Köpa kläder - Stockholm
Vi ska till Stockholm i pingst och jag har behov av att köpa en finare klänning till en fin middag. Har någon tips om var man kan finna butiker i Stockholm som säljer fina kläder i större storlekar (46-48)?
Tänker nu inte på Kapp-Ahl, Indiska eller något sånt..
Hoppas du hittar något riktigt fint. Känner tyvärr inte till Stockholm, ville bara önska lycka till!
NK.
Det ska finnas en affär med större storlekar i Gamla Stan, har jag hört, men minns inte namnet eller var…
Själv upptäckte jag en underbar affär som har stora kläder och SNYGGA sådana, Zizzi heter de. Finns på överby i Västra Götaland.

Det är inte lätt att hitta kläder i Stockholm speciellt för lite större storlekar och vuxnare mode. Det finns en affär strax före Vetekatten på Kungsgatan 55, som har snygga saker. Vet dock inte hur stora storlekar dom har. Sen säljer dom Almiakläder lite är och där. Men det kanske du redan har där du bor. Jag och många av mina bekanta har gett upp att hitta nåt i stan utan handlar utomlands eller tar hjälp av sömmerskor. I och för sig finns det väl några affärer på Östermalm men där är jag inte så hemma. Kanske nån annan som kan hjälpa dig och som kan motsäga min pessimism?
Zizzi är en jättebra affär. Även om jag behöver så stora kläder som de säljer så har jag köpt något där, en väst i vintras en helt underbar, den satt inte riktigt tajt men jag har alltid mycket under på vintern så den blev hel OK. Jag har sagt till dem att de kunde ha mindre storlekar på sina kläder men de satsar på de stora storlekarna från 44 och uppåt och kallar 44:n storlek S.

Tack för tipset om Zizzi - har nu funnit 3 butiker i Oslo m omegn som är återförsäljare. Ska på shoppingtur i helgen.. kanske finner något innan jag kommer till Stockholm. Detta är et återkommande problem varje år - min mans firma har fin middag. Herrar m svart kostym och damerna med fina klänningar. Mitt intryck är att man klär upp sig mycket mer i Norge än i Sverige - och det går ju inte att komma med samma klänning varje år heller - så det är nu shoppingtur varje vår. Förra året fann jag en jättefin klänning hos Kriss..

Hej! Om du kan åka lite norr om stan så finns Madame X i Sundbyberg. Dom har kläder för fullvuxna.

Gudrun Sjödén har ju butiker i Stockholm om det kan vara något?

Inne i stan finns inte något för oss fullvuxna, där är alla magra spetor och mellan 23 och 25 och bär små hundar under armen. Om man går in i en butik med sin vackra dotter, tittar dom på en som om det är något sjukt hon släpar på!
Nä, titta utanför, där finns mycket bättre kläder. Madame X är ett bra förslag eller Udda Mått i Vallentuna lite norr om stan. Där finns också Tjeja Fashion. Själv handlar jag gärna på postorder.
//Karin
Karin20 - ja men absolut
… bor själv i stan, (söder) är inte mellan 23 och 25, är inte en mager speta och bär inte någon liten hund under armen…
Men handlar allt i stan.
… Är 40, storlek kanske 40 nu (är inte så lång, dvs inte särskilt smal) och har två hyfsat stora hundar i släptåg som jag absolut inte orkar bära samtidigt (eller ens var och en om det är en längre sträcka)… Men å andra sidan har vi nu efter alla år i stan funderingar på att flytta ut i "bushen" så en annan räknas kanske inte…