BjörnbärsSmetana
Det här må vara en löjligt enkel sak att åstadkomma. Men jag sitter här alldeles lyrisk.. och startar en alldeles egen tråd i ämnet
Värm några björnbär i micron. Skeda på kylskåpskall Smetana i önskvärd mängd. Rör om - eller inte, beroende på vilket du vill.
Mina ögon går i kors av njutning. Prova! 
Man kan förstås ta vilka bär man vill eller brodera ut det hela med diverse garnering och/eller ytterligare ingredienser. Men det här är mums precis som det är. Tycker jag.
Det förstår jag att det är en njutning för gommen…
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF

Smetana, vad smakar det som? Har fått för mig en blandning av gräddfil och creme fraiche.
Qui dormit, non peccat
Jag tycker att smetana t.o.m är godare än både gräddfil och creme fraiche. Men smaken är delad som baken förstås.
Ja, vi tycker förstås olika. Vilket förstås itne gör nåt alls. 
Smetana (jag använder Valios) är fetare än både grädde och Cf. 42% fett. Och har en rund, milt syrlig smak. Tjock i konsistensen.
För mig ersätter den glass - och ännu bättre!
Vill man, så kan man förstås söta lätt, men jag känner inget som helst behov.

Ska prova någon dag med lite björnbär 
Qui dormit, non peccat
smetana har jag inte sett alls häromkkring, men så gör jag med CF och det är gôrgott, så då fattar jag hur gott det där är!!

Jag tittade sist jag var i den medelhavsbutiken där jag handlar men hittade ingenting som hette Smetana … finns det under något annat namn … kanske för engelsktalande marknad …

#6 Både ica och coop har smetana hos mig, står bland creme fraichen på laktosfria hyllan.
Qui dormit, non peccat
majgaadd va det lät gott
måste provas till helgen.

#7 Smetana är den ryska versionen på syrad grädde. Används bla i Borsjtj och till blinier, har jag för mig.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
#7 gun
Kanske det finns något som heter Russian Sour Cream eller liknande?
vi bor väl för långt från Ryssland…. exet har en rysk butik ihop med exfrun i stan (Karlstad) och de har nån äkta rysk variant där men vi är inte riktigt kontanta just nu så jag vill inte gå dit 
Valios Smetana - vet ju inte hur nära den är nån sorts original-Smetana.
Men jag är laktoskänslig i hög grad - så den passar extra bra därför.. föutom att den är jättegod.
Känns som om jag gör reklam, men nej - jag har visserligen vuxit upp nära Finland men har varken lön, aktier i, eller bonus från Valio. 
And by the way.. Deras smör är mums det åxå, men jag har ändå övergått till Norrmejeriers.. Bojkottar Arla.
Sådär, nu har jag iaf nämnt flera olika. 
har tittat efter bland de laktosfria med men inte sett till det… men vi bor ju nära norge det kanske är Smetanafri zon eller nåt!
det här är kanske det närmaste vi kommer man hör några takter av värmlandsvisan där iallafall!
Pennylane - Supertjusig musik!
Kör på hög volym just nu. Tänk att få lyssna live till sån musik - jag skulle nog dåna!!
Och visst har de tjyvat en snutt av Värmlandsvisan! 

Ja, Smetana bodde visst i Sverige ett tag, så han kan ha hört och blivit inspirerad av Värmlandsvisan då. Sägs det.
ja de lärde tvistar visst därom
se en bit ner
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ack_V%C3%A4rmeland,_du_sk%C3%B6na
som ofta med wiki är det väldigt illa fomulerat, parentesen borde stå innan den sats som föregår den…

Jag är rädd att Michigan har varken ICA eller Coop
… däremot har jag ryska vänner så jag ska höra mig för vad det kan kallas för här …
Smetana … men han var väl från f.d. Tjeckoslovakien?
jo det var ett skämt, enbart utifrån namnet
Tack för tipset kaisakavat, det var gott, passade bra ihop. Det kommer jag att äta fler gånger.
Smetana bodde i ett hus vid Stora Nygatan, vid vallgraven här i Göteborg. Det finns en liten minnesplatta på huset.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Märker att Smetana känns 'drygt'. Och funkar som litet mellanmål, lite som ett par ostskivor gör. Bara ett par skedar - och man blir nöjd.
Ikväll blir det en BjörnbärsSmetana igen. Kanske lite grovhackade blandade nötter på.. Fest! 
Kaisa, vilken affär i Piteå har du hittat Smetanan?
MickeB - Coop! Rakt in i mejerirummet, ögonhöjd (typ). Bland de laktosfria varorna. Röd-vit burk. 
**
Igår kväll gjorde jag en kesoostkaka med saffran och mandel. Till den björnbär och smetana. 

Om jag inte hunnit äta frukost brukar jag köpa en burk smetana och hallon på väg till jobbet och så äter jag det på morgonrasten!
Smetana är lösare i konsistensen än creme fraiche, som fil ungefär. Smaken liknar cremefraiche men mildare och rundare. Tycker mig kunna ana en viss vaniljton.
Vad köper du för märke?
Valios Smetana (laktosfri) är FAST i konsistensen. Fastare än cf. 

Jaså? Har inte tänkt på vad det är för märke. Köper på på Daglivs vid Fridhemsplan.
Nu såg jag laktosfri Smetana på vårt COOP! Men priset! Den kostar nästan samma för 200 gram som 500 gram CF av Coops egna märke. Nä det får nog vara för mig! (nära 80 kr/liter)

#26 Jag kollade igår vad märket heter i affären där jag brukar köpa Smetana och-det är Valios. Mycket märkligt. Jag svär, den är som fil i konsistensen!
Man får nog jämföra priset på Smetana med priset för andra laktosfria produkter. För mig är det bra att hålla mig till såna. Jag betalar förresten ca 11 kronor för 200 g. Den laktosfria grädden jag köper kostar 15 kr för 3,3 dl. Det ligger därikring. Kiloprisen orkar jag inte räkna ut. 
Norrmejeriers vanliga cf kostar ca 9 kr för 200 g och jag väljer gärna Norrmejerier före Arla, Coop, m fl. Har aldrig varit storkonsument av cf hursom.
Det hela är ju en fråga om tycke och smak, förstås. Men Smetanan klår cf klart om man ska äta den naturelle t ex som efterrrätt. Både i smak och konsistens.Gräddigare. I varmköket eller i röror är det väl smartare med cf, billigare, även om Smetana också är kokbar.
Nu består ju inte ens huvudsakliga diet av sånthär precis, så nej, tänker inte som TS ta på mig att ha förlett er i ekonomiskt fördärv. 
#29 Menar du typ 'rinnig'? Konstigt.. Fast kanske syrade produkter kan variera lite..? 
Om jag jämför med cf, så är cf:en aningen mer 'glatt' i konsistensen, medan Smetanan är lite mer fast/torr. Och bara en anings skillnad, inte mkt.
#30 jag räknade fel förresten på literpris det blir 89,50 (tror jag) , de tog 17.90 för 200 gram.
Kilo är förstås rättare! 200 gram gånger fem , doh!
Rättar mig själv - betalade 12.50 för Smetana häromdagen. Vet inte om de höjt eller om jag mindes fel när jag skrev 11.
Hursom - läste lite mer om produkten.
Den kan alltså kokas som cf. Och.. Den kan vispas till fastare och 'fluffigare' konsistens.. Woooow.. det hade jag inte tänkt på förut.