pannacotta i stor form
tjo!
på nyår ska vi ha tapasknytkalas (med fokus på smårätter och inte spanien) hemma hos oss och det kommer inte bli lchf rätt igenom men tapas är ju perfekt för då kan man ta bara det man vill ha.
funderar på att göra pannacotta till efterrätt men då vi kommer vara rätt många och jag inte har tillräckligt många formar/glas till alla samt vill undvika disk så vill jag bolla med er…
hur skulle ni reagera om ni blev serverade en stooor pannacotta? alltså i stor fin form istället för i portionsformar? det kommer även bli fruktsallad och jag tänker att det kan va gott ihop (jag kommer inte själv äta strikt lchf under nyårsafton). tror ni det ser galet ut med en stor i stället för i portionsform?
tack på förhand!
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
Tror jag blir skitfräckt. Jag gör ibland egen glass som jag har en ganska hög glas talllrik eller pajform eller vad det kan vara (loppisfynd) och det tycker mina vänner är lyxigt - då kan de ta till sig det de vill ha..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Det blir alldeles utmärkt att göra den i en stor form. Gjorde det själv när min sambo fyllde 60 för några år sen. Tog en stjärnformig sockerkaksform så det såg lite roligare ut och dekorerade den med hallon. Den uppskattades väldigt mycket och gick åt som smör i solsken. Så lycka till med din panacotta och ett Gott Nytt År
Panna cotta funkar bra i stor form. Gör med vaniljsmak så funkar det bra till frukten.
När jag gör panna cotta med vaniljsmak så använder jag bara vaniljsocker (Dansukkers vanilj i florsocker). Tillsätter kanske en eller ett par teskedar till 4dl grädde. Vet inte exakt hur mycket det blir eftersom jag smakar av så det blir lagom. Det räcker med vaniljsocker, det blir liten mängd ändå och man behöver ingen extra sötning med sötningsmedel. Använ INTE vaniljpulver, det lägger sig som grus i botten och är väldigt otrevligt. Vet inte hur vaniljstång (fröna) beter sig, har aldrig provat.
Saffranspannacotta med vanilj är jätte god!
Man kan servera med bär.
1 påse saffran till 5dl grädde + 1 vaniljstång.
En fräck idé är att göra pannacottan i en stor skål som har en mindre skål i mitten.
I det stora skålen har man pannacottan och i den i mitten bärsåsen.