Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6305 ggr
Jenkan69
1

Ägg-gröt till frukost

Eftersom även jag har problem med att starta dagen med bacon, stekta/kokta ägg och majonnäs, eller liknande så har jag ett tips. Skulle också behöva veta om denna "gröt" kanske inte är en så bra frukost om man vill äta lite kolhydrater.

Jag steker två ägg, ekoligiska kokosflingor, smör (säkert 20g eller mer) och 0,5 dl grädde. Rör hela tiden. Lägger i en djup tallrik. Kanel på och sedan 0,5dl grädde och en skvätt mjölk till. Detta är verkligen min favorit. Jag håller mig mätt i 6 timmar. Tar en kopp te under dessa timmar.

Hur mycket kolhydrater kan detta vara? Säg 5 på grädde och mjölk. Ägg vet jag inte.

Sindri
0

Alla är vi olika och vad som är bra för en kanske inte är så för en annan.
På Fineli kan du kolla kolhydratinnehållet på de flesta livsmedel.

Många här tycker mjölk innehåller för mycket kolhydrater (mjölksockret). Hur mycket du vill äta eller inte är upp til dig. Annars kan du ta bara grädde till.

På ungefär samma mängd grädde, ägg och kokoslfingor (plus ½ kaffesked fiberhusk eller psyllium) gör jag kokospannakakor som också är jättegoda. Mitt favorittillbehör till det är mango - lite kolisar, men jag väljer ändå det ibland.

[Pennylane1]
0

det ser väl ut lite som marianns gröt som hon lagt in här, är väl ok. Ja förutom mjölken då. Ja minst fem beroende på hur mycket kokos och hur stor skvätt mjölk  du har det skriv er du inte så det är svårt att uppskatta.

gun92884
0

… aven kanel innehaller kolhydrater, likasa agg och kokosmjol …Oskyldig

Sweli
0

Jag skulle gå upp i vikt med denna frukost Gråter

Marianns LCHF Mat & bak
0

#2 ja den var väldigt lik min dotters gröt, som jag lagt här och på bloggen och på LCHF recept. Glad

+ att minst fem andra lchf-bloggare bloggat om denna eminenta gröt för gröt älskare!

Jenkan69
0

Sweli!

Gått upp är precis vad jag gjort också… 6 kg… Kanske ska fundera på hur jag gör denna gröt då… Snyft, för detta är det enda goda jag äter på hela dagen känns det som. Har så svårt för att komma på mat att äta och laga…

Dags att tänka om lite…

[Pennylane1]
0

har du tex 1 dl mjölk är det fem gram kolisar redan där så där kan du dra ner.

Sindri
1

Kanske är det då så att detta håller igång ditt gamla sötsug, eftersom du skriver att detta är det enda goda du äter. Du kan ha hamnat i en fälla där.

Försök hitta något annat som inte är som "godis" så du får bort det suget, så går det nog lättare sedan.

Du säger att du inte kan starta dagen med bacon. I så fall kanske du helt enkelt inte är hungrig då? Om du inte måste äta direkt på morgonen så gör något annat tills du blir riktigt hungrig - inte sugen på din gröt. Sedan kanske bacon går bättre. Eller helt enkelt bara två löskokta ägg med smör alt. äggröra.

Om du måste iväg till jobbet så går det också att göra t.ex. wraps (leta på sajten så hittar du massor med tips), eller annat och äta dem när de andra fikar.

Du kommer att komma på något så småningom. Bli inte stressad, bara.

Jenkan69
0

Grejen är den att jag inte äter kött… Jag är ofta ganska hungrig på morgonen så vänta funkar inte. Är det bättre att jag har grädde i gröten i tallriken, än mjölk? Har köpt laktosfri grädde för mjölksockrets skull.

Tycker det är lite jobbigt att äta och nästan äckligt, att äta mosat ägg med smör och /eller majonnäs. Funkar nästan inte. Huuu

Vad ska jag då äta??? Börjar tröttna på detta nu när jag inte vet hur jag ska göra när det mesta jag äter är fel. Antingen för mycket kolisar, eller för mycket mjölk. Fattar egentligen inte alls hur detta med LCHF funkar. Trodde inte det skulle vara så svårt.

Det funkar bättre med min fettskrämda kost jag levt på i 10 år. Men så är det ju så att den inte är bra för kroppen… Vilket dilemma! Som att välja mellan pest eller kolera.

MaritEm
0

Min räddning blev äggmjölk. Äter inte heller kött och har lite svårt för att äta t.ex. kokta ägg till frukost. Efter många månader utan något ritkigt bra frukostalternativ så vågade jag mig till slut på äggmjölk. Det satt långt inne ska jag säga då jag lätt blir äcklad av ägg. Gjorde hursomhelst en omgång med mycket smaksättning (för att dölja all äggsmak) och till min stora förvåning så funkade det kanon!Ingen äggsmak överhuvudtaget.

I början gjorde jag mest med kardemumma och kakao, eller kanel. Sen testade jag smaksättningar från LCHF-butiken, toffee och banan. Så nu använder jag någon av dessa smaksättningar plus kakao. Inget för den som är helt nitisk med att allt ska vara naturligt, men för mig har det varit en enorm hjälp och äggmjölken har verkligen blivit min räddning som gjort att jag orkat hålla fast vid kosten. Förra försöket md LCHF så föll det till stor del på frukostarna.

Har med tiden kunnat dra ner portionerna samtidigt som jag håller mig mätt fram till lunch. Gör nu i regel på 1 ägg + 1 msk kokosfett + 2 dl vatten. Men då är jag en liten kvinna och numera nere på normalt BMI (yay!).

Athenasmatte
0

Ägg innehåller ju inte alls några kolhydrater!

Sweli
0

Ägggula innehåller 0,6 kolhydrater, äggvita däremot 0,0

Kokt ägg 0,4 kolhydrater

[Pennylane1]
0

hm enligt Fineli innehåller äggvita 0,6 och äggula 0,2... och helt ägg 0,3

Detta är då per hundra gram så äter man ett ägg på 60 gram (utan skal) så får man i sig kanske 0.2 gram kh.   Man får äta fem stycken för ett gram, not a big deal.

Athenasmatte
0

Va!!?? Enligt minmat.net innehåller ägg inga kolhydrater alls! Varken vita eller gula….=/

Athenasmatte
0

Va!!?? Enligt minmat.net innehåller ägg inga kolhydrater alls! Varken vita eller gula….=/

Sweli
0

Jag hämtade informationen från näringsdatabasen på SLV

MsSandra
1

Rekomenderar att du kikar in äggmjölk.. sök på det här inne och prova dig fram sedan (finns många olika varianter, med olika mycket fett osv). Det låter jätteäckligt när man läser receptet.. men tänk såhär "no gut no glory".. det smakade betydligt bättre än det låter..

Smaksätt med det du tycker om, kakao, kanel, kardemumma.. lyxa med några hallon ibland (variationerna är oändliga)

Och.. försök hitta recept du gillar.. det kommer aldrig funka om du inte tycker om nått du äter.. ;( livet ska inte vara en plåga.. möjligen hårt arbete.. men du måste hitta din väg helt enkelt..(matmässigt)

Lycka till
MVH Sandra

[Pennylane1]
0

#14 jo om du kollar äggvita på minmat står hela 1,3 gram! men när de räknar på helt ägg så har de inte angett något vilket är lite underligt eftersom det ju är mer äggvita i ett ägg. Det blir det ju mindre totalt än 1,3  kanske ca 0,5 i ett ägg så det är ju faktiskt lite mer än vad fineli anger  totalt sett…  vet inte varför fineli anser det vara mest i äggula och SLV bara i vitan.