så såg jag klart på längre håll.

Nu är jag ganska klar över under vilka förhållanden min syn kan svikta; det är för det mesta när jag är mycket trött, och alltid om jag försöker anstränga mig att se. Då hjälper det alltid att sätta handen för ögat en kort stund, men tröttheten får jag så klart kurera med sömn. Jag gör inte längre några särskilda övningar för att se utöver att någon gång vila ögonen genom att täcka dem en liten stund.

chapp
0

Jag gjorde en laser-operation hos Memira och fick perfekt resultat! Jag hade närsynthet 6.0 på både ögonen, i princip halvblind. Från halvblind till perfekt syn, det är för mig ett lika stort mirakel som lchf.

Är det lättare att träna upp ögonen till bra syn om man bara har ett litet synfel?

Plus-programmet har jag inte sett.

Marianns LCHF Mat & bak
0

Sonen har också gjort en laser på Memira han hade 8.0 också halvblind och ser nu perfekt. Glad

Inkanyezi
0

Ja, det är lättare att träna bort små synfel än stora.

chapp
1

Såg Plus om Ingers fall (Memira). Om Memira hade avrått mig från att göra en laser så hade jag aldrig genomfört det, jag hade sprungit ut därifrån fort… Men tydligen ville Inger väldigt gärna ha den här operationen.

Jag tror att jag läste om hennes fall när jag googlade om ögonlaser innan jag gjorde operationen. Då tänkte jag att det var ett sällsynt misslyckande. Jag hittade bara ett annat fall där någon var lika missnöjd. Han hade opererats på 90-talet. Han hade skapat en egen sida där man kunde skriva om sin misslyckade operation, om man råkat illa ut. Det var väldigt lite trafik på den sidan. Överhuvudtaget var det rätt svårt att hitta folk som var missnöjda, det var många fler som var lyriska!

Henkez
0

#38 Hur mycket har du förbättrat synen och vilka övningar tycker du har gett bäst resultat. Jag är närsynt och började med några övningar idag, finns det några övningar som är speciellt bra om man är närsynt?

Marianns LCHF Mat & bak
0

#42 Ofta snedvrids saker i media… vi om några borde veta det Flört

Inkanyezi
0

#43 Jag vet inte vilka övningar som generellt skulle be bäst resultat. Jag gissar att det är olika för olika personer, och att det kanske inte har så mycket med synfelet i sig att göra, men kanske mer till vad som orsakar synfelet. Bates kopplar det till ansträngning; när man anstränger sig att se, ser man sämre. Min korrektion med glasögon har varierat genom åren när jag hade dem, mellan -2 och -1 med astigmatism mellan 0,5 och 1. Jag hade alltså inte stort brytningsfel, men tillräckligt stort för att jag inte skulle känna igen folk på andra sidan gatan.

Athenasmatte
0

Funkar detta för närsynthet också?

Inkanyezi
0

#46 Jag tyckte nog att det framgick att jag var närsynt. korrektion -2 betyder att man ser skarpt på en halv meters håll, och astigmatism därtil betyder att om man tittar på exempelvis ett cykelhjul från sidan, så blir bara några av ekrarna, mitt emot varann över navet, skarpa.

Jag har alltid kunnat läsa böcker och annat som befinner sig en halv meter eller mindre från ansiktet, men jag såg inte skarpt tvärs över gatan. Inte heller kunde jag någonsin se vad läraren skrev på svarta tavlan.

Athenasmatte
0

#47; Ja, jag har -1,5 så jag är också närsynt. Fick så kallad "falsk närsynthet" när jag pluggade på universitetet, innan det hade jag hur bra syn som helst. Optikern sa att jag hade ansträngt mina linser i ögonen för mycket eftersom jag läste så mycket varje dag (ganska intensiv utbildning). Hon sa också att jag inte ska ha på mig glasögon när jag sitter och läser för då kan jag få huvudvärk. Det är bara när jag ska se saker på långt håll som jag ska ha glasögon på mig.

Jag skulle verkligen vilja slippa ha glasögon, de är bara i vägen och när jag tränar tar jag alltid av mig dem fastän att allt blir suddigt. Och så när man är ute i regnet så blir allting prickigt. Så jag hoppas verkligen på den här ögongympan nu! Det skadar ju inte att testa Glad

yvonnel
2

Det samma hände min dotter när hon var i Australien och läste på uni, hon fick någon sorts översynthet, numera använder hon aldrig glasögon.

Jag har både närsynthet och brytningsfel, till en del tror jag att det är medfött men en stor del tror jag har uppstått av psykisk påfrestning, jag hade en svår barndom och jag minns hur det bara blev värre, när jag var 12 år kunde jag inte läsa alls om jag inte hade boken så nära att näsan snuddade raderna.

Tyvärr så fick jag inga glasögon förrän jag kunde betala själv ca 6 år senare.

För ca 10 år sedan släppte jag fram mina länge förträngda minnen, började berätta i föredragsform och skrev en bok och deltog i en dokumentärfilm.

Plötsligt kunde jag byta styrka på mina glasögon till ungefär ½ mot förut, både på närsynthet och brytningsfel, men ännu kan jag inte klara mig med bara linser.

Athenasmatte
0

#48; vilken fascinerande historia! Skönt att du äntligen kommit till roten med det hela! Ja, psykiska påfrestningar kan verkligen göra mycket med vår hälsa!

Ha en underbar Jul!

Kram//Madeleine

Henkez
0

Nån som vet vart man kan köpa pinhole glasses ?

Josp
0

Jag tyckte detta lät väldigt spännande så nu har jag kört mitt första pass ögongymnastik! Känner mig aningens öm och mörbultad runt ögonen nu (jag ser ju väldigt dåligt så det var rejält ömt runt ögonbrynen). Återkommer med eventuella framsteg! :)

Sindri
0

Kul att fler hänger på!

Jag kör en eller två gånger om dagen. Ibland utökat till massage runt hela huvudet. Har länge haft problem med spända nack-, axel- och ryggmuskler och tror att allt hör ihop.

Någon som vet några bra punkter på huvudet att trycka/massera?

Har inte direkt märkt någon skillnad än - här får man nog ha mer tålamod än med LCHF. Satt på teater häromdagen och gjorde långt-borta-nära övningen med synen. Tyckte jag såg klarare på längre håll efter ett tag, men det kan vara inbillning.

Josp
0

Tänkte med en gång på akupressur, men det var svårt att hitta info på svenska. Hittade dock en film på youtube som visar två akupressurställen på huvudet iafl. :-)

http://www.youtube.com/watch?v=_IC1J1eAoV4

Sindri
0

Tack - akupressur är ju också det som han kör emd i SVT-Play-filmen. Bara att fortsätta runt skallen alltså….