Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1184 ggr
Ta-Co
1

Ta-Cos tråd

Hej! Nu har jag gått som katten kring het gröt alldeles för länge och ätit någon sorts HCHF alldeles för länge. Iom en nystart vill jag gärna påbörja en alldeles ny tråd så jag kan få pepp, hjälp och råd när det behövs.

Jag ska ta till mig SSS råd och ge detta 3 månader och sedan ha en utvärdering.

Klart jag vill gå ner i vikt men det ska inte bara handla om det. Få mer ork, slappna av mer och bli mindre stressad, bli snällare mot och ta hand om mig själv, bli en gladare människa och så vill jag gärna bli gravid och få barn. Allt detta är så viktigt och det vill jag uppnå.

Det kanske verkar lite väl modigt att starta nu några dagar innan jul men pojkvännen och jag hade en diskussion. Nu är det jul, sen är det nyår, efter det kommer flera födelsedagskalas, återträff på en kurs jag gått osv. Det kommer alltid nya tillfällen att skjuta upp starten av LCHF.

Jag ser det som en livsstil, ingen kost som magiskt ska förändra allt i mitt liv till det bättre men jag vet att jag mår så otroligt mycket bättre med att äta LCHF. Men mitt sockerberoende ställer till det för mig.

Att jag nu startar upp denna tråd hoppas jag ska hjälpa mig att inte göra några avsteg.

Skriv gärna en rad :)

Vänliga hälsningar /Carola

Ta-Co
0

Idag har jag ätit:

Frukost blev sidfläsk m 2 stekta ägg

Lunch blev mixad, stekt blomkål med köttfärssås och extra smör och även kokosfett (för att mota bort sötsug)

Till middag har jag tänkt äta karrékotlett men tillbehören är inte bestämt ännu :) Helst beasås/svampstuvning med någon grönsak eller sallad

:)

So far, so good. Tyvärr är kvällarna värst, speciellt när jag blir trött, det är då suget är som värst efter kh.

Om jag får ett sockersug har jag tänkt testa något av/ alla dessa:

- Dricka vatten/te

-Ta en tesked kokosfett

-Gå ut och gå eller göra ngt annat inomhus helt enkelt t.ex. dammsuga, pyssla med mina djur osv.

Nu vill jag må bra! :)

MsSandra
0

Hejja hejja.. det kommer gå galant ska du se. Gäller bara att komma in i det.. och ha tålamod och kämpa även i motgång. Det är som sagt ingen mirakelkur.. men hälsovinsterna kommer i nån form.. förr eller senare (förhoppningsvis även lite viktförlust.. då du verkade vilja ha det).

I början kan det vara lite kämpigt, vissa omställningsbesvär osv.. men håll ut.. det blir bättre! Du blir piggare.. ät mer om du känner dig hängig.. ät rätt!

GOD JUL & LYCKA TILL!
MVH Sandra

Ta-Co
0

Tack så mycket! :)

Bra tips att äta mer om jag känner mig hängig. I början gäller det att mota bort godissuget så gott det går. Tålamod, massor med tålamod, det behöver jag.

En riktigt god jul önskar jag dig!

Vänliga hälsningar

/Carola

Ta-Co
0

Kände mig trött och började bli sötsakssugen, behövde mat snabbt. Stekte hackad gul lök med en pressad vitlöksklyfta i en massa smör, satte i salt, vitpeppar, chilipeppar och cayennepeppar. Hällde i en burk makrill i tomatsås, värmde. Knäckte ner ett ägg och rörde och väntade på att det stelnade.

Serverade med cole slaw.

Det blev riktigt gott :)

Mooniq
0

om du är sugen på nåt att knapra på så kan detta vara ett tips:

en tallrik med färdig plockmat i kylen.

Halva kokta ägg med ägg/ lax/ majonäs/salamikuber

gurkskivor ½cm tjocka med ostkub/salamikub/ majonäs

lätt att snappa nånting när suget är som värst..

annat smågott är:

Avocado

solrosfrön

pumpakärnor - smakar lite milt nötaktigt

macademianötter - väldigt  mättande, några få räcker långt

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ta-Co
0

Tack Mooniq, det var bra tips! Gurka och ägg har vi alltid hemma :)

Ett annat tips som jag hittade någonstans här inne på KiF var att man kunde bre ost eller leverpastej på vitkålsblad, det ska jag testa och se om det är gott.

Paukku
0

du är duktig gumman och kommer att klara av detta galant!!!

Ta-Co
0

Det gick inte jättebra igår på kvällen.

Ångrar att jag satte mig framför tvn igår kväll, borde ha satt mig framför datorn istället och läst på KiF och sen gått och lagt mig betydligt tidigare.

Strunt samma, idag är en ny dag.

#7 Tack Paukku, vad snäll du är.

Ta-Co
0

Imorse blev det stekt korv (lågt kh-innheåll) m äggröra till frukost.

När jag kom hem från jobbet var jag väldigt trött och ville ha något snabbt så då lagade jag som igår, en burk makrill m lök, vitlök o kryddor m 2 ägg. Satte i extra smör och kokosfett och åt cole slaw till.

Nu har jag karrékotletterna i ugnen, antingen blir det cole slaw till eller blomkålsris om jag orkar laga.

Tröttheten beror på en förkylning som börjar ge med sig men jag blir så lätt helt slut nu, ingen extra energi alls.

Ikväll ska jag försöka gå och lägga mig tidigt :)

Ta-Co
1

Igår blev det karrékotlett med cole slaw till middag.

Kvällen förlöpte riktigt bra, jag åt lite lchf godis (choklad m hög % som jag smälte och blandade i lite hackad mandel och kokos, stelnade, avnjöt måttligt) men annars helt ok! Det känns så skönt att det gick bra :)

Ta-Co
0

Det har inte gått jättebra hittills med kosten men skam den som ger sig.

Nu har jag ätit julbord, tog ingen janssons eller potatis men väl av skinkan, köttbullar, någon prinskorv, sallad osv så det gick bra. Istället för julmust tog jag cola zero.

Julbordet brukar vanligtvis avnjutas vid 17-tiden men nu blev det tidigare för att en i sällskapet börjar jobba kl 16.

Julen är för mig oftast en väldigt jobbig tid, har så många jobbiga minnen från barndomen/uppväxten. Tycker det alltid hänt så mkt negativt runt jul… Ångestfyllda minnen. Svarta dagar med hot, slag, skrik, död… River i hjärtat och ända in i själen. Så är det inte längre men det är svårt att glömma..

Visst, jag är dämpad runt jul men jag har kommit långt med att bearbeta det som hänt.

Nu väntar jag på Karl-Bertil Jonssons julafton, den tycker jag är så fin och alla blir så glada :)

Önskar alla en God Jul och ett riktigt Gott Nytt År

Ta-Co
0

Är så trött och slut efter igår, borde verkligen ha struntat i att smaka på godiset, föll som en fura och tog flera stycken men besinnade mig till slut. I huvudet känns det som jag drack alkohol trots att jag inte smakade en droppe.

Men någon vit jul blev det inte så pulkorna och "stjärtlapparna" står i garaget fortfarande. Syskonen till pojkvännen har barn, de satt inne och spelade spel istället. Men det gick ju bra det oxå, de satt rätt lugna och tysta, djupt koncentrerade :)

Hoppas ni får en trevlig helg allihopa