Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 8687 ggr
[Rivqah]
0

Istället för bacon

Jag gillar bacon men tycker att det är för salt och dessutom innehåller all bacon massa tillsatser. Kan man göra bacon själv och om, hur? Jag köpte färsk sidfläsk (de som ligger med bacon innehåller också tillsatser nämligen) och bara stekte men det blev inte samma sak. Obestämd

Wildrat
0

Bacon är rökt och saltat sidfläsk i tunna skivor så det är inte så konstigt att färskt sidfläsk inte blev likadant…

[Rivqah]
0

Förstod det också men tänkte att det kunde bli något liknande. Flört

Kan man röka själv eller det går inte om allt man har är en vanlig ugn?

Rulan
0

Rent tekniskt kan man ju ge rökt smak till fisk genom att använda en vanlig ugn. Jag har aldrig testat det men det borde funka på sidfläsk också.

Hallongrottan
0

Köp baconet i en köttaffär med kött från utegående djur.Jättegott bacon med svålen kvar. Du kan självbestämma tjockleken på skivorna 'Mums!

[Rivqah]
0

Någon som vet hur man röker? Tungan ute

#4 Köttaffär? Exempel?

nobban7
0

Det finns rökpåsar att köpa i livsmedels- och jakt- o fiskebutiker

sussie
0

Rökpåsar har jag sökt i flera år nu de fanns ju i alla affärer förr! Har bara hittat jättedyra att beställa på internet med dyr frakt.

Rökt sidfläsk är toppengott men det gäller att hitta äkta rökt så där så att svålen är sotig, mmmums. Färskt sidflösk är också jättegott men kanske mer som lunch eller middag med god sås. Ja jag vet alla måltider kan vara de samma men fläsk med löksås känns inte som frukost.

nyborjare08
0

Jag äter stekt färskt fläsk till frukost på helgerna, tillsammans med äggröra. Mums!Tungan ute

SnorLars
0

Har för mig att köttdisken i vår Coop hade rökt sidfläsk. Då kan man ju be dem att skiva upp tunna skivor, kanske.

[Rivqah]
0

#6 Ska se om jag kan hitta dessa rökpåsar då. Glad

#7 Exakt, sidfläsk är gott men det vore ännu godare med rökt sidfläsk till äggröra på morgonen. Tungan ute

#8 Jag åt stekt sidfläsk med äggröra också men det var inte lika smarrigt som med bacon bortsett från att det inte var så salt.

#9 Är den tillsatsfri då?

DesK
0

Det finns ju också små hobbyrökar att köpa, man hittar dem i sportfiskeaffärer och där säljer de också rökspån med olika karaktär Glad Jag fick en sån där rök i present för rätt länge sen och jag använder den då och då till både fisk och kött.

/Désirée

[Rivqah]
0

Det låter kanon! Ska leta upp en fiskeaffär. Glad

rifla
0

rökar brukar finnas även på coop på fiskeavd..

SnorLars
0

Det här är precis det som irriterar mig med denna kost. Trodde jag hittat hem med bacon och ägg men så får man reda på NITRIIIIITTT.

Så för att jag ska kunna äta bacon måste jag fixa ett eget rökeri!?!?!
Just det, finns alternativ. Kan ju, som en del föreslår, äta gårdagens middag till frukost. Wow, fläskkotlett med bea till frukost. :-O
Eller kanske fläsksvålar med kokosfett.

[Rivqah]
0

#13 Tack för tipset!

#14 Tycker inte att rökpåsar låter som ett rökeri. Tungan ute

Föresten är det ganska roligt att lära sig att göra saker själv. Glad

nobban7
0

#14 Men det är väl ingen som hindrar dig från att leva på bacon och ägg? Det är knappast kostens fel att det är nitrit i bacon Obestämd

juzze
0

det finns ju en ekologisk bacon, är det nitrit i den också? god är den iaf.:-)

isalu507
0

Det finns ju rökt salt? Du kanske kan steka färskt sidfläsk och salta med rökt salt för att få den där smaken?

starhawk
0

Jag köper mitt bacon direkt från charkuteristen och med tanke på färgen så tvivlar jag på att det är nitrit i det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wildrat
0

#17 Är den KRAV-märkt så är det inte nitrit i den men all annan märkning tillåter den tillsatsen…

[Rivqah]
0

#18 Det måste ju provas! Tvivlar dock på att det blir som rökt sidfläsk men det kanske är gott ändå.

karinafp
0

Nitritfritt bacon är grått i färgen. Det är nitriten som ger den rosa färgen till t ex bacon och julskinkan…Flört

Henkez
0

Vad är det för ungefärlig fetthallt på färskt sidfläsk?

[Pennylane1]
0
[AntoniautanX]
0

Om man blötlägger baconet ett par, tre timmar så lakas både saltet och nitritet ur. Båda är vattenlösliga. Därefter kan man salta efter behag.