Varför stelnar inte ischokladen?
50 g virgin kokosolja med smak+100 mörk choklad stelnar inte! Samma mängder och likadan choklad, men ekologisk kokosolja utan smak stelnar hur bra som helst! Någon som har en aning om vad det kan bero på??
Nej, jag vet inte heller vad det beror på… Men jag har köpt kokosfett med (Kung Markatta) respektive utan smak (BioFood resp Crearome's) och märkt att den med smak har en helt annan konsistens, d v s mycket mjukare. MEN - eftersom det har varit olika märken så jag har tänkt fråga om KiF-folket vet om det är skillnad på konsistens mellan "smaklös" kokosfett och den med smak… eller om det 'bara' beror på att det är olika märken…?
Nu har jag lagt ett litet tassavtryck här för att följa vilka svar du får, Lillulla! Hoppas du får svar! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Den utan smak är uppvärmd.
#3 - Vilket betyder?
Och särskilt, vad betyder det med tanke på mjukheten?
Nu är jag mycket intresserad av att få veta… ;)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
jag gjorde ju (vilket jag utgjutit mig omkring i godistråden) med kunmg Markattas med smak och tog ganska lite choklad, men stelnade gjorde den! Fast menar ni framme? Kokosfett blir ju flytande vid ca 22 grader så man måste ha det i kylskåp.
Jag bara menar att den gamla sortens kokosolja, den i silverpaketet, hade man ju aldrig något problem med att stelna och den är väl ångtryckt i flera steg, så om det är någon sorts härdning som inträffar och därmed ändrar förutsättningarna, eg. bara en tanke, ingen medveten kunskap.
Jag använde crearome's Kokos natur virgin i min ischoklad i år det funkade bra. Jag smälte 150g 70% choklad med 75g av kokostett och enligt recept i Bonniers stora kokbok från 80-talet så blandar jag i cicerlerat skal av en apelsin i med ett ägg som jag rör ner i den smälta chokladen.
Det stelnade när stälde ut i ishokladen på altanen i ca 5grader .

#6 Låter gott! Helt ägg eller bara äggula?
Vi har använt Nutiva extra virgin och Biofood ekologisk, och de har samma konsistens i sina burkar här i vårt varma julekök! Men i ischokladformarna sen, så stelnade Biofood i rumstemperatur och Nutiva först i kylen. Men det gör inget…vi får äta dem fort, och det gör vi så gärna så!
Men det skulle vara intressant att få veta exakt varför silverpaketets kokosfett är så hårt och ifall det är skadligt på något sätt eller mindre nyttigt på något sätt. Det finns många påståenden, gissningar och tyckanden kring saken, och även info från tillverkaren (som jag inte törs tro på) Jag tror, gissar och tycker själv förstås, och väljer därför ekologiska sorter. Men reda fakta vore kul, typ kemiska analyser eller något!
silverpaketet är numera härdat, sen nåt år tillbaka, för att det ska hålla formen i rumsvärme (förmodar att det är därför) men det är ju förvånade att det kan stelna i rumstemperatur, måste bero på hög andel choklad, mitt kokosfett är helt flytande och genomskinligt i köket, och det skulle nog till bra mycket choklad för att det skulle bli stelt, har aldrig kunnat ha hemgjord ischoklad framme mer än nån halvtimme innan det blivit kladdigt… de köpta är säkert manipulerade för att hålla sig så fasta..
#8 Mitt kokosfett (kallpressat icke silverpaket) är just nu ordentligt fast i rumstemperatur, i somras var det helt flytande dock - så beror nog mycket på hur varmt man har inne :) (och min hyresvärd verkar inte tycka jag ska ha högre heller, då elementen står på max *suck*, men det är fortfarande varmare än säg mina föräldrar väljer att ha hemma)
När jag gjorde ischoklad för länge se'n använde jag Biofoods ekologiska utan smak. Det gick jättebra.
Jag har inte provat att göra ischoklad med Kung Markatta's med smak - men har märkt att den är mycket mjukare än Biofoods utan smak. Kanske har det med att den smaklösa har värmts upp, som Yvonnel skriver, att göra…?
Nästa gång jag köper med kokossmak ska jag prova Biofoods (har inte hittat kokosfett utan smak från Kung Markatta - undrar om det finns?) - för att se om den är lika "fast" som den 'smaklösa'… även i normal rumstemperatur.
Då kan jag i alla fall jämföra mellan samma 'märken'…
# 7
Ett helt ägg som jag rör ihop med apelsinskal en kopp, innan jag rör det i choklad ssmeten ;D