Falsk bearnaisesås?
Måste berätta en sak.
Har försökt göra bearnaisesås flera gånger, bl a enligt ett till synes enkelt recept här på KiF. Alla verkar lyckas utom jag. Den skär sig varje gång.
I förra veckan köpte jag lövbiff på vägen hem och glömde förståss att köpa butikens egen sås, som faktiskt är ganska bra (tror jag). Blev sur på mig själv, både för att jag glömt köpa såsen och för att det ska vara så omöjligt att inte lyckas göra egen. I vredesmod plockade jag fram ägg, vitvinsvinäger, dragon och smör. Rörde runt och värmde äggulorna, vinägern och dragon och la i en rejäl klick smör som fick smälta bland äggen och till min stora förvåning blev det bearnaisesås. Fick hälla i lite mer vinäger och dragon, men det blev BEARNAISESÅS. Visserligen inte gjord på "rätt sätt" men med rätt konsistens och smak så är jag nöjd. Jag var stolt som en tupp när frugan kom hem.
Nu har jag köpt den sista burken färdig bearnaisesås i affären. Toppen!

Grattis !!
Jag tycker den hemmagjorda inte blir lika god som Lohmanders i affären
men det är säkert skillnad på recept och recept..
Har du lust att bifoga ett recept också, vill gärna testa :)
Vad är det som är falskt med den såsen? Låter alldeles äkta tycker jag. 
Jag gör min i matberedaren (samma med hollandaisesås), så jag gör väl oxå "falsk" sås då.
Det var ett tips jag läste här för länge sen, efter många tröstlösa försök.
Blir perfekt resultat varje gång. Inget vispande, inga såser som skär sig, inget hålla koll på temperaturer/ se till att alla ingredienser har samma temp… Ska funka med stavmixer oxå, men det har jag inte testat än.
I'm your destination, I'm the reason why
Hittade denna recept på
http://receptfavoriter.se/recept/bearnaisesas-bearnaisesas.html
Bearnaisesås béarnaisesås
Klassiskt recept på bearnaisesås. Béarnaisesås är enkel och mycket god bara man fått lite kläm på det - vips så har du supergod hemgjord bearnaisesås. Såsen får smak av vinäger, dragon och smör. Hackad persilja är också gott i.
Bearnaisesås smaksätts med dragon. Du kan välja torkad dragon eller dragon som är inlagd i vitvinsvinäger. Använder du inlagd dragon så tar du en 2-3 msk och hackar fint och rör i bearnaisesåsen. Vidare kan du då också ha i vinäger med smak från den inlagda dragonen.
TIPS FÖR ATT LYCKAS MED BEARNAISESÅS:
Blir bearnaisesåsen för varm när du gör den så spricker den - äggen koagulerar och blir nästan äggröra och såsen ser grynig ut istället för jämn och fin som en majonnäs. Ta då av såsen från värmen. Börja sedan om från början genom att vispa äggulor fluffigt och droppvis tillsätta lite i taget av några msk skirat smör och sedan droppvis av den misslyckade spruckna såsen. Då ser du om bearnaisen går ihop fint likt en majonnäs.
Du kan vispa för hand om du är stark och snabb eller med elvisp.
Lättast att få ihop blir bearnaisesåsen om alla ingredienser håller ungefär samma temperatur ex. runt 55 grader.
Om du vill kan du göra bearnaisesåsen kall men då måste du använda ett flytande smörolja typ såsbas (detta är vad många restauranger gör).
Du kan vispa bearnaiese i vattenbad - koka upp vatten i en vid panna och sänk ner en rostfri bunke i vattnet. Eller om du är försiktig så kan du vispa ihop bearnaisen i en vanlig kastrull. Akta så det inte blir för varmt (då kan du sätta kastrullen i vasken och spola kallt vatten runt botten så den svalnar snabbt). Se också upp för eftervärmen i kastrullen eller bunken som kan spräcka bearnaisen om du ställer såsen åt sidan utan att röra den. Häll ev. upp i ny bunke och servera direkt. Bearnaisesås kan hållas varm i vattenbad upp till kanske 20 minuter i runt 50-60 grader.
Jaså, jag fattade inte att det inte var vattenbad. Jag brukar också ta av (ur) kastrullen och sätta tillbaks den bara om det hela hotar att svalna för mycket av smöret. Det kanske var det också, att det var kallt smör? Så har jag alltid gjort så jag reagerade inte på det. Så lärde jag mig för 35 år sen.